• Anonym (Ta)

Orolig över efterhängsen man

Jag känner att detta får mig att må dåligt och jag känner psykisk stress och sover dåligt. 

En man jag tidigare träffat ( haft sex med och daglig telefon/ meddelandekontakt) låter mig inte vara. Var aldrig tsm offentligt och han träffade aldrig min familj/ vänner och vice versa. Han är akademiker men lite erfarenhet av förhållanden. Jag var noga med att jag ville vi skulle vara vänner istället och han tog det mkt hårt. Inte sett honom IRL sedan hösten 2022. Det var i juni 2023 jag meddelade vänskap vilket jag ångrar djupt. Han kan verkligen inte släppa mig och är nostalgisk. I Feb detta år meddelade jag att han måste låta mig vara, inget skrivande, eller så. Istället sitter han och gillar meddelanden från tidigare konversationer på insta. Han pockar alltså på min uppmärksamhet och hoppas väl på reaktion men jag har inte skrivit/ blockerat. Vill liksom ej ge reaktion. Jag har innan skrivit att om han fortsätter och inte reapekterar kan det liknas vid ofredande. Ett tag höll han sig mer lugn, men nu igen gillande av meddelanden och bild på insta. Hur ska jag bli av med honom? 

• Svar på tråden Orolig över efterhängsen man
  • Lynx123

Ignorer honom helt och blockera där det är möjligt. Kontaktar han dig ändå kan du polisanmäla.

• Anonym (Ta)

tack för input. Bara orolig över att han kommer försöka på andra sätt då det kanske triggar honom ännu mer. Han har bara såvitt jag vet haft en tjej innan. Varför i helvete kan han inte bara låta mig vara, fattar han inte stt han skämmer ut sig? Han har tidigare frågat om jag träffar ngn/ pojkvän,vad jag ska göra osv. Vet han är ledsen över att jag inte vill vara vän och sagt jag är så kall. Men det går inte vara vän känner jag. 

• Anonym (Ta)

Kan tillägga att jag vet att han har ett syson som är polis

• MsM84

Gilla meddelanden och bilder på sociala medier är ändå något oskyldigt, även om det är med förhoppning om att trigga en reaktion. Att prata om ofredande men inte vilja ta steget att blocka är konstigt och polisens första fråga om du skulle anmäla skulle antagligen bli varför du inte blockat. Att inte blocka kan ses som en vilja att hålla kvar vid möjligheten hos motparten. Att ta steget vidare till att konkret göra något IRL känns väldigt långt bort jämfört med att gilla lite meddelanden och bilder.

• Lynx123
    Anonym (Ta) skrev 2025-04-21 08:50:39 följande:

tack för input. Bara orolig över att han kommer försöka på andra sätt då det kanske triggar honom ännu mer. Han har bara såvitt jag vet haft en tjej innan. Varför i helvete kan han inte bara låta mig vara, fattar han inte stt han skämmer ut sig? Han har tidigare frågat om jag träffar ngn/ pojkvän,vad jag ska göra osv. Vet han är ledsen över att jag inte vill vara vän och sagt jag är så kall. Men det går inte vara vän känner jag. 

Blockera 100%. Du kan också tala med polisen i förebyggande syfte. Be dem om råd!!!
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Ta) skrev 2025-04-21 08:51:26 följande:

Kan tillägga att jag vet att han har ett syson som är polis

Det betyder verkligen inte att syskonet är på hans sida. Och oavsett lär hen inte riskera jobbet för att hjälpa sin bror.

Om du inte redan har skriftlig bevis på att du sagt åt killen att lämna dig ifred så skriv ett kort meddelande att han ska sluta kontakta dig. Sedan blockar du honom, och dokumenterar och anmäler om han ändå gör kontaktförsök.
  • Anonym (Ta)

Har tagit screenshots på vad jag skrivit tidigare, och när notis kommit att han gillat. Ångrar djupt att jag träffat/ haft sex med honom för han är som smuts som inte går bort i tvätten. Får se om jag vågar blocka, alt prata med polisen. En normal person hade ju slutat när man vet att 0 intresse finns men inte han. Jag ville aldrig träffa hans familj eller presentera honom för mon pga osäkerhet från min sida. Han har låg självkänsla, är känslig och tenderar fastna i saker, tycka synd om sig själv.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Ta) skrev 2025-04-21 10:33:52 följande:

Har tagit screenshots på vad jag skrivit tidigare, och när notis kommit att han gillat. Ångrar djupt att jag träffat/ haft sex med honom för han är som smuts som inte går bort i tvätten. Får se om jag vågar blocka, alt prata med polisen. En normal person hade ju slutat när man vet att 0 intresse finns men inte han. Jag ville aldrig träffa hans familj eller presentera honom för mon pga osäkerhet från min sida. Han har låg självkänsla, är känslig och tenderar fastna i saker, tycka synd om sig själv.

Jag fattar dig TS. Har haft samma problem med en kille jag träffade några gånger. Det var sommaren-22 vi sågs och han har i omgångar kontaktat mig. Var gång har jag varit övertydlig med att jag inte vill ses mer och att han får lägga av. Han tolkar in allting till sin egen fördel. Drar upp massa saker som han anser han gjorde fel då men ändrat sig i. Vi sågs 4 gånger över en sommar och jag ångrar mig ofantligt mkt. Känner obehag. 

Är liksom svårt att gå vidare själv när man känner detta obehag över att man träffat en man, man inte alls vill veta av längre. Förlåt för uttrycket. Tror du förstår.  Tystnad funkar till viss grad men man har också en frustration och nått ouppklarat för egen del som man vill ha ur sig. Mannen i mitt fall förstod aldrig att jag inte var intresserad. Kvitta vad jag sa eller om han fick tystnad. Jag blockade men han hittade nya kontakt vägar ständigt. Tillslut (i somras ) accepterade jag hans vänförfrågan på snap. Lät honom skriva. Sedan tog jag skärmdumpar. Jag skakade av obehag och var helt knäckt på ett sätt som inte går att beskriva. Men det verkar faktiskt ha funkat. Han blockade mig efter skärmdumparna och har inte ringt från nått skyddat nummer, inte skickat en liten swisch med ett meddelande, inte smsat från någon kompis mobil. Jag håller tummarna nu. 
  • Anonym (Ta)

Sara, jag förstår dig till 100%, mår du bättre nu? 

Jag tror dem förstår, men väljer att bokstavligt talat skiter i vad vi har sagt. Denna mannen har jag haft som vän på min FB fi ca 10 år, men aldrig träffat IRL förrens i september 2021. 
    Jag har varit vänligen bestämd i tonen då jag sagt till innan, men bär jag senast skrev så skrev jag att man måste låta mig vara. Det frågade han vad jag menade med och hängt upp sig på att jag tidigare påtalat flera ggr att jag vill vara vänner istället. Jag har tom fått säga att folk gifter sig, skiljer sig, livet är så inga garantier. Känner en avsky över att han har en fixering vid mig. Har sedan länge iaf dolt händelser på instagram så han inte kan se vart jag är/ gör osv. 

Önskar mina meddelanden till honom på insta försvann , men jag sedan länge raderat konversationer, så kan inte ångra tyvärr. Äcklas av honom. Vi sågs från sept 2021- Nov 2022. Men hade kontakt per telefon/ insta betydligt längre. Har en del komplex har jag märkt. 

Tror block hade kanske gjort satt han kontaktat folk jag känner. Vill ju inte det, för ingen vet om att jag träffat honom 

• Anonym (Stoppljus)
    Anonym (Ta) skrev 2025-04-21 12:06:16 följande:

Jag tror dem förstår, men väljer att bokstavligt talat skiter i vad vi har sagt. Denna mannen har jag haft som vän på min FB fi ca 10 år, men aldrig träffat IRL förrens i september 2021. 
    Jag har varit vänligen bestämd i tonen då jag sagt till innan, men bär jag senast skrev så skrev jag att man måste låta mig vara. Det frågade han vad jag menade med och hängt upp sig på att jag tidigare påtalat flera ggr att jag vill vara vänner istället. Jag har tom fått säga att folk gifter sig, skiljer sig, livet är så inga garantier. Känner en avsky över att han har en fixering vid mig. Har sedan länge iaf dolt händelser på instagram så han inte kan se vart jag är/ gör osv. 

