• Anonym (TS)

Att låta bebisen skrika..

Det här är inte mitt första barn så jag borde ju ha koll egentligen. Men hon är verkligen så att hon vill vara nära. Jag ammar och hon sover med mig, nu är hon 6 veckor gammal. Hon kan sova själv när hon sover på dagen och somna i vagnen men så fort hon är vaken vill hon vara nära eller att man håller henne. 

Jag har äldre barn också och ibland när jag behöver göra annat typ göra iordning storasyskonen till skola och förskola eller när vi ska iväg någon annanstans eller fixa frukost till barnen eller något annat som måste göras och hon inte sover så måste jag låta henne skrika ett tag. Det känns så hemskt men tar bebisar skada av det på något sätt? Gör ju verkligen ont i hjärtat och sen har hon tårar i ögonen men ibland går det inte på något annat sätt. Oftast är det inte att hon är hungrig eller så , ofta har jag nyss ammat och hon går upp jättebra i vikt.. så det är bara att hon inte vill vara själv. När pappa är hemma funkar det ju att han tar henne men ibland skriker hon efter ett tag hos honom också. 

Hur gör ni andra? Låter ni bebisar skrika ibland? Tror ni att det påverkar barnet negativt? Klarar era bebisar att ligga själva? 

• Svar på tråden Att låta bebisen skrika..
  • Anonym (Vet)

Tror inte, vi VET att det är skadligt för barn att ligga i ensamhet och skrika. Kortisolnivåer i taket, och lär sig att det inte är någon idé att tala om behov, vilket I sin tur riskerar att barnet både får ännu högre kortisolnivåer och inte säger till vid smärta = livsfarligt.

Man får helt enkelt låta de större barnen bli mer självständiga, ha bebisen på ryggen, göra saker med en halv hand osv. Det är inte alltid lätt men man måste verkligen göra allt man kan för att lösa det.

• Anonym (TS)
    Anonym (Vet) skrev 2025-03-18 00:42:00 följande:

Tror inte, vi VET att det är skadligt för barn att ligga i ensamhet och skrika. Kortisolnivåer i taket, och lär sig att det inte är någon idé att tala om behov, vilket I sin tur riskerar att barnet både får ännu högre kortisolnivåer och inte säger till vid smärta = livsfarligt.

Man får helt enkelt låta de större barnen bli mer självständiga, ha bebisen på ryggen, göra saker med en halv hand osv. Det är inte alltid lätt men man måste verkligen göra allt man kan för att lösa det.

Jo jag har hört sånt också. Menar alltså absolut inte att hon får ligga ensam länge och skrika sig till sömns men kanske 5-10 minuter eller så ibland när jag måste göra något. Och ibland skriker hon ändå när storasyster eller pappa får vara med henne medan jag gör något. Hon är alldeles för liten för att ha på ryggen nu och storebror är bara snart 3 så han behöver ju hjälp med det mesta. Att klä på ett barn i den åldern ytterkläder till exempel går tyvärr inte att göra med bara en hand. Jag hade önskat att jag kunde hålla henne hela tiden men ibland måste jag göra något som kräver båda händer. Det kan vara bara när jag går på toaletten och så också. Vet inte riktigt hur man skulle kunna lösa det.

Sonen var nog lite lättare med det där men provade bärsjal någon gång med honom , fick aldrig till det riktigt tyvärr. Min kompis som jag köpte sjalen av trodde att jag kanske har lite för stor byst för att bebisen ska ligga bekvämt men det är jag ju inte ensam om att ha så jag vet inte om jag ska prova igen.  

• Anonym (Omöjligt)

Nu har jag barn väldigt tätt, och för mig var det bokstavligen omöjligt att hålla en bebis i handen och ta han om en ettåring med den andra. Jag rullade med mig bebisen i vagnen inne, skrek han så "hyschade" jag lugnande eller sjöng/pratade högt så han hela tiden skulle höra mig och veta att jag var där. "Hysch hysch mamma kommer" liksom i en vänlig och sjungande ton. Sjöng typ hela dagarna, det var ju inte vackert men så fick det vara.

Sen när man fick tid tog man upp och lugnade ner ordentligt. Bärsele fungerade inte alls för oss.

Klart man inte låter ungen skrika ihjäl sig, men ibland blev det några minuter tills man var klar med andra barnet.

• Anonym (TS)
    Anonym (Omöjligt) skrev 2025-03-18 02:02:21 följande:

Nu har jag barn väldigt tätt, och för mig var det bokstavligen omöjligt att hålla en bebis i handen och ta han om en ettåring med den andra. Jag rullade med mig bebisen i vagnen inne, skrek han så "hyschade" jag lugnande eller sjöng/pratade högt så han hela tiden skulle höra mig och veta att jag var där. "Hysch hysch mamma kommer" liksom i en vänlig och sjungande ton. Sjöng typ hela dagarna, det var ju inte vackert men så fick det vara.

Sen när man fick tid tog man upp och lugnade ner ordentligt. Bärsele fungerade inte alls för oss.

Klart man inte låter ungen skrika ihjäl sig, men ibland blev det några minuter tills man var klar med andra barnet.

Förstår , ja det är ju omöjligt att göra allt med en hand tyvärr . Tyvärr kan vi inte ha barnvagnen i lägenheten eftersom vi inte har hiss men vi kanske ska flytta snart till en där vi kommer kunna ha vagnen inne , det skulle underlätta. Hon brukar inte ligga helt ensam utan då är jag i rummet bredvid eller samma rum och säger att mamma kommer snart men ibland blir de ett litet tag som hon behöver skrika. Menar som sagt absolut inte att jag låter henne ligga ensam och skrika sig till sömns utan oftast kanske 5 min medan jag klär på storasyskonet (snart 3). Är storasyster som är 8 hemma också kan hon sitta med henne men ibland skriker hon ändå för hon vill ha mamma. 

Har ju inte haft så här tätt (även om det inte är jättetätt) mellan de äldre barnen så hade inte riktigt det problemet förut.

Vet inte om bärsele skulle funka för oss men provade ju bärsjal förra gången och det funkade inte riktigt , det kändes inte som att han låg bekvämt i den alls.. 

• Anonym (ne)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-17 23:11:06 följande:
    Att låta bebisen skrika..

Det här är inte mitt första barn så jag borde ju ha koll egentligen. Men hon är verkligen så att hon vill vara nära. Jag ammar och hon sover med mig, nu är hon 6 veckor gammal. Hon kan sova själv när hon sover på dagen och somna i vagnen men så fort hon är vaken vill hon vara nära eller att man håller henne. 

Jag har äldre barn också och ibland när jag behöver göra annat typ göra iordning storasyskonen till skola och förskola eller när vi ska iväg någon annanstans eller fixa frukost till barnen eller något annat som måste göras och hon inte sover så måste jag låta henne skrika ett tag. Det känns så hemskt men tar bebisar skada av det på något sätt? Gör ju verkligen ont i hjärtat och sen har hon tårar i ögonen men ibland går det inte på något annat sätt. Oftast är det inte att hon är hungrig eller så , ofta har jag nyss ammat och hon går upp jättebra i vikt.. så det är bara att hon inte vill vara själv. När pappa är hemma funkar det ju att han tar henne men ibland skriker hon efter ett tag hos honom också. 

Hur gör ni andra? Låter ni bebisar skrika ibland? Tror ni att det påverkar barnet negativt? Klarar era bebisar att ligga själva?  

Ibland måste man ju låta bebisen ligga och skrika, för att man måste göra annat. I synnerhet om man har fler barn som också behöver sin mamma.

Det är skillnad att ha som princip att barnen ska ligga och skrika, eller att låta dem göra det under en kort stund medan man fixar med nåt nödvändigt.

För bebisen är det ju ingen skillnad i stunden, men det är skillnad i förhållningssätt. Och nej, att ligga och skrika en kort stund medan du måste göra annat är inte skadligt i längden för bebisen.

Jag lärde mig att göra det mesta med bebisen på armen när jag hade bebis och storasyskon. Eller så hade jag bebisen i bärsjal medan jag lagade mat och annat. Men allt går ju inte att göra med bebis på armen eller i sjal, så vissa tillfällen fick ju båda barnen avstå för att man var tvungen att göra annat. 

Mina ville sällan ligga själva när de var bebisar, men jag hade baby-nest och sen en babysitter som kunde tas med runt i huset och då kunde jag sätta den där och de var lite lugnare om jag tex behövde duscha eller nåt sånt som inte funkade med bebis i famnen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ne) skrev 2025-03-18 12:56:11 följande:
    Ibland måste man ju låta bebisen ligga och skrika, för att man måste göra annat. I synnerhet om man har fler barn som också behöver sin mamma.

Det är skillnad att ha som princip att barnen ska ligga och skrika, eller att låta dem göra det under en kort stund medan man fixar med nåt nödvändigt.

För bebisen är det ju ingen skillnad i stunden, men det är skillnad i förhållningssätt. Och nej, att ligga och skrika en kort stund medan du måste göra annat är inte skadligt i längden för bebisen.

