-
-
Det hände en grej igår mellan mig och min pojkvän som gjorde mig väldigt illa till mods.Vi skulle sova, han var kåt och ville ha sex. Jag har haft väldigt låg sexlust på senaste, en av anledningarna till det är att jag inte blir tillfredsställd av honom längre. Han har slutat ge mig förspel. Hans "förspel" är att fingra mig i analen vilket jag inte gillar. Till slut sa han att han inte kunde sova för att han var så kåt. Vilket fick mig att känna mig tvungen att ha sex, så jag vände mig på sidan så han kunde komma in i mig. Jag kände mig bara så utnyttjad.Han frågade efteråt om något var fel och jag förklarade att det inte var skönt för mig. Han sa att han kände sig dålig. För mig känns det konstigt att han frågade först efteråt, som att han prioriterade sin lust över mitt mående.Jag vet inte hur jag ska känna. Har ni några råd att ge mig?
-
Svar på tråden Kände mig utnyttjad
-
Vad är det man ska stå ut med,menar du?Anonym (Hm) skrev 2025-04-01 23:20:36 följande:
Man här.
Tycker absolut att tjejer ska få stå ut lite och män också det går åt båda hållen i ett förhållande men om han inte gör dig tänd så förstår jag inte vad ni gör i samma säng överhuvudtaget? Lite för lite information i trådstarten och orkar inte läsa igenom hela skiten. Beror helt på dig hur du känner jag hade tagit in på hotell om jag inte trivdes med min partner han är ju mannen så han kan väl sova på soffan eller nåt
-
Bara för att man har en partner man älskar så betyder ju inte det att man är villig att knulla dygnets alla timmar. Eller att man alltid är villig att ge fotmassage, klippa gräset, tvätta fönster, städa bilen eller vad det nu är partnern önskar av dig.Anonym (Hm) skrev 2025-04-01 23:20:36 följande:
Man här.
Tycker absolut att tjejer ska få stå ut lite och män också det går åt båda hållen i ett förhållande men om han inte gör dig tänd så förstår jag inte vad ni gör i samma säng överhuvudtaget? Lite för lite information i trådstarten och orkar inte läsa igenom hela skiten. Beror helt på dig hur du känner jag hade tagit in på hotell om jag inte trivdes med min partner han är ju mannen så han kan väl sova på soffan eller nåt
Betyder inte att man tillfälligt måste sluta umgås för det. -
Nej men går man med på sex så gör man ju det.
-
Stå ut ja. Alla är inte perfekta jag har massa grejer som ligger mig till last och jag kämpar med massa saker och det måste min partner stå ut med samma som jag måste stå ut med min partners alla jävla laster och de är skitjobbiga kan jag lova. Aldrig haft ett förhållande eller?molly50 skrev 2025-04-01 23:23:08 följande:Vad är det man ska stå ut med,menar du?
-
Jag har läst trådstarten ett per gånger, försöker anstränga mig se saken från bådas perspektiv och har då bl a fastnat för att TS beskriver från sitt perspektiv sin egen handling:
så jag vände mig på sidan så han kunde komma in i mig
Om killen skulle beskriva hela situationen från sitt perspektiv så ligger det nog nära till hands, eller är åtminstone inte omöjligt, att han kan ha upplevt hennes aktiva handling som ett samtycke?
Jag har bara mycket snabbt skummat några av inläggen i tråden. Vissa nämner ordet våldtäkt...
Men det är väl ändå omöjligt att kalla något våldtäkt när TS själv beskriver sin aktiva handling på detta sätt?
Jag tycker alltid det är jättesvårt sätta sig in i bådas olika perspektiv vid sådana här händelser.
Om han hade beskrivit händelsen utifrån sitt eget perspektiv och med sina egna ord, i t ex en annan tråd, hur hade hans beskrivning sett ut? Jag vågar inbilla mig att hans upplevelse, hans ordval och hans beskrivning av deras samtal elle rutväxlande av ord skulle kunna se ganska annorlunda ut.
Och om vi i tråden var neutrala, om vi inte hade läst TS beskrivning, om vi bara hade läst hans beskrivning, så skulle det självfallet vara ganska svårt för oss i tråden bestämma vilken version och vilken upplevelse är mest rätt och stämmer bäst med verkligheten?
Även om deras båda beskrivningar skulle skilja högst väsentligt så har ju BÅDA rätt till sin egen upplevelse.
Jag tycker det är svårt att ha en tydlig och bestämd uppfattning... -
Ja, han hade kunnat runka.Anonym (O) skrev 2025-04-01 23:20:51 följande:Det är fritt fram att göra själv annars. Och vadå nöjt sig? Självklart får man nöja sig om den andra inte vill det man själv vill. Det gäller allt och inte bara sex.
Om du inte vill skjutsa en vän som lika gärna kan ta tåget så ska du inte behöva.
För övrigt förstår jag inte vilken egoistisk knäppskalle som kan njuta av något, när man vet att den andra inte vill? -
Jag uppfattar det inte som att Trådstartaren anklagar pojkvännen för våldtäkt.Anonym (Handling, samtycke?) skrev 2025-04-02 00:12:46 följande:
Jag har läst trådstarten ett per gånger, försöker anstränga mig se saken från bådas perspektiv och har då bl a fastnat för att TS beskriver från sitt perspektiv sin egen handling:
så jag vände mig på sidan så han kunde komma in i mig
Om killen skulle beskriva hela situationen från sitt perspektiv så ligger det nog nära till hands, eller är åtminstone inte omöjligt, att han kan ha upplevt hennes aktiva handling som ett samtycke?
Jag har bara mycket snabbt skummat några av inläggen i tråden. Vissa nämner ordet våldtäkt...
