• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Anonym (Amerikanen)
    Anonym (Higgins) skrev 2025-04-09 16:25:13 följande:
    Det är bara att se hur amerikanarna ser ut.  Skit in, skit ut. 
    Yeah, jag gick ner 15 lbs på 3 månader efter att ha flyttat till Sverige. En av de månaderna var December. Och vi åt ändå hyfsat bra och likt svenska vanor i USA då jag har en svensk man. Även dottern förändrades en del, hon blev lugnare och mer harmonisk och bättre sömn. Jag vet inte säkert om det är pga att hon blev större, hon var bara lite över 2 när vi flyttade, eller för att hennes mat blev bättre men jag tror att det förmodligen är bådadera.
  • Anonym (Why?)
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-04-09 17:29:19 följande:
    Yeah, jag gick ner 15 lbs på 3 månader efter att ha flyttat till Sverige. En av de månaderna var December. Och vi åt ändå hyfsat bra och likt svenska vanor i USA då jag har en svensk man. Även dottern förändrades en del, hon blev lugnare och mer harmonisk och bättre sömn. Jag vet inte säkert om det är pga att hon blev större, hon var bara lite över 2 när vi flyttade, eller för att hennes mat blev bättre men jag tror att det förmodligen är bådadera.
    Min bror, uppväxt i Vancouver där det finns mycket amerikanska överprocessade produkter som tex bröd, fick ulcerös colit som tonåring. Först blev han fullproppad med medicin men fick skov ändå. Sedan la han om kosten kraftigt och klarade sig utan både medicinering och skov. Säger inte att det endast beror på den ultraprocessade maten hans mamma köpte men den är sannolikt en del av anledningen till att hans tarmsystem ballade ur fullständigt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-04-09 16:24:13 följande:

Apple panik-plockade hem ett helt lastplan med iPhones innan tullarna mot Kina börjar gälla nu i kväll. 

Priset på en usa-producerad iPhone väntas landa på ca 35000 svenska kronor.

Helt galet vilken summa.
  • Anonym (A)
    Intressant.
  • Anonym (Bra)

Tänk vad bra för miljön. Inte lika mycket handel med flyg, båtar och tåg. Inga billiga produkter från Kina som tar 100år att skeppa och som oftast är skräp ändå.

• Tow2Mater
    Har ju säkert inget att göra med att ni måste röra er mer i sverige för att komma någonstans.
  • Anonym (Higgins)
    Tow2Mater skrev 2025-04-09 18:32:44 följande:
    Har ju säkert inget att göra med att ni måste röra er mer i sverige för att komma någonstans.
    Självklart kan man röra sig och motionera även i USA. 
  • Anonym (Higgins)
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-04-09 16:24:13 följande:

Apple panik-plockade hem ett helt lastplan med iPhones innan tullarna mot Kina börjar gälla nu i kväll. 

Priset på en usa-producerad iPhone väntas landa på ca 35000 svenska kronor.

Fast de som röstat på
    Trump är glada. De röstade ju på honom för hans ekonomiska politik. Och han levererar nu. 
  • Anonym (loka)
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-09 15:26:43 följande:

Känner några som jobbar i usa med verksamheten i usa. De har satt miljonordrar gällande tekniska produkter från Europa on hold.

Kommer det här att fortgå så blir det extrakostnader för kunderna och i slutändan extrakostnader för konsumenterna av slutprodukten. 

Vad skulle kunna hända egentligen? Produkterna som är om hold kommer ju inte att bli billigare. De kommer inte att kunna köpas inhemskt heller.

Nej, knappast. Allra helst när det gäller hightech  Det har funnits en övertro på den inhemska produktionen men sanningen är att den ofta är beroende av importerade komponenter.

Det mest fantastiska är nog tron på att de Amerikaner som i dag kör omkring i Mercedes, BMW och andra europeiska status märken skulle övergå till Amerikanska fordon. De flesta varor som importeras köps av penningstarka Amerikaner och de kommer fortsätta köpa dessa så länge deras tillgångar på börsen tillåter. 

Trump verkar vilja se sitt samhälle gå tillbaka till 30-talet då den vanlige Amerikanen svalt medan ett fåtal tjänade stora förmögenheter. 
  • Anonym (Amerikanen)
    Tow2Mater skrev 2025-04-09 18:32:44 följande:
    Måste röra oss mer? Nej, det måste vi inte, det finns bilar i Sverige också vet du. Vi kan ta bilen vart vi vill. Och vi var aktiva i USA också. Men visst är det på ett annat sätt. Här tar vi inte bilen till gymmet fem gånger i veckan, tränar 1,5 timme, och tar bilen hem igen. Vi har faktiskt helt slutat gymma båda två så jag tror att träningsmässig är det ungefär lika, men olika rörelsemönster för visst går vi mer i Sverige än vi gjorde i USA. I USA tog vi bilen till affären en gång varannan vecka och storhandlade, här går vi till affären ett par gånger i veckan. Vi tar bilen till jobbet för vi bor lite utanför stan, samma som i USA. Barnet går på förskola här så vi springer mindre efter henne. 
Svar på tråden Trumps tullar