• Anonym (Kärlekslös)

Hur länge stå ut i kärlekslös relation?

Jag känner mig så ledsen. Min sambo sen många år, har under ganska lång tid varit allt annat än kärleksfull. Detta följs av perioder när han är fin och hyfsat kärleksfull, innan det vänder igen. 

Nu har han, sedan slutet av januari/början på februari, varit allt annat än kärleksfull. Jag får bara negativa kommentarer av honom. Igår satte jag upp håret i en frisyr jag haft flera gånger. Han lät snabbt hälsa att jag inte ska ha håret så, eftersom jag får avlångt ansikte. När han tilltalar mig är det ofta för att berätta vad jag missat, glömt, gjort dåligt eller kan göra bättre. Jag blir ständigt recenserad till det negativa. Om jag någon gång ber om råd kring klädsel, för att jag faktiskt undrar om plagget passar, suckar han och ber mig sluta fiska efter komplimanger. Det händer alltså fem-sex gånger per år att jag frågar.

Idag påtalade jag just det. Att det var länge sen jag ens fick en puss. Eller en ordentlig kram. Jag har försökt ge honom pussar, men han vänder bort huvudet. Jag tog också upp att han nästan bara ger mig negativ återkoppling. Hans reaktion var att bli sur, kalla mig kravmaskin och så bad han mig lämna rummet. 

I de här perioderna har vi inte heller sex. I de värre perioderna har vi mer sex, men inte mycket. Minsta lilla motgång gör att han inte vill ha sex. Nu är han trött av pollenallergi och då orkar han absolut inte med sex till exempel. 

Vi har två barn tillsammans och det känns oerhört tråkigt att splittra familjen, men jag längtar verkligen efter att få känna mig älskad. Nu känner jag mig bara i vägen, att jag gör fel och att jag är ful. 

Ingen behöver föreslå terapi. Det vägrar han. Han vägrar också tala om hur han känner. Jag har ställt frågan några gånger genom åren och det slutar med att han blir sur och går därifrån. 

Men nu är jag så less på det här. Finns det en positiv väg ut ur detta?

• Svar på tråden Hur länge stå ut i kärlekslös relation?
  • Anonym

Du kan ha en samtalskontakt, även om han vägrar gå gemensamt

• Anonym (cake by the ocean)

Men vem ska ändra på något då om inte du gör det?

Är du inte värd ett lite roligare liv med en kram någon gång ens?

Jag fattar inte hur man kan ha så dåligt självförtroende, och verkligen inte varför man fortsätter bry sig om den andra personen då.

Be honom flyga åt helsicke och lev ditt eget liv, tids nog är du gammal och grå och sexlös i alla fall för alla gubbar har kolat vippen och de som är kvar får inte upp den- vill du verkligen börja det livet redan nu?
  • Anonym (J)

Hej TS,
    förstår att detta tär på dig jättemycket?
    Allt en kvinna vill är ju att känna sig sedd och älskad (jag är också kvinna). Komplimanger kramar fysisk närhet, pussar och allt det där har sån stor betydelse i en relation. 
    Det låter tyvärr av de jag läst nu att något hänt med hans känslor för er relation.

Det behöver inte alls vara något du har gjort eller inte gjort. Ibland förändras saker och de man känner för en person blir annorlunda, och ibland går inte det att styra.

Vet inte hur ung/gammal du är men att testa sig ut i vattnet och se vad som finns där ute kan man aldrig vara för gammal för Därför  tycker jag att du ska sätta dig ner och ta de där tunga samtalet med honom, fråga om något förändrats och ta de därifrån.
    Jag tycker alla förtjänar att leva i en bra kärleksfull relation och om du stannar för länge blir det ju att du tror att du inte är värd mer.
    brukar tänka för mig själv att: one mans trash is another man?s treasure, dvs att bara för att han inte vill se de vackra i dig och inte verkar uppskatta de betyder de inte att ingen annan kommer göra det.
    Du lever bara ett liv här på jorden, spendera tiden vist.

• Anonym (Ett par år...)

Ett par år 2 till 4 kanske om man har varit ett par länge står nog faktiskt många ut. Men sällan 5. Vet givetvis inte vad som är rätt eller fel, men har bedömt det efter bekantas skilsmässor. Hur länge man står ut. För barnens skull, hoppas på att det skall bli bättre, vi är som kompisar, vi är ett föräldrateam... sexlöst äktenskap osv. 2-4 år verkar man palla ha det så innan man skiljer sig.

• Lynx123
    Anonym (Ett par år...) skrev 2025-03-06 21:29:33 följande:

Ett par år 2 till 4 kanske om man har varit ett par länge står nog faktiskt många ut. Men sällan 5. Vet givetvis inte vad som är rätt eller fel, men har bedömt det efter bekantas skilsmässor. Hur länge man står ut. För barnens skull, hoppas på att det skall bli bättre, vi är som kompisar, vi är ett föräldrateam... sexlöst äktenskap osv. 2-4 år verkar man palla ha det så innan man skiljer sig.

Och det är ju helt bortkastade år av ens värdefulla liv...
  • Anonym (Kärlekslös)

Tack för era svar. Det känns, som Lynx skriver, som bortkastade år. Jag blir 40 senare i år och min sambo är strax över 50. Han har verkligen blivit en sur gubbe i relationen!

Samtidigt har vi barn i lågstadieåldern. På ett sätt känns det rimligare att vänta tills de är lite äldre. På ett annat slöseri med livet. För i perioder har vi det ganska bra. Vi skrattar mycket tillsammans, han är en engagerad pappa och vi delar intressen. Det är bara i sin kärleksrelation till mig, som han är kärlekslös. 

• Anonym (Lycklig skild man)

Dina barn förtjänar en glad mamma.
    Du förtjänar en man som uppskattar dig och visar det.
    Det är tufft men det rätta är lämna honom, kanske även han mår bättre .

• Lynx123
    Anonym (Kärlekslös) skrev 2025-03-07 07:37:35 följande:

Tack för era svar. Det känns, som Lynx skriver, som bortkastade år. Jag blir 40 senare i år och min sambo är strax över 50. Han har verkligen blivit en sur gubbe i relationen!

Samtidigt har vi barn i lågstadieåldern. På ett sätt känns det rimligare att vänta tills de är lite äldre. På ett annat slöseri med livet. För i perioder har vi det ganska bra. Vi skrattar mycket tillsammans, han är en engagerad pappa och vi delar intressen. Det är bara i sin kärleksrelation till mig, som han är kärlekslös. 

Förstår att det känns tungt men du mår ju inte bra i den här relationen. Han är elak mot dig. Ska dina barn behöva växa upp med att se sin mamma behandlas så illa? Är det en typ av relation du tycker att de ska lära sig?

Livet är extremt kort så ta till vara på den tid du har på denna jord. Det förtjänar du och dina barn.
Svar på tråden Hur länge stå ut i kärlekslös relation?