Men det är väl ändå omöjligt att kalla något våldtäkt när TS själv beskriver sin aktiva handling på detta sätt?
Jag tycker alltid det är jättesvårt sätta sig in i bådas olika perspektiv vid sådana här händelser.
Om han hade beskrivit händelsen utifrån sitt eget perspektiv och med sina egna ord, i t ex en annan tråd, hur hade hans beskrivning sett ut? Jag vågar inbilla mig att hans upplevelse, hans ordval och hans beskrivning av deras samtal elle rutväxlande av ord skulle kunna se ganska annorlunda ut.
Och om vi i tråden var neutrala, om vi inte hade läst TS beskrivning, om vi bara hade läst hans beskrivning, så skulle det självfallet vara ganska svårt för oss i tråden bestämma vilken version och vilken upplevelse är mest rätt och stämmer bäst med verkligheten?
Även om deras båda beskrivningar skulle skilja högst väsentligt så har ju BÅDA rätt till sin egen upplevelse.
Jag tycker det är svårt att ha en tydlig och bestämd uppfattning...
Frågan är mer om hur det är att ha en kille som inte är intresserad av ömsesidighet i sex. Inget förspel (TS skriver att han slutat med det) och tjatsex.
Kan TS ändra på det genom att prata om situationen med pojkvännen? Om konsekvenserna det blir av att den ena parten inte får något ut av att de har sex.
Eller är pojkvännen allmänt ointresserad av hur TS har det? Nonchalant och respektlös. I så fall bör hon hon fundera på om hon ska avsluta relationen. -
Jag har inte sagt att TS anklagar pojkvännen. Men det finns väl andra medlemmar/kvinnor i tråden som har nämnt ordet våldtäkt?Anonym (Send) skrev 2025-04-02 11:58:23 följande:Jag uppfattar det inte som att Trådstartaren anklagar pojkvännen för våldtäkt.
Frågan är mer om hur det är att ha en kille som inte är intresserad av ömsesidighet i sex. Inget förspel (TS skriver att han slutat med det) och tjatsex.
Kan TS ändra på det genom att prata om situationen med pojkvännen? Om konsekvenserna det blir av att den ena parten inte får något ut av att de har sex.
Eller är pojkvännen allmänt ointresserad av hur TS har det? Nonchalant och respektlös. I så fall bör hon hon fundera på om hon ska avsluta relationen.
Inser du ens att du faktiskt inte kan ha någon aning om hur han ser på situationen?
Det finns väl inte anledning generalisera på så sätt att du som kvinna skulle dra slutsatsen att det alltid är mannens fel? Och att en kvinnas beskrivning alltid är korrekt beskriven utifrån bådas situation, bara för att berättaren är av kvinnligt kön?
Jag för min del kan inte sluta undra hur hans beskrivning skulle låta?
Undrar om det skulle kunna var möjligt att han skulle beskriva TS med dina ord, som att TS är allmänt ointresserad av hur han har det? Nonchalant och respektlös? I så fall bör de väl båda fundera på att avsluta relationen... -
Alltså det som jag tolkar har hänt här är att du har gått med på att ha riktigt dåligt sex som du inte fick ut någonting av. Det är så vitt jag vet inte ett utnyttjande i legal mening även om det kan kännas så, men det är tråkigt, olämpligt och inte bra. Du behöver sätta gränser och säga ifrån på riktigt, inte ställa upp på sånt som du egentligen inte gillar och utgå ifrån att han är någon form av tankeläsare och ska förstå att du visserligen går med på saker, men att det ändå inte känns okej för dig. Kanske vore mer lämpligt att prata med honom öppet och direkt om hur du vill ha det, istället för att skriva här?
-
Hela förutsättningen på Familjeliv är att man har en dialog med TS och andra som har skrivit inlägg. Undrar man över något så ställer man frågor till TS.Anonym (Handling, samtycke?) skrev 2025-04-02 13:01:39 följande:Jag har inte sagt att TS anklagar pojkvännen. Men det finns väl andra medlemmar/kvinnor i tråden som har nämnt ordet våldtäkt?
Inser du ens att du faktiskt inte kan ha någon aning om hur han ser på situationen?
Det finns väl inte anledning generalisera på så sätt att du som kvinna skulle dra slutsatsen att det alltid är mannens fel? Och att en kvinnas beskrivning alltid är korrekt beskriven utifrån bådas situation, bara för att berättaren är av kvinnligt kön?
Jag för min del kan inte sluta undra hur hans beskrivning skulle låta?
Undrar om det skulle kunna var möjligt att han skulle beskriva TS med dina ord, som att TS är allmänt ointresserad av hur han har det? Nonchalant och respektlös? I så fall bör de väl båda fundera på att avsluta relationen...
I det här fallet uttryckte sig TS lite vagt i sin utgångsfråga. Men andra undrade om det och det blev klarlagt att det inte var våldtäkt som hon menade.
Den enda som förlorar något på att vara oärlig i sin beskrivning är en trådstartare. Då kommer personen att få råd som inte matchar den situation som TS beskriver. Alltså dåliga råd.
Var och en har ansvar för vad den skriver här. Allt annat är spekulationer, vi kan inte hålla på att spelulera i vad pojkvännen i det här fallet skulle säga. Det skulle lätt kunna vara 20 olika saker.
Olika personer har olika skäl att vara missnöjd med sin partner, missnöjet kan vara befogat eller obefogat. Om man "ställer upp" på sex ofta, fast man inte vill, kan det bl.a. leda till att man tappar intresset för sex helt. Det blir bara något otrevligt. Samt flera andra negativa konsekvenser.