Anonym (ego) skrev 2025-03-07 10:38:06 följande:
Om hon valt bort kontakt med dig så beror det troligen på att hon tycker att något skaver i er relation och att du inte vill lyssna på det eller ändra på något i ditt beteende för att förbättra er relation. Det behöver inte vara så att du håller med henne i hennes uppfattning, hon kan ha den uppfattningen ändå.
Och att du då som ett sätt att hålla kontakten pratar om dig själv och vad du gör - det skulle kunna slå helt fel ifall hennes uppfattning är att du inte bryr dig om henne.
Antingen så respekterar du hennes önskan att inte ha kontakt med dig. Man måste ju inte ha kontakt med människor man inte trivs med, även om de är familj.
Men om du nu tänker dig att försöka hålla kontakten och höra av dig då och då: fråga istället om henne, visa att du är intresserad av vad hon gör, uttryck att du saknar att ha henne i ditt liv, öppna för att du är intresserad av vad hon har att säga, och vad hon skulle behöva från dig för att vilja återuppta kontakt.
Ja, det är något som skaver. Jag vill gärna prata med henne om det, har även erbjudit mig att gå i samtalsterapi med henne, men hon har inte nappat.
Ja, hon tycker att jag är ego som pratar om mig själv. Tyvärr messar eller skriver eller pratar hon inte själv, så jag vet inte så mycket om hennes vardag. Du har rätt i att det kan slå fel att jag messar om mig själv. Därför jag funderar på att ta en paus.
Man måste inte ha kontakt med någon, inte ens släkt. Det gör ont i magen att läsa den meningen, jag saknar henne så mycket. Och ibland känner jag mig förbannad på henne som inte visar mer respekt och tacksamhet mot sin snälla, omtänksamma pappa... :-O
Jag skulle gärna fråga henne om allt möjligt, men hon vägrar all kontakt just nu. Det drabbar även hennes bror och till största del hennes mamma.