• Anonym (Ledsen)

Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

• Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Inget barn) skrev 2025-03-06 22:05:12 följande:
    Du tror på riktigt att hennes man inte fick någon skit? Det låter väldigt osannolikt faktiskt.
    Jag har pratat med honom om detta? inte någon större skuld. Hon menar enligt honom att jag var den som förförde honom. Hon lever fortfarande tillsammans med honom. Hon kunde skrika efter mig 3 år senare också om hon såg mig, så hon verkade ju inte släppa det. Nu var det länge sedan hon såg mig, 
  • Anonym (Inget barn)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-06 22:07:40 följande:
    Jag har pratat med honom om detta? inte någon större skuld. Hon menar enligt honom att jag var den som förförde honom. Hon lever fortfarande tillsammans med honom. Hon kunde skrika efter mig 3 år senare också om hon såg mig, så hon verkade ju inte släppa det. Nu var det länge sedan hon såg mig, 
    Och du litar på vad han säger? En man som kunde uppföra sig som han gjort? Och har dessutom kontakt med honom??
  • Anonym (Hon såg nog...)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-06 21:41:11 följande:

Jag hade precis blivit utskriven från ett hvb hem för tjejer med ätstörning om sexuella övergrepp. Jag hade varit rejält utsatt innan, så det var inte min moraliska kompass det var fel på utan hur trasig ja var. Och tiden på behandlingshemmet hade inte gjort mig starkare heller. 

Men jag kan idag inte se hur jag kunnat göra något på ett annat sätt utifrån mitt 18 åriga jags förutsättningar. 

Så jag var trasig, på riktigt 

Ja givetvis var du trasig, och en snäll stabil familjefar blir i det läget en slags (falsk men det känns äkta)  möjlighet till ett tryggt liv. "Snärjer jag honom behöver jag inte vara rädd, otrygg och ensam längre. Han kommer ta hand om mig" Han är trygg snäll pappa och pojkvän i samma person. Så man... ursäkta uttrycket "hmm-hmmmh honom som att ens liv hängde på det" för man faktiskt tror att ens liv hänger på det.

De flesta klandrar inte dig, men hans fru och ett litet fåtal gör det. De är korkade och har fel, men de kommer inte ändra sig.
  • Tyra myra
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-06 21:27:23 följande:
    Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

Det var han som utnyttjade din sårbarhet. Det är inte ditt fel och du ska inte lastas för detta.  

En normal reaktion från hans fru vore att äcklas av hans beteende. 
    Du ska inte behöva bära med dig hans skuld för all framtid. Hoppas du har någon att tala med om det här. Det är annars lätt att man fastnar i att skuldbelägga sig själv.

Han utnyttjade din svaghet och trasighet. Du kom att hamna i beroendeställning till honom. Att du kom att få känslor för honom minskar inte han skuld. Han borde vet bättre.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Inget barn) skrev 2025-03-06 22:13:24 följande:
    Och du litar på vad han säger? En man som kunde uppföra sig som han gjort? Och har dessutom kontakt med honom??
    Har svårt att se att hon skulle gå runt och vara arg på honom i flera år och fortsätta vara tillsammans med honom. Om hon kunde skrika hemskheter till mig tre år senare så hade hon ju knappast släppt händelsen?

Men varför ville hon vara kvar med honom om hon nu var så arg på honom? Känns som en mycket dålig relation. 
  • Anonym (Inget barn)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-06 22:25:25 följande:
    Har svårt att se att hon skulle gå runt och vara arg på honom i flera år och fortsätta vara tillsammans med honom. Om hon kunde skrika hemskheter till mig tre år senare så hade hon ju knappast släppt händelsen?

Men varför ville hon vara kvar med honom om hon nu var så arg på honom? Känns som en mycket dålig relation. 
    Varför lägger du energi på att fundera över deras relation?
  • Anonym (Rut)

Inte ett dugg konstigt. Hade också blivit galen om nån "vän" till familjen, som umgicks med mina barn, åt middag vid mitt bord osv låg med min man. Hur kan du inte fatta det? 

Tycker du att frun ska tänka "nej hon var trasig så det var ok"? Hon skiter väl fullständigt i om du är trasig eller inte om du knullar hennes man.

Och självklart har hon varit sur på sin man också. Hur kan du tro att de inte skulle ha bråkat om detta? Låter helt orimligt.

Men om hon sedan väljer att försöka förlåta och fortsätta med honom så är det väl klart att hon inte skriker mansbock efter honom 10 ggr om dagen när de väl bestämt sig för att gå vidare. Men säkert har det kommit upp bråk om detta mellan dem då och då i efterhand ändå. 

Men med dig har hon ju inget intresse av att fortsätta.nån relation med så med dig behöver hon ju inte gå vidare och förlåta  på samma sätt. 

• Anonym (Sett det många gånger)

Kan ju också vara så att mannen lagt över skulden på dig, Manipulerat frun att tro att du har varit ute efter honom hela tiden, och stackars han kunde inte hålla emot eftersom han blev så smickrad. ( eller hotad).

Väldigt sannolikt scenario att han lagt all skuld på dig. Frun vill så gärna tro honom. 

Jag har sett så många liknande scenarion att jag inte blir förvånad. Äcklas varje gång männen som beter sig så kommer undan utan större problem.

• Anonym (Om)

Om inte du hade funnits så hade inte hennes familj förstörts, du är inkräktaren som hotar och förstör i hennes ögon. 

• Eurydike
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-06 22:25:25 följande:

Det var nog lättare att lägga skulden på dig än på mannen. Hon har känslor, barn och ett liv ihop med honom. Du var bara tjejen som hennes man var otrogen med och hon har inga motstridiga känslor gentemot dig på så vis.
Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet