• Anonym (Träna)

Tvätta träningskläder ….

Tvättar du dina träningskläder efter var gång ni vart och tränat ? 

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

• Svar på tråden Tvätta träningskläder ….
  • Anonym (s)

Träningskläder som blir svettiga tvättas, de kommer börja lukta snabbt nästa användning annars

• Anonym (P)

Det beror på plagg. Utelöparkläder kan jag ibland använda fler gånger, fastän de luktar lite. Då är jag ju ute i skogen ensam. Inneträningskläder tvättar jag så fort de blivit svettiga, för andras trevnad. Ibland kör jag rehabpass på gymmet och då svettas jag inte så värst. Då kan de användas flera gånger.

• Anonym (Träna)

Om man är ren innan man tar på sig träningskläder så luktar inte svett. Om det luktar så är man antingen inte ren eller så har man nåt hormonellt fel i kroppen. Svett I sig är ju luktfri.

• Anonym (E)

Jag tvättar mina efter varje användning, luktar eller ej så tycker jag att det känns ofräscht

• Anonym (P)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 15:21:38 följande:

Om man är ren innan man tar på sig träningskläder så luktar inte svett. Om det luktar så är man antingen inte ren eller så har man nåt hormonellt fel i kroppen. Svett I sig är ju luktfri.

Fast bakterier på kroppen (som alla människor har) gör att svett luktar från till exempel armhålor, när den kommer i kontakt med huden. Det är inget hormonellt fel eller orena människor.

Min uppfattning är också att träningskläderna inte luktar illa när jag tar av mig dem efter träningen, men när svetten torkat in luktar det inte mumma i armhålan på tröjan. Nästa gång samma tröja blir svettig, luktar det ännu värre.
  • Anonym (Träna)
    Anonym (P) skrev 2025-04-13 15:32:06 följande:
    Fast bakterier på kroppen (som alla människor har) gör att svett luktar från till exempel armhålor, när den kommer i kontakt med huden. Det är inget hormonellt fel eller orena människor.

Min uppfattning är också att träningskläderna inte luktar illa när jag tar av mig dem efter träningen, men när svetten torkat in luktar det inte mumma i armhålan på tröjan. Nästa gång samma tröja blir svettig, luktar det ännu värre.

Ja bakterier luktar om man inte är ren. Om svett hade luktat oavsett så hade det inte vart trevligt alls att vara på ett gym tex. 

Lägger man kläderna I frysen efter användning så kan man använda de minst en gång till innan man behöver tvätta de pågrund utav att de börjar lukta. Men som sagt det viktigaste är att man är ren innan man enda tar på sig träningskläderna från början. 

• cosinus

Beror på material och vad jag tränat och vad jag ska träna.

Kör jag styrka svettas jag väldigt lite fast jag tar i. De kläderna kan jag använda flera gånger mellan tvätt.

springer jag blir kläderna svettiga men beroende på material och var jag ska använda kläderna så kan de få användas flera pass.

hänger man upp direkt och sen springer själv ute då tål de flesta kläder att användas mer än en gång. 

Upplever att svett som kommer när man kört slut på alla reserver luktar absolut värst. Har jag sprungit 2 mil eller mer kan träningströjan nästan uteslutande användas som krigsföring.

• Anonym (Tvätta!!!)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 14:55:04 följande:
    Tvätta träningskläder ?.

Tvättar du dina träningskläder efter var gång ni vart och tränat ? 

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

Snälla rara folket. Tvätta. Ni gör hela upplevelsen i gymmet så himla tråkig när ni går runt och luktar illa. Ni stör och förstör för andra. Och vissa har känsligare luktsinne än andra. Med störst sannolikhet behöver du tvätta kläderna du haft närmst kroppen efter VARJE träning, såvida du faktiskt tränat ordentligt. 
  • Anonym (s)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 15:21:38 följande:

Ska jag träna är jag inte nyduschad innan...
  • Tow2Mater

I frysen? med maten? Låter inte det lite sunkigt?

Jag hänger mina på en stol om de inte åker i tvätten direkt.

Svar på tråden Tvätta träningskläder ….