Jag lärde mig att göra det mesta med bebisen på armen när jag hade bebis och storasyskon. Eller så hade jag bebisen i bärsjal medan jag lagade mat och annat. Men allt går ju inte att göra med bebis på armen eller i sjal, så vissa tillfällen fick ju båda barnen avstå för att man var tvungen att göra annat. 

Mina ville sällan ligga själva när de var bebisar, men jag hade baby-nest och sen en babysitter som kunde tas med runt i huset och då kunde jag sätta den där och de var lite lugnare om jag tex behövde duscha eller nåt sånt som inte funkade med bebis i famnen. 

Tack för svar!
    Ja jag vet inte om någon kanske missuppfattade trådstarten , jag har absolut inte som princip att hon ska ligga och skrika utan det är när jag verkligen måste göra något som inte går att göra med henne på armen. Tycker det känns jättehemskt men jag har ju en snart 3-åring också som behöver hjälp med mycket.

Kanske skulle testa bärsjal igen fast det inte gick så bra förra gången, fick inte till det riktigt och det kändes som att bebisen inte alls låg bekvämt , intryckt mot mina bröst typ. Kanske var jag som inte riktigt gjorde rätt men min kompis som jag köpte den av visade mig. 

Babysitter har jag som det nog är dags att börja använda snart , kanske kommer det gå bättre med den. Använde den mycket till mina äldre barn. Babynest har jag också men där gillar hon inte att ligga tyvärr.  Det är inte så att hon bara skriker om jag hon är helt ensam i rummet utan det är oftast även om man är i samma rum men lägger ner henne. Annars är hon världens lugnaste när hon får vara i famnen , när man träffar folk brukar de säga att hon är så lugn och snäll. 

• Anonym (ne)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 13:11:30 följande:

Tack för svar!
    Ja jag vet inte om någon kanske missuppfattade trådstarten , jag har absolut inte som princip att hon ska ligga och skrika utan det är när jag verkligen måste göra något som inte går att göra med henne på armen. Tycker det känns jättehemskt men jag har ju en snart 3-åring också som behöver hjälp med mycket.

Kanske skulle testa bärsjal igen fast det inte gick så bra förra gången, fick inte till det riktigt och det kändes som att bebisen inte alls låg bekvämt , intryckt mot mina bröst typ. Kanske var jag som inte riktigt gjorde rätt men min kompis som jag köpte den av visade mig. 

Babysitter har jag som det nog är dags att börja använda snart , kanske kommer det gå bättre med den. Använde den mycket till mina äldre barn. Babynest har jag också men där gillar hon inte att ligga tyvärr.  Det är inte så att hon bara skriker om jag hon är helt ensam i rummet utan det är oftast även om man är i samma rum men lägger ner henne. Annars är hon världens lugnaste när hon får vara i famnen , när man träffar folk brukar de säga att hon är så lugn och snäll. 

Bebisen blir ju äldre för varje dag, så det som är svårt nu kan ju vara lättare bara om ett litet tag. Tex att bebisen accepterar sjal, eller accepterar att ligga själv några minuter. Och snart kan börja sitta i babysittern. 

Det är jobbigt att ha två små som kräver sitt. Jag minns den tiden som väldigt stressande just för att man kände att man alltid fick åsidosätta det ena barnet för det andra. Eller att man hade bebis i famnen medan man torkade syskonet efter toabesök eller försökte få på skorna på syskonet. Det går, men det är ju inte lätt. 

Men, till slut är den tiden över och saker ser annorlunda ut. Och tills dess så klarar nog bebisen att få skrika en kort stund tills du är klar med det du behöver göra. Håll ut!
  • cosinus

Jag har 4 barn på 6 år och ja det har ju varit rätt gott om tillfällen när man inte kunnat ta upp bebisen direkt bara för att den skrikit.

Du behöver sanera en bajsblöja på barnet som precis fyllt 2 och den nyfödda vaknar upp i säng/vagn och skriker. Jamen du måste ju göra klart.

Minns en gång när jag kom hem med 3 av barnen och 2-åringen precis kräkts av åksjuka, 4-åringen hade panik av kräklukten och bebisen skrek som en stucken gris. Varmt ute så kräket behövde torkas ur bilen hjälpligt direkt för att inte det skulle bli väldigt omysigt. Den som kräkts ner sig behövde lugnas och in i duschen och bebisen tyckte bara livet var allmänt uruselt. 

