• Anonym (Mamma)

Vänner med olika ekonomisk standard

Min trettonåring och hennes två vänner har väldigt olika summor att röra sig med. En har alltid pengar, medan två av familjeskäl inte får mer än en hundralapp i månaden.

Nu har jag fått veta att de ofta tigger av den som har det gott ställt, pressar henne att bjuda etc, vilket jag skarpt sa ifrån att det inte är okej. Att självklart kan man bjuda ibland, men då ska det vara självmant och inte för att man känner sig tvingad. De går gärna på "shopping", men blir sura när en kan köpa kläder etc och de andra knappt kan betala fika.

Hur hanterar man detta? Prata med föräldrarna kommer jag inte göra, men hur sätter man stopp för sånt?

• Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-03-07 19:03:33 följande:
    Ännu mindre än en hundring i månaden? Och du tror att det kommer stoppa tiggandet?
    Läsa allt som ts skrivit först kanske?
  • Anonym (C)

Jag har bara läst TS inlägg, så jag kanske upprepar något som redan skrivits.

Att köpa mat till sig själv, mitt framför näsan på vänner som inte har råd, är inte riktigt schysst. Jag förstår att det blir en jobbig situation både för din dotter och för hennes kompisar.

Om det inte är några stora pengar för er att låta dottern köpa lunch på ICA så kanske ni kan bjuda hennes vänner också? Ni kan sätta upp regeln att hon kan bjuda vännerna på mat, de gånger hon ändå ska köpa till sig själv, men stötta henne i att våga säga nej i övrigt. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2025-03-08 12:46:38 följande:

Att köpa mat till sig själv, mitt framför näsan på vänner som inte har råd, är inte riktigt schysst. Jag förstår att det blir en jobbig situation både för din dotter och för hennes kompisar.

Om det inte är några stora pengar för er att låta dottern köpa lunch på ICA så kanske ni kan bjuda hennes vänner också? Ni kan sätta upp regeln att hon kan bjuda vännerna på mat, de gånger hon ändå ska köpa till sig själv, men stötta henne i att våga säga nej i övrigt. 

Absolut inte. Varför i hela friden skulle hon betala för dem, hur är det rimligt? Om de tycker det är jobbigt att se kan de välja att inte följa med.
  • Anonym (Glitter)
    Anonym (C) skrev 2025-03-08 12:46:38 följande:

Om man läser alla TS inlägg så verkar det mest vara dessa "kompisar" som vill dra med dottern i affärer, för att de då ser chans till godis eller fika som hon betalar.
  • Anonym (tonårsmamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 13:37:43 följande:
    Absolut inte. Varför i hela friden skulle hon betala för dem, hur är det rimligt? Om de tycker det är jobbigt att se kan de välja att inte följa med.
    Vet inte om du läste mitt inlägg.
    Är det mest på ICA dom tigger när din dotter köper drick yoggi
    eller är det andra affärer och dyrare saker?
    Vad köper dottern åt sina kompisar?
    Är det mest äta bara saker eller dyra som kläder?
    Om det är dyra saker borde ju kompisarnas föräldrar undra vad dom fått det ifrån,
    och då tycker jag att du borde försöka prata med föräldrarna.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2025-03-08 14:30:09 följande:
    Vet inte om du läste mitt inlägg.
    Är det mest på ICA dom tigger när din dotter köper drick yoggi
    eller är det andra affärer och dyrare saker?
    Vad köper dottern åt sina kompisar?
    Är det mest äta bara saker eller dyra som kläder?
    Om det är dyra saker borde ju kompisarnas föräldrar undra vad dom fått det ifrån,
    och då tycker jag att du borde försöka prata med föräldrarna.
    Allt möjligt, även dyrare saker, men dottern lovar att hon inte gett dem något dyrare, men de har försökt. Idag bad hon mig swisha en rejäl summa när de skulle ut, trots att hon bara skulle till normal... hon säger själv att hon inte vill, men samtidigt är hon så rädd för att bli ensam igen. Hon vill bara flytta tillbaka dit vi bodde innan, men det går inte hur mycket jag än vill det också.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 14:46:35 följande:
    Allt möjligt, även dyrare saker, men dottern lovar att hon inte gett dem något dyrare, men de har försökt. Idag bad hon mig swisha en rejäl summa när de skulle ut, trots att hon bara skulle till normal... hon säger själv att hon inte vill, men samtidigt är hon så rädd för att bli ensam igen. Hon vill bara flytta tillbaka dit vi bodde innan, men det går inte hur mycket jag än vill det också.
    De köper hennes vänskap, du förstår nog det.
    Utan pengar försvinner de... tyvärr, för din dotters skull.

Som andra sagt, skicka med henn något till lunch om nu inte skolmaten duger.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2025-03-08 15:02:49 följande:
    De köper hennes vänskap, du förstår nog det.
    Utan pengar försvinner de... tyvärr, för din dotters skull.

Som andra sagt, skicka med henn något till lunch om nu inte skolmaten duger.
    Det tror jag faktiskt inte, iaf inte den ena av dem. De var vänner innan pengar ens var med i i bilden, det är den andra som dragit det dit.

De får som sagt inte ta med sig annat än frukt till skolan och det håller hon sig inte mätt på.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 15:05:16 följande:
    Det tror jag faktiskt inte, iaf inte den ena av dem. De var vänner innan pengar ens var med i i bilden, det är den andra som dragit det dit.

De får som sagt inte ta med sig annat än frukt till skolan och det håller hon sig inte mätt på.
    Kanske lite ot, men varför äter hon inte skolmaten?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2025-03-08 15:15:43 följande:
    Kanske lite ot, men varför äter hon inte skolmaten?
    Ätstörningar, SÄ. Skolan vägrar servera saker hon faktiskt äter, specialkosten består till stor del av saker hon inte klarar äta.
Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard