• Anonym (My)

Om parterapi

Hur går parterapi till? Rent praktiskt alltså. Får man "läxa"/något att jobba på till nästa gång? T ex "Innan nästa tillfälle ska du aktivt ha visat din partner att du älskar den på ett eller annat vis, eller prioriterat din partner/relationen". Kan något sådant förekomma? Ni som gått i parterapi, hjälpte det, hur gick det sedan och var det värt det?
  • Svar på tråden Om parterapi
  • Fjäril kär
    Anonym (My) skrev 2025-03-05 10:50:34 följande:
    Båda vill jobba på det, men en av oss verkar inte kunna på något sätt, vet inte om det beror på någon slags lathet/bekvämlighet (vilket är genomsyrande i flertalet saker i livet för denne.) Kanske det skulle funka om någon utomstående gav uppdrag/läxor/utmaningar, men det känns lite hopplöst att der inte kommer mer naturligt när denne fått höra det med jämna mellanrum. På ett konstruktivt och ödmjukt sätt dessutom. Håller alltid med, "Ja det är klart du känner såhär, nu ska jag verkligen bättra mig, jag vill att vi ska får det bättre, jag vill jobba på detta med dig", men det håller inte länge och ända vägen fram i allafall.
    Nej din partner vill helt uppenbart inte jobba på det. Och förklaringen är enkel. Hen får aldrig ta några konsekvenser av sitt beteende eftersom förhållandet trots allt rullar på om än knackigt.  It works.. right? 

Hen är noll intresserad av att jobba på förhållandet då hen inte ser nån poäng med att bättra sig då du ändå stannar kvar och gör allt jobb... 

Jag lovar att du kommer få se en annan sida av denne  om hen faktiskt möter motstånd och får konsekvenser och att du står fast vid dom oavsett hur hen reagerar...
  • Anonym (My)
    Fjäril kär skrev 2025-03-05 11:04:18 följande:
    Nej din partner vill helt uppenbart inte jobba på det. Och förklaringen är enkel. Hen får aldrig ta några konsekvenser av sitt beteende eftersom förhållandet trots allt rullar på om än knackigt.  It works.. right? 

Hen är noll intresserad av att jobba på förhållandet då hen inte ser nån poäng med att bättra sig då du ändå stannar kvar och gör allt jobb... 

Jag lovar att du kommer få se en annan sida av denne  om hen faktiskt möter motstånd och får konsekvenser och att du står fast vid dom oavsett hur hen reagerar...
    Ge mig exempel på konsekvenser, för jag vet varken ut eller in.
  • Anonym (My)
    Anonym (My) skrev 2025-03-05 11:12:32 följande:
    Ge mig exempel på konsekvenser, för jag vet varken ut eller in.
    Vi har två barn och hus, så det är ju inte bara att "Jag reser bort ett tag så vi får vara ifrån varandra och tänka".
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (My) skrev 2025-03-05 11:13:44 följande:
    Vi har två barn och hus, så det är ju inte bara att "Jag reser bort ett tag så vi får vara ifrån varandra och tänka".
    Du kan säga att du funderar på skilsmässa om det inte blir bättre. Få honom att veta att det finns ett alternativ för dig, så han inte tar dig för givet. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-05 10:22:13 följande:
    Jag har ochså gått i parterapi i samband med eller innan skilsmässa.
    Helt värdelöst.  95% av tiden gick åt till att hon fick prata.
    5 % av tiden fick jag bemöta hennes känslor, inte en enda gång frågade
    psykologen hur jag KÄNDE.  
    Efter fyra gånger gav jag upp, såg ingen poäng i att sitta där.
    Det låter inte optimalt nej, ni skulle ha testat en annan (om ni velat förstås) som bättre kunde se till att BÅDA kom till tals. Ibland kan man behöva testa sig runt lite.
  • Anonym (Elin79)

Det är ju hela tiden ett arbete att göra TS.
    Om din partner agerar på ett visst sätt och aldrig får förstå vad det får dig att känna, vad det leder till etc. så lär hen fortsätta.

