• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Anonym (Higgins)
    Padirac skrev 2025-04-09 11:51:23 följande:

Precis, han sa väl att det var ett internt skämt, den där 'ekonomi-experten' han refererat till i sina böcker , men egentligen var ett anagram av hans efternamn

Bedrägligt... 

Fungerar ju i MAGA-rörelsen. 
  • Anonym (loka)

Trump verkar tro att han gjort ett genidrag. Genom att via tullar beskatta sin egen befolkning samtidigt som han sänker övriga skatter, tror han att USA:s befolkning slutar köpa importerade varor och därmed skulle den inhemska produktionen öka.

Vi kan se hur sådant fungerar genom att studera Sovjetunionen. 

• Tow2Mater
    Anonym (Why?) skrev 2025-04-09 08:13:21 följande:
    Varför ska Europa importera kött från USA? Eller genmanipulerad säd? 
    För att inte skapa handelshinder och bidra till problemet som Trump med rätta pekat ut.

Du har inte hört om klövsjukan i södra europa som stänger gränserna just nu?
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (loka) skrev 2025-04-09 12:21:22 följande:

Trump verkar tro att han gjort ett genidrag. Genom att via tullar beskatta sin egen befolkning samtidigt som han sänker övriga skatter, tror han att USA:s befolkning slutar köpa importerade varor och därmed skulle den inhemska produktionen öka.

Vi kan se hur sådant fungerar genom att studera Sovjetunionen. 

Om man är ute efter att öka den inhemska produktionen så vore det ju behjälpligt att ha den infrastrukturen på plats innan. Det är ju inte bara t-shirts det handlar om utan relativt avancerade produkter som inte ens produceras i usa. Konsumenterna blir ju fattigare oavsett. Lovade Trump inte att han skulle göra befolkningen rikare? Sänka skatten osv. Det här är ju en extraskatt som går direkt till staten, inte konsumenternas fickor.

Den här extraskatten går f ö direkt till miljardärerna. De lider ju nu under recessionen han skapar.

Skulle vara ganska förbannad själv om jag röstat på Trump. 
  • Anonym (loka)
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-09 13:52:13 följande:
    Om man är ute efter att öka den inhemska produktionen så vore det ju behjälpligt att ha den infrastrukturen på plats innan. Det är ju inte bara t-shirts det handlar om utan relativt avancerade produkter som inte ens produceras i usa. Konsumenterna blir ju fattigare oavsett. Lovade Trump inte att han skulle göra befolkningen rikare? Sänka skatten osv. Det här är ju en extraskatt som går direkt till staten, inte konsumenternas fickor.

Den här extraskatten går f ö direkt till miljardärerna. De lider ju nu under recessionen han skapar.

Skulle vara ganska förbannad själv om jag röstat på Trump. 
    Visst är det så!

Knappast något som gynna de redneck:s som röstade på honom.  Men kanske är huvudsaken för Trump att världens alla potentater kommer till honom med böjt huvud.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (loka) skrev 2025-04-09 14:03:18 följande:
    Visst är det så!

Knappast något som gynna de redneck:s som röstade på honom.  Men kanske är huvudsaken för Trump att världens alla potentater kommer till honom med böjt huvud.

Känner några som jobbar i usa med verksamheten i usa. De har satt miljonordrar gällande tekniska produkter från Europa on hold.

Kommer det här att fortgå så blir det extrakostnader för kunderna och i slutändan extrakostnader för konsumenterna av slutprodukten. 

Vad skulle kunna hända egentligen? Produkterna som är om hold kommer ju inte att bli billigare. De kommer inte att kunna köpas inhemskt heller.

• Anonym (Why?)
    Tow2Mater skrev 2025-04-09 13:47:45 följande:
    För att inte skapa handelshinder och bidra till problemet som Trump med rätta pekat ut.

EU har produkter USA vill ha i högre grad än USA har varor EU vill ha. Tillgång och efterfrågan. Finns inget problem i det. 

Södra Europa kan handla från andra EU-länder istället för USA. Får vi slut på kriget i Ukraina och de får igång sitt lantbruk igen har vi en gigantisk sädesbod att handla ifrån. De tillhandahöll merparten av all säd i forna Sovjetunionen och det är en (av flera) riktiga anledningar till invasionen, Ukrainas naturresurser och odlingsmark.

För egen del vill jag inte ha vare sig amerikanskt kött eller sädesprodukter. Jag vill inte ha mat så processad att den riskerar att slå ut immunsystemet. Jag vill inte ha mjukt bröd som håller i en månad innan det eventuellt blir mögligt. Jag vill inte ha kött från kossor som aldrig sett eller smakat på gräs utan ätit nån konstig form av melassprodukt gjord på majs. Jag vill inte ha mat som gör att jag sväller upp, går matsmältningsproblem och annat skit för att den innehåller så mycket skräp trots att den på pappret är "nyttig". Och nej, det är varken hörsägen, myter eller annat utan upplevt i min närmaste omgivning. 
  • Anonym (Higgins)
    Tow2Mater skrev 2025-04-09 13:47:45 följande:

Ingen brist på kött i Sverige. 
  • Anonym (Amerikanen)

Apple panik-plockade hem ett helt lastplan med iPhones innan tullarna mot Kina börjar gälla nu i kväll. 

Priset på en usa-producerad iPhone väntas landa på ca 35000 svenska kronor.

• Anonym (Higgins)
    Anonym (Why?) skrev 2025-04-09 16:22:46 följande:
    EU har produkter USA vill ha i högre grad än USA har varor EU vill ha. Tillgång och efterfrågan. Finns inget problem i det. 

Södra Europa kan handla från andra EU-länder istället för USA. Får vi slut på kriget i Ukraina och de får igång sitt lantbruk igen har vi en gigantisk sädesbod att handla ifrån. De tillhandahöll merparten av all säd i forna Sovjetunionen och det är en (av flera) riktiga anledningar till invasionen, Ukrainas naturresurser och odlingsmark.

För egen del vill jag inte ha vare sig amerikanskt kött eller sädesprodukter. Jag vill inte ha mat så processad att den riskerar att slå ut immunsystemet. Jag vill inte ha mjukt bröd som håller i en månad innan det eventuellt blir mögligt. Jag vill inte ha kött från kossor som aldrig sett eller smakat på gräs utan ätit nån konstig form av melassprodukt gjord på majs. Jag vill inte ha mat som gör att jag sväller upp, går matsmältningsproblem och annat skit för att den innehåller så mycket skräp trots att den på pappret är "nyttig". Och nej, det är varken hörsägen, myter eller annat utan upplevt i min närmaste omgivning. 
    Det är bara att se hur amerikanarna ser ut.  Skit in, skit ut. 
Svar på tråden Trumps tullar