• Anonym (Mamma)

Vänner med olika ekonomisk standard

Min trettonåring och hennes två vänner har väldigt olika summor att röra sig med. En har alltid pengar, medan två av familjeskäl inte får mer än en hundralapp i månaden.

Nu har jag fått veta att de ofta tigger av den som har det gott ställt, pressar henne att bjuda etc, vilket jag skarpt sa ifrån att det inte är okej. Att självklart kan man bjuda ibland, men då ska det vara självmant och inte för att man känner sig tvingad. De går gärna på "shopping", men blir sura när en kan köpa kläder etc och de andra knappt kan betala fika.

Hur hanterar man detta? Prata med föräldrarna kommer jag inte göra, men hur sätter man stopp för sånt?

• Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:13:58 följande:
    Vänner med olika ekonomisk standard

Min trettonåring och hennes två vänner har väldigt olika summor att röra sig med. En har alltid pengar, medan två av familjeskäl inte får mer än en hundralapp i månaden.

Nu har jag fått veta att de ofta tigger av den som har det gott ställt, pressar henne att bjuda etc, vilket jag skarpt sa ifrån att det inte är okej. Att självklart kan man bjuda ibland, men då ska det vara självmant och inte för att man känner sig tvingad. De går gärna på "shopping", men blir sura när en kan köpa kläder etc och de andra knappt kan betala fika.

Hur hanterar man detta? Prata med föräldrarna kommer jag inte göra, men hur sätter man stopp för sånt?

Ger ungen mindre med pengar. 
  • Anonym (GT)

du avser alltså endast prata med ditt eget barn om saken. Vill du ha råd är det ju bra att förstå om det är ditt barn som tigger och ber vännerna bjuda eller om de är denne som vännerna ber om pengar. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (GT) skrev 2025-03-06 20:24:05 följande:

du avser alltså endast prata med ditt eget barn om saken. Vill du ha råd är det ju bra att förstå om det är ditt barn som tigger och ber vännerna bjuda eller om de är denne som vännerna ber om pengar. 

Mitt barn är den de tigger av.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2025-03-06 20:22:45 följande:
    Ger ungen mindre med pengar. 
    Så mitt barn ska inte ha pengar alls bara för att de inte har det? Det kvittar om hon så bara har en hundralapp i veckan, hon har ändå mer än dem.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:31:14 följande:
    Så mitt barn ska inte ha pengar alls bara för att de inte har det? Det kvittar om hon så bara har en hundralapp i veckan, hon har ändå mer än dem.
    Hon kan ju inte hantera så mkt pengar. Hon måste ju anpassa sig till de andra som har mindre. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-06 20:36:51 följande:
    Hon kan ju inte hantera så mkt pengar. Hon måste ju anpassa sig till de andra som har mindre. 
    Hon kan visst hantera pengar? Jag fattar inte vad du menar, ska hon alltså inte heller få något att röra sig med bara för att de andra inte har?
  • Anonym (GT)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:49:01 följande:
    Hon kan visst hantera pengar? Jag fattar inte vad du menar, ska hon alltså inte heller få något att röra sig med bara för att de andra inte har?
    Fast det underlättar ju avsevärt för ditt barn om hon har lika mycket pengar som sina vänner när de ska umgås. Ska de till godisaffären så är det väl bra om hon endast tar med sig 40 kr om det är samma summa som de andra har. Har de inga pengar alls blir väl inte de tre vännerna gå till godisaffären alls då får hon väl åka dit tillsammans med dig eller annan vän dagen efter. Hon behöver anpassa sig efter sina vänner. Jag tar ju inte med en vän till Gröna Lund om vännen inte kan åka något eller äta något. Varför är vi där? 
  • Anonym (GT)

Sen tyvärr finns ju gamla uttryck att lika barn leka bäst. Det är ju tyvärr så ibland. Jag hade inga pengar som barn. Mina kompisar åkte på skolresor till utlandet och åkte till fjällen med kompisgänget på gymnasiet, festivaler osv. Jag kunde aldrig drömma om att följa med. med det fick jag anpassa mitt umgänge. 
    idag har jag en helt annan situation. Jag reser gärna på weekendresor utomlands, unnar mig spabesök osv. Jag har flera vänner som inte har den möjligheten. Då kan vi tyvärr inte umgås på det sättet. Jag frågar ju därmed inte heller de vännerna om de vill åka till London och shoppa utan om de vill gå en promenad efter jobbet eller komma på en middag. jag anpassar mitt umgänge efter förutsättningarna som finns. Likväl som om någon är ensamstående med småbarn så är det kanske inte vännen jag frågor om hon vill med ut på krogen för jag vet redan att hon inte har de möjligheterna. 

• Hjelm

Varför skulle du inte prata med ungarnas föräldrar om detta? De är ju ansvariga för sina barn.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:49:01 följande:
    Om man ska göra saker tillsammans så får man rätta sig efter de som har minst. Då kan alla vara med. 
Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard