• Anonym (Lars-Åke)

Pausa eller messa frånvarande dotter?

Jag har en dotter på 40 år som jag aldrig varit hemma hos, som från normalt umgänge, födelsedagar, julfirande, AW med mera, har upphört helt. Hon svarar inte på telefon, förklarar inte varför, har sagt att hon älskar mig men svarar inte. Har dålig kontakt med sin mamma och sin bror också.

Hon verkar må bra för övrigt i livet, med jobb och vänner.

Jag har fortsatt att skicka sms, lite skämtsamma, vardagliga, om vad jag har för mig. Som ett sätt att visa att jag tänker på henne, att livet går vidare.

Nu föreslår mitt ex - henens mamma - att jag ska ta paus, inte höra av mig alls till henne under en period. Det kan ju vara så att hon bara blir irriterad av mina meddelanden, upplever det som tjat.

Jag funderar på att meddela henne kort att jag nu tar paus från messandet.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Pausa eller messa frånvarande dotter?
  • Anonym (Lars-Åke)

Jag känner till flera liknande fall bland vänner och bekanta, barn som kapar. 

• Jemp

Om du skulle ta en paus/dra ner på kontaktförsöken, varför känner du ett behov av att också meddela henne om det?

Svarar hon på smsen?

• Jårdi

Vilken jobbig situation. Är hon i en relation? Kan du utesluta att hon är i en relation där hon blir begränsad i att umgås med andra? Är tyvärr ganska vanligt att bli kontrollerad och att en partner isolerar. 

• Anonym (ego)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2025-03-06 15:30:24 följande:
    Pausa eller messa frånvarande dotter?

Jag har en dotter på 40 år som jag aldrig varit hemma hos, som från normalt umgänge, födelsedagar, julfirande, AW med mera, har upphört helt. Hon svarar inte på telefon, förklarar inte varför, har sagt att hon älskar mig men svarar inte. Har dålig kontakt med sin mamma och sin bror också.

Hon verkar må bra för övrigt i livet, med jobb och vänner.

Jag har fortsatt att skicka sms, lite skämtsamma, vardagliga, om vad jag har för mig. Som ett sätt att visa att jag tänker på henne, att livet går vidare.

Nu föreslår mitt ex - henens mamma - att jag ska ta paus, inte höra av mig alls till henne under en period. Det kan ju vara så att hon bara blir irriterad av mina meddelanden, upplever det som tjat.

Jag funderar på att meddela henne kort att jag nu tar paus från messandet.

Vad tycker du?

Om hon valt bort kontakt med dig så beror det troligen på att hon tycker att något skaver i er relation och att du inte vill lyssna på det eller ändra på något i ditt beteende för att förbättra er relation. Det behöver inte vara så att du håller med henne i hennes uppfattning, hon kan ha den uppfattningen ändå.

Och att du då som ett sätt att hålla kontakten pratar om dig själv och vad du gör - det skulle kunna slå helt fel ifall hennes uppfattning är att du inte bryr dig om henne.

Antingen så respekterar du hennes önskan att inte ha kontakt med dig. Man måste ju inte ha kontakt med människor man inte trivs med, även om de är familj.

Men om du nu tänker dig att försöka hålla kontakten och höra av dig då och då: fråga istället om henne, visa att du är intresserad av vad hon gör, uttryck att du saknar att ha henne i ditt liv, öppna för att du är intresserad av vad hon har att säga, och vad hon skulle behöva från dig för att vilja återuppta kontakt.
  • burleskburkläsk
    Jårdi skrev 2025-03-06 19:09:17 följande:

Vilken jobbig situation. Är hon i en relation? Kan du utesluta att hon är i en relation där hon blir begränsad i att umgås med andra? Är tyvärr ganska vanligt att bli kontrollerad och att en partner isolerar. 

Har varit med om exakt det, det var hemskt.

Jag tror det är exakt det som sker...
  • Anonym (ego)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-07 10:47:38 följande:
    Har varit med om exakt det, det var hemskt.

Jag tror det är exakt det som sker...
    Det behöver det inte vara. Många väljer bort toxiska relationer för sin egen skull och på eget initiativ, även om det är familj som väljs bort. 
  • Anonym (Lars-Åke)
    Jemp skrev 2025-03-06 18:56:11 följande:

Om du skulle ta en paus/dra ner på kontaktförsöken, varför känner du ett behov av att också meddela henne om det?

