• Anonym (Hej)

Köttfärssås i kastrull?

Jag är så sugen på köttfärssås och har precis flyttat och väntar på mina nya stekpannor. har bara kastruller hemma för tillfället, kan man steka/koka köttfärssås i kastrull? blir de bra? Något man behöver tänka På?

• Svar på tråden Köttfärssås i kastrull?
  • Anonym (?)

Det går bra
    Tänk apå att det kan behövas extra stekfett jämfört med en gjutjärns eller teflonpappa

• Anonym (stsersf)

Nog går de.. se bara till så de inte bränner fast bara..

• Anonym (kattan)

hur ska man annars göra? Jag gör alltid i kastrull

• Anonym (E)
    Anonym (kattan) skrev 2025-03-27 17:15:22 följande:

Jag tror att de flesta steker köttfärsen i stekpannan först, så har jag alltid gjort till för något år sen då vi flyttade och köket vart mindre, nu steker jag den direkt i kastrullen innan jag heller i resten. En mindre sak att diska ;)

Min pappa stekte den alltid direkt i kastrullen
  • Aliona

Har man gjutjärnsgryta eller tjockbottnad kastrull går det lika bra som stekpanna. Har man inte det så hår det ändå, men det är stor risk att det bränner fast i botten. Lite extra fett och lägre temperatur så går kan det lyckas, och oavsett vilket så blir det köttfärssås. 

• Dr Nail
    Anonym (kattan) skrev 2025-03-27 17:15:22 följande:

eh...STEKPANNA?
  • Dr Nail

ts, Findus kättfärssås Original på burk går utmärkt att värma i kastrull. Så får du din craving uppfylld. Lite riven parmesan på det så blir det typ lika bra som hemlagat 7 gånger av 10

• FruFarfalle

Jag gjorde ofta i kastrull förr då jag tycker tomatbaserade grytor inte blir goda i gjutjärn. nu har jag en emaljerad gryta istället 

• Anonym (kattan)
    Anonym (E) skrev 2025-03-27 17:38:55 följande:
    Jag tror att de flesta steker köttfärsen i stekpannan först, så har jag alltid gjort till för något år sen då vi flyttade och köket vart mindre, nu steker jag den direkt i kastrullen innan jag heller i resten. En mindre sak att diska ;)

Min pappa stekte den alltid direkt i kastrullen
    Precis, finns roligare saker å göra än att diska :)
  • Anonym (kattan)
    Dr Nail skrev 2025-03-27 19:09:22 följande:
    eh...STEKPANNA?
    Varfördå? Blir ju bara en till grej att diska
Svar på tråden Köttfärssås i kastrull?