-
Jag är ämneslärare och har nu efter examen landat drömjobbet på en gymnasieskola i mitt närområde (inom privat sektor, om det är relevant). Jag trivs verkligen och älskar mitt jobb. Jag har slitit med utbildningen och kombinerat den med föräldraledighet/jobb och har nu äntligen kommit i mål. Jag är så lycklig och tacksam över detta.Nu till mitt problem. Sedan en tid tillbaka så har jag insett att jag hyser väldigt starka känslor för rektorn/min chef. Egentligen är jag nog inte kär. Jag är bara oerhört attraherad av h*n. H*n är gift, har barn och är bra mycket äldre än jag. Jag själv är sambo och har små barn.Jag inser själv olämpligheten i det hela och jag har verkligen försökt att trycka undan mina känslor utan resultat. Jag mår sämre och sämre av detta.Min partner och jag har levt tillsammans i snart sju år. Vårt förhållande har varit stormigt till och från. Min partner har gjort flera saker som jag har svårt att förlåta (inte varit otrogen dock). Vi blev blixtförälskade och allt hände fort. Först senare har jag upptäckt att h*n inte är den personen jag trodde att h*n var. Vi har försökt familjerådgivning men sakta men säkert så har jag insett att kärleken är borta från mitt håll. Samtidigt så har självklart jag också haft en del i att vårt förhållande kraschat. Självklart är inte jag heller den h*n trodde jag var när vi träffades. Jag vet dock att h*n är kär i mig fortfarande och inte vill separera. Jag kan inte berätta för min sambo om känslorna för min chef, men jag vet att jag borde göra slut.Jag kan såklart aldrig någonsin agera på mina känslor för rektorn. Jag är helt hundra på att h*n inte känner samma för mig och det vore framförallt olämpligt. Jag vill inte förlora mitt jobb eller förstöra någons liv (mitt eget är skit samma). Jag mår dessutom väldigt dåligt psykiskt just nu och jag tror att en stor av ursprunget till mina känslor för rektorn är att jag längtar efter närhet, intimitet, sex och att min rektor har visat mig omsorg när jag varit öppen med att jag mår dåligt samt varit sjukskriven. H*n har visat en omsorg som jag har saknat i mitt eget förhållande.Jag har kommit till en punkt då jag ändå funderar på att säga upp mig då jag mår så pass dåligt över att känna såhär. Det är en kombination av ilska på mig själv, skam gentemot alla involverade och sorgen över att behöva träffa h*n varje dag och leva ett "låtsasliv".Det jag undrar är om någon varit i samma situation som jag. Vad hände?
-
Svar på tråden Lärare kär i rektorn
-
Du ska inte säga upp dig utan börja gå i terapi.
När man reagerar så här oproportionerligt starkt på en situation så handlar det oftast om något annat.
-
Tack för dina konkreta råd. Det där är ju sådant som ma egentligen vet men är skönt att höra ändå.Anonym (Jag tror) skrev 2025-04-04 16:12:51 följande:
Att du blir så intresserad av någon annan brukar vara en måttstock på din relation hemma. Det är inte ovanligt att vi börjar se oss om, när förhållandet inte är så bra. I ert fall är det mycket besvikelse som inte riktigt känns ouppklarat , och kanske aldrig blir.
Förälskelse i en chef är väldigt vanligt. En person man ser upp till, är det lättare att börja idiolisera. Att h*n är äldre är kanske något du förknippar ännu mer med trygghet och stabilitet, vilket är svårt att känna i ett kaosartat förhållande.
Din förälskelse beror säkert på att du känner dig trygg, säker och att du kanske satt personens personlighet lite på en piedestal. Vilket är fullt normalt när man längtar och söker efter omtanke, trygghet, kärlek och vuxenhet.
Om du tänker på att din förälskelse bara är ett symptom på att du bara vill ha något nytt, något annat kanske du kan tänka på det som något du kan jobba för att få i ditt nuvarande förhållande. Om ni inte kan finna en väg tillbaka så kan det vara din kropps sätt att säga att det är dags att bryta sig loss.
Förälskelse går oftast över med tiden, så försök härda ut om du trivs. Njut av förälskelsekänslan ( även om den bara är ett symptom), men var noga med att andra inte märker det bara. Annars är det bäst att hålla dig undan så mycket som möjligt. Om ditt förhållande förbättras ( om några känslor finns kvar) kommer förälskelsen minska. Annars är det dags att lämna och hitta någon annan än chefen.
Det är sant att det är mycket jag saknat i mitt eget förhållande det senaste, och mycket av det har jag sett hos min chef.