Svarar hon på smsen?

Nej, hon svarar inte på mina mess. Jag vet inte säkert att hon läser dem.

Eftersom jag messat flera gånger i månaden så är det väl sjysstast att tala om varför jag slutar.
  • Anonym (Lars-Åke)
    Jårdi skrev 2025-03-06 19:09:17 följande:

Nej, tvärt om så är hon mer kontaktvillig de perioder hon har en relation. Som att hon vill visa upp pojkvännen för pappa. De pojkvänner jag fått träffa har varit fina killar.

Såvitt jag vet har hon ingen relation nu.
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (ego) skrev 2025-03-07 10:38:06 följande:
    Om hon valt bort kontakt med dig så beror det troligen på att hon tycker att något skaver i er relation och att du inte vill lyssna på det eller ändra på något i ditt beteende för att förbättra er relation. Det behöver inte vara så att du håller med henne i hennes uppfattning, hon kan ha den uppfattningen ändå.

Och att du då som ett sätt att hålla kontakten pratar om dig själv och vad du gör - det skulle kunna slå helt fel ifall hennes uppfattning är att du inte bryr dig om henne.

Antingen så respekterar du hennes önskan att inte ha kontakt med dig. Man måste ju inte ha kontakt med människor man inte trivs med, även om de är familj.

Men om du nu tänker dig att försöka hålla kontakten och höra av dig då och då: fråga istället om henne, visa att du är intresserad av vad hon gör, uttryck att du saknar att ha henne i ditt liv, öppna för att du är intresserad av vad hon har att säga, och vad hon skulle behöva från dig för att vilja återuppta kontakt.
    Ja, det är något som skaver. Jag vill gärna prata med henne om det, har även erbjudit mig att gå i samtalsterapi med henne, men hon har inte nappat.

Ja, hon tycker att jag är ego som pratar om mig själv. Tyvärr messar eller skriver eller pratar hon inte själv, så jag vet inte så mycket om hennes vardag. Du har rätt i att det kan slå fel att jag messar om mig själv. Därför jag funderar på att ta en paus.

Man måste inte ha kontakt med någon, inte ens släkt. Det gör ont i magen att läsa den meningen, jag saknar henne så mycket. Och ibland känner jag mig förbannad på henne som inte visar mer respekt och tacksamhet mot sin snälla, omtänksamma pappa...  :-O

Jag skulle gärna fråga henne om allt möjligt, men hon vägrar all kontakt just nu. Det drabbar även hennes bror och till största del hennes mamma.
  • Anonym (ego)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2025-03-07 15:06:04 följande:
    Ja, det är något som skaver. Jag vill gärna prata med henne om det, har även erbjudit mig att gå i samtalsterapi med henne, men hon har inte nappat.

Ja, hon tycker att jag är ego som pratar om mig själv. Tyvärr messar eller skriver eller pratar hon inte själv, så jag vet inte så mycket om hennes vardag. Du har rätt i att det kan slå fel att jag messar om mig själv. Därför jag funderar på att ta en paus.

Man måste inte ha kontakt med någon, inte ens släkt. Det gör ont i magen att läsa den meningen, jag saknar henne så mycket. Och ibland känner jag mig förbannad på henne som inte visar mer respekt och tacksamhet mot sin snälla, omtänksamma pappa...  :-O

Jag skulle gärna fråga henne om allt möjligt, men hon vägrar all kontakt just nu. Det drabbar även hennes bror och till största del hennes mamma.
    Antingen så är hon inte så intresserad av att lösa era problem, hon är nöjd med läget som det är. Eller så vet hon att det inte skulle löna sig, och varför då lägga tid på det. 

Om du tänker såsom du skriver om dig och henne och er relation: att hon borde visa respekt och tacksamhet mot dig. Ja, det låter för mig som nåt som skulle skava rejält. Det kan vara så att hon inte alls ser dig som snäll eller omtänksam. Hon kanske inte tycker att hon har något att vara tacksam för gentemot dig. 

Och har du den synen på dig själv, henne, och er relation, ja, då förstår jag om hon tycker att det inte är lönt med någon terapi.

Man är inte skyldig att umgås med någon för att denne blir ledsen av uteblivet umgänge. Det är inte tillräckliga skäl. I en vuxen relation så måste det finnas nåt slags ömsesidigt utbyte och en gemensam vilja till umgänge och kontakt. 
Svar på tråden Pausa eller messa frånvarande dotter?