• Anonym (inte meningen)

Gigantisk jättekrock i planeringen, vad göra?

Min man upptäckte igår att våra familjer är jäkligt okoordinerade ibland. Det har nu bokats ett dop, ett bröllop och en begravning på samma dag! En dag då dessutom en av släktens gamlingar fyller 100! och ska firas med släktkalas.

En av dessa bokningar är mitt fel (begravninigen) då jag inte tänkte så noga utan bara gick med på första bästa datum och tid de hade tillgängliga. Bokningen skedde förförra veckan.

De olika eventen är på 3 olika med närliggade orter, mindre än en timmes resväg för alla.

Min man påpekade detta i familjechatten och sen dess har det så klart varit ett himla liv med chatinlägg och ringningar till höger och vänster och ett himla liv om vilka som ev ska boka om. Telefonerna har gått varma halva natten och hela dagen och jag känner bara att jag orkar inte, så har sätngt in mig för att skriva här.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Gigantisk jättekrock i planeringen, vad göra?
  • Anonym (E)

Jag antar att det inte ligger jättelångt fram i tiden så det är väl inte så lätt att boka om för någon egentligen,  släktkalaset är väl det lättaste att flytta på även om det är tråkigt ifall det inte firas på samma dag men man kan ju ta någon dag runt omkring, det skulle även kunna vara samma dag som dopet om man tar det hyfsat tidigt.

Bröllopet är väl det "svåraste" att flytta på men det beror även på storlek, lokal osv, brukar kräva lite mer planering.

Om begravningen var det sista som bokades så skulle jag nog kunna flytta på den, även om det känns fel.

Jättejobbig sits verkligen och jag förstår att det är stressande, är det släkt på båda sidor som är med på allt? Bröllop och begravning missar man gärna inte, dop och släktkalas känns mer ok att utesluta men det blir ju såklart jättetråkigt när inte alla som vill kan komma

• Yllop

Jag undrar verkligen om denna tråd är sann.
    Bröllop brukar man ha på lördagar medan begravningar oftast är på vardagar. Men det kan väl finnas undantag, antar jag.

Men om det nu är sant så får väl Ts gå på begravningen eftersom det verkar vara någon närstående till henne som dött.

Maken får väl välja vilket evenemang han vill gå på.

• Anonym (inte meningen)
    Anonym (E) skrev 2025-03-23 15:12:26 följande:

Jag antar att det inte ligger jättelångt fram i tiden så det är väl inte så lätt att boka om för någon egentligen,  släktkalaset är väl det lättaste att flytta på även om det är tråkigt ifall det inte firas på samma dag men man kan ju ta någon dag runt omkring, det skulle även kunna vara samma dag som dopet om man tar det hyfsat tidigt.

Bröllopet är väl det "svåraste" att flytta på men det beror även på storlek, lokal osv, brukar kräva lite mer planering.

Om begravningen var det sista som bokades så skulle jag nog kunna flytta på den, även om det känns fel.

Jättejobbig sits verkligen och jag förstår att det är stressande, är det släkt på båda sidor som är med på allt? Bröllop och begravning missar man gärna inte, dop och släktkalas känns mer ok att utesluta men det blir ju såklart jättetråkigt när inte alla som vill kan komma

Det är nästa vecka. 
  • Anonym (Li)

Kräv att det slås ihop. Antingen får bröllopet ske vid begravningen eller tvärtom. Sen får hela sällskapet inkl den avlidne i det ena fallet flytta på sig på något håll. Ni ska inte behöva känna er stressade bara för att någon känner för att gifta sig vid opassande tillfälle.

• Anonym (inte meningen)
    Yllop skrev 2025-03-23 16:04:53 följande:

Bröllop brukar man ha på lördagar medan begravningar oftast är på vardagar. Men det kan väl finnas undantag, antar jag.

Men om det nu är sant så får väl Ts gå på begravningen eftersom det verkar vara någon närstående till henne som dött.

Häromkring har man vad som händer på de tider som finns. 

Att min man skulle gå på något annat än sitt barns begravning finn nog inte på kartna. Hoppas jag, annars får jag väl börja fundera på det ockås.
  • Yllop
    Anonym (inte meningen) skrev 2025-03-23 16:15:21 följande:

Att min man skulle gå på något annat än sitt barns begravning finn nog inte på kartna. Hoppas jag, annars får jag väl börja fundera på det ockås.

Är det ditt barn också?
    Om jag förlorat ett barn hade jag överhuvudtaget inte funderat på att gå på bröllop, dop eller 100-årskalas.

Som sagt, den här tråden blir mer och mer osannolik.

• Anonym (M)
    Anonym (inte meningen) skrev 2025-03-23 16:13:53 följande:
    Det är nästa vecka. 

Och ingen har märkt detta tidigare? Verkar väldigt konstigt. Inbjudningarna måste ju ha kommit för länge sedan, märker inte folk att det redan är upptaget när de skriver in det i sin kalender?

Att dubbelboka en sak kan nog hända, men tre till?

Och du som inte ens kollade när du bokade begravningen? Du visste att det var tre grejor till vid ungefär den tidpunkten, ändå är du så nonchalant. 

Och begravning på en lördag? Nej, det brukar inte förekomma. 

• jlhm

Begravning av ett barn övertrumfar allt annat enligt mig. 

• Anonym (M2)
    Yllop skrev 2025-03-23 16:04:53 följande:

Både begravningar, dop, bröllopp och släktkalas kan också bara på både lördag och söndag. 

Och nej, finns inget "begravningar oftast är på vardagar".
  • EpicF
    Anonym (inte meningen) skrev 2025-03-23 16:15:21 följande:

Känns rätt självklart att ni går på begravningar, som ni också verkar anordna, och att de andra får ni helt enkelt skippa. 
Svar på tråden Gigantisk jättekrock i planeringen, vad göra?