Jag har gjort som du, bebisen så nära det går och prata lugnande och så bara försöka vara så snabb man kan med det man måste. Haft mycket i sele och sjal också men det är svårt ha en liten bebis på magen om den som ska kläs på vevar och inte riktigt vill. Då är det bättre att lägga ifrån sig bebisen och bara vara så effektiv man kan.

• Anonym (J)

Om du själv hade haft panik och gråtit och skrikit av ångest/sorg, hade inte du också velat ha någon som finns där för dig då? 

• Anonym (ne)
    Anonym (J) skrev 2025-03-18 14:00:59 följande:

Om du själv hade haft panik och gråtit och skrikit av ångest/sorg, hade inte du också velat ha någon som finns där för dig då? 

Ja, och mamman är ju där, och tar upp bebisen så snart hon har möjlighet. 
  • Millannn

Jag har en 2 månaders och en 15 månaders (Och en 6,5 åring) och min bärsjal är guld värd! Jag skulle inte kunna göra nånting utan den. Najell wrap heter bärsjalen som jag har och den är färdigknuten så det är som en tröja du sätter på dig. Sjukt enkelt! 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (ne) skrev 2025-03-18 12:56:11 följande:

Babysitter funkade väldigt bra för oss. Ena tvillingen satt i babysittern när jag var tvungen att göra något med den andra. Babybjörnsele är också bra.  Jag lät i princip aldrig mina tvillingar ligga ensamma och skrika. Den ena av dem skrek dock i timmar även när man bar omkring henne, ibland. 
  • Anonym (Mamma till 3)

Min 3e var en skrikbebis, han bodde i sjalen som jag hade alltid I princip.
    Vid matlagning, städning, syskonen aktiviteter.
    Han hade ett stort behov av närheten så sjalen var guld!
    Jag personligen har aldrig låtit mina barn skrika själva utan alltid tänkt att de uttrycker ett behov och gjort allt för att bebisen ska vara nöjd

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2025-03-18 14:00:59 följande:

Jag menar alltså inte att jag tycker att det är bra att hon ska ligga och skrika, absolut inte.. utan det handlar om några minuter när det verkligen är något jag måste göra, typ klä på storasyskonet. Jag lyfter alltid upp henne så fort jag kan. Försöker göra så mycket som möjligt med en hand när hon är vaken men allt går inte att göra med en hand speciellt inte med en vild och trotsig snart 3-åring. 

Som sagt har sjal inte riktigt funkat förra gången men jag kanske ska prova igen. Och snart kan vi nog börja använda babysittern. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 23:01:20 följande:

Jag menar alltså inte att jag tycker att det är bra att hon ska ligga och skrika, absolut inte.. utan det handlar om några minuter när det verkligen är något jag måste göra, typ klä på storasyskonet. Jag lyfter alltid upp henne så fort jag kan. Försöker göra så mycket som möjligt med en hand när hon är vaken men allt går inte att göra med en hand speciellt inte med en vild och trotsig snart 3-åring. 

Som sagt har sjal inte riktigt funkat förra gången men jag kanske ska prova igen. Och snart kan vi nog börja använda babysittern. 

Det viktigaste är nog att du inte lämnar henne ensam. Låt bebis vara på golvet i närheten när du hjälper storasyskonet. 
  • Anonym (TS)
    Millannn skrev 2025-03-18 15:58:38 följande:

Jag har en 2 månaders och en 15 månaders (Och en 6,5 åring) och min bärsjal är guld värd! Jag skulle inte kunna göra nånting utan den. Najell wrap heter bärsjalen som jag har och den är färdigknuten så det är som en tröja du sätter på dig. Sjukt enkelt! 

Tack för svar, ska kolla på den. Då behöver jag inte oroa mig för stt jag har knutit fel iallafall. 
  • Anonym (Medsyster)

Nu har jag bara ett barn men förstår verkligen det där med att ha en bebis som bara vill vara nära hela tiden. Min gosse är fem veckor och skriker så snart jag lägger ner honom eller ger honom till pappan. Så ja, då får han skrika en stund ibland. I övrigt gör jag ju allt i min makt för att han aldrig ska behöva skrika utan att bli tröstad direkt så jag tror på det stora hela inte att det är skadligt varken ditt eller mitt fall. Men ibland måste man få ta en dusch, byta kläder eller lyfta ut en stekhet form ur ugnen till exempel. 

Jag har dock också mycket sjal och upplever att det fungerar bra trots stor byst. Har en coracor. 

Men det kommer bli bättre. De är inte spädbarn för alltid. 

Svar på tråden Att låta bebisen skrika..