Jag ska verkligen försöka dölja mina känslor, men jag tror redan att vissa kollegor har märkt. Jag får helt enkelt hoppas att det går över snart.
Det var ett bra råd att hålla mig undan. Att vara nära chefen får mig att må bra, men egentligen är det nog bäst att göra tvärt om -
Drömjobbet...
Fan vad du är patetisk. -
Jag försöker att ge så lite detaljer som möjligt... vill inte bli identifierad ifall någon från min arbetsplats mot förmodan skulle läsa här.Anonym (Big dick) skrev 2025-04-05 03:28:21 följande:
Han eller hon?
Det är fortfarande ett anonymt forum.
Spelar könen på de inblandade roll? -
Kände du att det där var nödvändigt?Anonym (D) skrev 2025-04-05 21:54:32 följande:
Drömjobbet...
Fan vad du är patetisk.
Ja, jag älskar att vara lärare. Jag har velat bli det hela mitt liv. Sen finns det dem som vill jobba med annat. Du vet, det är helt möjligt att gilla olika utan att det är patetiskt. -
Ja, det var nödvändigt.Anonym ((Lärare)) skrev 2025-04-05 21:58:29 följande:Kände du att det där var nödvändigt?
Ja, jag älskar att vara lärare. Jag har velat bli det hela mitt liv. Sen finns det dem som vill jobba med annat. Du vet, det är helt möjligt att gilla olika utan att det är patetiskt. -
Tack för råden.Anonym (M) skrev 2025-04-05 15:46:42 följande:
Du ska inte säga upp dig utan börja gå i terapi.
När man reagerar så här oproportionerligt starkt på en situation så handlar det oftast om något annat.
Alltså ja, där finns definitivt en massa olösta problem hos mig. Tyvärr så har jag försökt att få tillgång till terapi men det verkar omöjligt via det gemensamma och jag har inte råd att vända mig privat just nu. Men jag har kontakt med kurator och tar upp detta med den. Ytterligare en anledning till att inte agera/visa känslorna - jag har skit att ta hand om hos mig själv -
Har du dåliga erfarenheter av skolan? Av lärare?Anonym (D) skrev 2025-04-05 21:59:17 följande:Ja, det var nödvändigt.
Tråkigt i så fall. Tvärt om för mig, hade det inte varit för mina egna lärare så hade jag inte levt idag. Det är varför jag själv ville bli lärare, för jag vet hur stor roll man kan spela i ett barns liv. För mig så är det en av de viktigaste jobben som finns.
Helt på det klara med att alla inte känner likadant dock. Hoppas du jobbar med något som du känner dig nöjd med! -
Du har fått flera fina råd och jag hoppas du kan få hjälp med att få prata med någon utomstående, det måste inte vara psykolog/terapeut utan du kan ochså vända dig till kyrkan där präster och diakonerna har tystnadsplik?.
Jag kan ochså dela en liknande erfarenhet jag är i mitt i nu.
För två årsen fick jag mitt drömjobb inom det jag utbildat mig till och det dröjde knappt 2 månader så hade jag blivit förälskad i min chef? Jag var och är fortfarande gift och har barn och han är singel.
Det blev ohållbart så jag berättade i förtroende för en dåvarande kollega som skvallrade för vår chef om detta o en jobbig tid följde o min man fick reda på det bla. Sant en massa annat som hände och det var prat om bla. Omplacering m.m . Känslorna för min chef har inte svalnat utan snarare tvärtom då han ( trots att han sagt att han endast ser mig som vän) visar med handlingar att det är mer än vänskap?
Vi hörs av utanför jobbet när vi inte får möjlighet stt träffas där.
Dessa känslor för honom har jag haft i snart 2 år och jag känner så starkt att jag älskar honom, men det komplicerar så mkt att han ör min chef och jag är gift, men vårt äktenskap är svajigt och har varit sedan min man fick reda på mina känslor?
Just nu mpr jag så otroligt dåligt över alla skuldkänslor grntemot min man kontra att jsg saknar min chef när vi inte ses eller hörs av.
Jag vet att kag ?borde? bryta all kontakt utanför jobbet med min chef men jag kan inte, jag vill inte mista honom..
-
Jag har inte vart i samma situation men sett det utspela sig. Det blir drama och jobbigt. Barn skvallrar. Det blir pinsamma extrainsatta krisföräldramöten där någon skall "tala klarspråk" och att barnen såg genom fönstret när gymnastikläraren och engelskafröken hade sex på ett pingisbord i uppehållsrummet bara 20 minuter efter sista lektionen var slut. Det blir jättejobbig stämning i hela samhället (om det är en mindre stad) det blir skilsmässor och det återvänder inte till "normalt" på kanske ett helt år (!)