Önskar mina meddelanden till honom på insta försvann , men jag sedan länge raderat konversationer, så kan inte ångra tyvärr. Äcklas av honom. Vi sågs från sept 2021- Nov 2022. Men hade kontakt per telefon/ insta betydligt längre. Har en del komplex har jag märkt. 

Tror block hade kanske gjort satt han kontaktat folk jag känner. Vill ju inte det, för ingen vet om att jag träffat honom 

Men snälla, det enda raka är att blocka och även berätta för dina närmaste att det är en sjuk person med stalkingtendenser som inte vill släppa dig.

Annars är de helt värnlösa om han ringer och under någon påhittad ursäkt söker kontakt eller information om dig och ännu värre saker kan hända?

Jag fick berätta för både jobb och familj och få bilder borttagna på mig på nätet osv för att bli av med ett psycho. Dessa måste outas som de sjuka individer de är, fattar du inte det? Att hålla hemligt bara hjälper honom. Du kan väl också bara starta ett nytt instakonto och lägga till de du vill ha där, du betalar väl inte hyran med Instafollowers- eller?

Sluta tyck synd om dig själv nu och gör något konkret, så du har bevis och att alla omkring dig som bryr sig vet vad som pågår.

För om han nu (i de 2/miljonen fall det kanske händer) skulle komma och kidnappa dig till en källare nånstans, vem skulle ens leta efter dig nu när du inte har berättat att du har träffat honom? 

Att hålla hemligt är en risk för dig och till hjälp för honom.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ta) skrev 2025-04-21 12:06:16 följande:

En blockering kan trigga också. Många glömmer den lilla detaljen. I mitt fall blev min stalker triggade av blockar. Va som att han tog ät sig av att jag la tid på att blocka honom. Men kan vara värt att testa. Dock kommer han nog hitta andra vägar. Kan som sagt trigga igång. Det allra bästa är nog att bara låta dom vara helt. Men man vill ju inte ha dom där. 

Jag mår bättre nu. Han fick mig aldrig att må dåligt på riktigt. Fördelen i detta fall är vi har 20 mil mellan oss. Vi matchade på tinder. Han har aldrig varit i mitt hem eller träffat mina vänner. Så jag försöker tänka att han aldrig hänt. Eller jo ett misstag och nu kan jag läsa röda flaggor. Borde insett han var skum med facit i hand men jag var ny separerad och hade inte dejtat på 15 år. Man är ny och vet inte bättre.
  • Tow2Mater

Varfor kan han ine vara kvar som vän? Det är väl bara att du ignorerar saker han säger du inte vill diskutera. Eller handlar det i botten om att du skäms att du hade sex med honom?

• molly50
    Tow2Mater skrev 2025-04-21 19:48:39 följande:

Varfor kan han ine vara kvar som vän? Det är väl bara att du ignorerar saker han säger du inte vill diskutera. Eller handlar det i botten om att du skäms att du hade sex med honom?

Kanske för att han inte verkar kunna acceptera att hon bara vill vara vänner.
    Sådant kan bli jobbigt.
  • Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2025-04-21 19:48:39 följande:

Vill man inte vara vän så får man acceptera det.
  • Anonym (Jo)
    molly50 skrev 2025-04-21 20:04:35 följande:
    Kanske för att han inte verkar kunna acceptera att hon bara vill vara vänner.
    Sådant kan bli jobbigt.
    Påtvingad vänskap leder inte till något bra, det blir bara jobbigt.
  • molly50
    Anonym (Jo) skrev 2025-04-21 20:28:43 följande:
    Påtvingad vänskap leder inte till något bra, det blir bara jobbigt.
    Ja,precis.
  • Anonym (Ta)

Jag vill inte vara vän pga. han är intresserad av mig, funkar inte. Han skulle aldrig glädjas åt om jag träffade ngn t.ex utan tycka synd om sig själv och bli nostalgisk. 

• molly50
    Anonym (Ta) skrev 2025-04-23 07:11:38 följande:

Jag vill inte vara vän pga. han är intresserad av mig, funkar inte. Han skulle aldrig glädjas åt om jag träffade ngn t.ex utan tycka synd om sig själv och bli nostalgisk. 

Du kanske måste blockera honom om han inte förstår annat.
Svar på tråden Orolig över efterhängsen man