Du kan inte ändra på din partner,  bara hantera dina känslor och reaktioner på det han gör (eller inte gör). Och för att en ändring ska ske så måste ju han vilja det. Han måste själv hitta skäl att vilja göra det.  Att han inte vill förlora dig, för att han vill göra dig glad, för att han vill ha en bättre kommunikation er emellan.

Men jag fattar att man tröttnar om man ska behöva påminna hela tiden!

Säg att problemet i mitt förhållande var att jag inte kände mig sedd och att vi var överens om att något så enkelt som att min man köpte en bukett blommor till mig varje fredag var lösningen. För att ta ett väldigt konkret exempel.

Inte okej lösning > jag påminner honom varje torsdag "glöm inte att köpa blommor till mig imorgon"

Okej lösning > han sätter larmet i mobilen så att han får en påminnelse om att gå ut på lunchen på fredag och köpa blommor till mig. För att han gärna vill göra mig glad men har svårt att komma ihåg. Han vill men han glömmer annars.

Det absolut mest verkningsfulla verktyget vi fick med oss när vi gick i rådgivning var det här:
    Transaktionsanalys, förkortas TA, är en psykologisk beskrivningsmodell - Insikter - [i.o.h] organisationsutveckling

• Anonym (Man 9)

Kan väl inte vara svårare än att prata med varandra, 
    Funkar de eller inte , va ska tredje part bi dra med !

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Man 9) skrev 2025-03-05 11:39:44 följande:

Kan väl inte vara svårare än att prata med varandra, 
    Funkar de eller inte , va ska tredje part bi dra med !

Det finns mycket som en utomstående person kan bidra med.

Att styra frågan till var och en, fråga konkret vad tycker du Stina om det här.. och vad tänker du då Olle när Stina säger så här?

Att få prata klart.

Att veta att jag kommer att vara i en trygg miljö där jag får möjlighet att prata BARA om det här i en timme och min partner kommer att sitta där och lyssna. Ingen av oss kan smita iväg, ta fram telefonen etc.

Det har varit otroligt värdefullt för oss att ha någon som liksom kan dra ur den det där allra innersta som man kanske inte kan/vågar/känner att man får ta upp när man försöker prata hemmavid.

Men det kan förstås vara olika. 
  • Anonym (Lavendla)
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-05 10:22:13 följande:
    Jag har ochså gått i parterapi i samband med eller innan skilsmässa.
    Helt värdelöst.  95% av tiden gick åt till att hon fick prata.
    5 % av tiden fick jag bemöta hennes känslor, inte en enda gång frågade
    psykologen hur jag KÄNDE.  
    Efter fyra gånger gav jag upp, såg ingen poäng i att sitta där.
    Jag har typ samma upplevelse. Terapeuten var helt på hennes sida. 4 möten som var helt bortkastade. Att jag var där var helt onödigt, 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Lavendla) skrev 2025-03-05 20:12:19 följande:
    Jag har typ samma upplevelse. Terapeuten var helt på hennes sida. 4 möten som var helt bortkastade. Att jag var där var helt onödigt, 
    Ja du den terapeuten vi/hon hade var inte den skarpaste.
    När jag sa att jag starkt funderar på skilsmässa så blev jag förbjuden att
    ta upp det under par terapin för det ansågs som ett hot. 
    Terapisamtalet skulle vara en trygg plats !
  • Anonym (Bert-Åke)

Det är nog olika, beror på svaret på psykologens första fråga: Vad vill ni prata om?

Jag ville lösa konflikter och se till att vi blev ett kärt par igen. Hon ville skiljas. Till slut insåg jag att jag hade kunnat prata hur mycket som helst utan att nå mitt mål. Men terapin hjälpte oss i alla fall att skiljas som relativa vänner, utan hårda ord, med fokus på barnen.

Svar på tråden Om parterapi