• Anonym (Mamma)

Vänner med olika ekonomisk standard

Min trettonåring och hennes två vänner har väldigt olika summor att röra sig med. En har alltid pengar, medan två av familjeskäl inte får mer än en hundralapp i månaden.

Nu har jag fått veta att de ofta tigger av den som har det gott ställt, pressar henne att bjuda etc, vilket jag skarpt sa ifrån att det inte är okej. Att självklart kan man bjuda ibland, men då ska det vara självmant och inte för att man känner sig tvingad. De går gärna på "shopping", men blir sura när en kan köpa kläder etc och de andra knappt kan betala fika.

Hur hanterar man detta? Prata med föräldrarna kommer jag inte göra, men hur sätter man stopp för sånt?

• Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Medelklassmamma) skrev 2025-03-06 21:44:18 följande:
    Enkelt hon går inte till Ica på vardagar.
    Skolan erbjuder lunch, duger inte det skicka med frukt eventuellt även till kompisar.
    Så hennes kompisars ekonomi ska diktera vad hon får göra? Alltså tjejerna i fråga vill ju dit också? Hon har svårt för skolmaten och behöver ofta något annat att äta. Frukt håller hon sig inte mätt på och de får inte ta med annat till skolan. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 21:50:48 följande:
    Så hennes kompisars ekonomi ska diktera vad hon får göra? Alltså tjejerna i fråga vill ju dit också? Hon har svårt för skolmaten och behöver ofta något annat att äta. Frukt håller hon sig inte mätt på och de får inte ta med annat till skolan. 
    När jag gick i skolan åt vi skolmaten varesig den var god eller ej. Tycker faktiskt det låter bortskämt att få och köpa annat att äta när mat serveras gratis.
  • Anonym (GT)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 21:50:48 följande:
    Antingen är hon ju gammal nog och mogen nog att hantera sina pengar trots vänner som vill bli bjudna eller så är hon inte det och då bör du som förälder hjälpa henne att undvika dessa situationer. Jag skickar inte med min 7 åring hela sin plånbok med julklappspengar när hon ska med en kompis och dennes föräldrar och köpa lördagsgodis. 
    Det framgår inte heller om ditt barn tycker det är ett problem eller om denne vill bjuda och gläds av att vara generös mot sina vänner som är mindre lottade. Tycker du som förälder att det är problem hade jag ju försökt minska ditt barns sårbarhet i situationer tills ditt barn är gammal nog att klara av det själv. Nu framgår det inte heller om denne är 12 eller 16? oavsett ålder verkar du inte anse att denne klarar av det så enklast är att hjälpa ditt barn. 
  • Tow2Mater

Lär henne säga ifrån till vännerna. Antingen slutar ditt barn ta med sig pengar och kan varken köpa eller bjuda, eller så lär hon sig att säga nej jag vill inte bjuda.

• Anonym
    Anonym (GT) skrev 2025-03-06 22:19:16 följande:
    Antingen är hon ju gammal nog och mogen nog att hantera sina pengar trots vänner som vill bli bjudna eller så är hon inte det och då bör du som förälder hjälpa henne att undvika dessa situationer. Jag skickar inte med min 7 åring hela sin plånbok med julklappspengar när hon ska med en kompis och dennes föräldrar och köpa lördagsgodis. 
    Det framgår inte heller om ditt barn tycker det är ett problem eller om denne vill bjuda och gläds av att vara generös mot sina vänner som är mindre lottade. Tycker du som förälder att det är problem hade jag ju försökt minska ditt barns sårbarhet i situationer tills ditt barn är gammal nog att klara av det själv. Nu framgår det inte heller om denne är 12 eller 16? oavsett ålder verkar du inte anse att denne klarar av det så enklast är att hjälpa ditt barn. 
    Hon är 13.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:31:14 följande:
    Så mitt barn ska inte ha pengar alls bara för att de inte har det? Det kvittar om hon så bara har en hundralapp i veckan, hon har ändå mer än dem.
    Vad tror du själv om du tänker efter?
    Vill du att hon ska ha några vänner?
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 21:29:38 följande:
    Hon har inte allt på spenderarkontot samtidigt, det vill hon inte ens själv.

Vännerna VILL gå på saker, det är väl där de är på om att de inte har pengar. De kan aldrig gå och shoppa etc om det handlar om vännernas pengar. Det här är ju även till vardags, om de går till ica på skolrasten etc.
    Men det är klart att det inte är rimligt att dra med vännerna på shoppingrundor eller till ica hela tiden för att hon ska spendera pengar.

(och nej, det är inte okej att tigga och begära att hon ska bjuda heller).
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 21:35:21 följande:

Om de ska vara "på samma nivå" kommer inte mitt barn kunna köpa något alls under nästan hela månaden. De får som sagt 100 var och sätter sprätt på dem direkt. Problemet här är att de tigger och pressar mitt barn att betala saker åt dem. Det är ett fult beteende. Jag har uppmuntrat mitt barn att expandera umgängeskretsen, men hon har svårt med det sociala, vilket väl också är varför de utnyttjar situationen.

Föräldrarna pratar varken svenska eller engelska. Att försöka prata med dem är som att be om missförstånd och mer problem.

Men hänger din dotter med dessa dygnet runt? 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 21:37:06 följande:
    Jag har bjudit barnen på flera saker, men det jag har problem med är att de pressar min dotter. Som sagt så kan de inte ens gå till ica på rasten utan att de ska hålla på.
    Lär din dotter säga nej. 
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2025-03-07 07:20:26 följande:
    Men det är klart att det inte är rimligt att dra med vännerna på shoppingrundor eller till ica hela tiden för att hon ska spendera pengar.

(och nej, det är inte okej att tigga och begära att hon ska bjuda heller).
    Dra med? Det är de själva som vill.
Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard