• Anonym (Hur hantera)

Stör mig

Min partner sen ett halvår har barn med en kvinna sedan tidigare(oplanerat). Eftersom barnet är ganska litet bjuds kvinnan med på högtider osv för att barnen ska träffa den sidan av familjen. Detta stör mig något otroligt nu när vi börjat bli seriösa och också jag deltar på dessa sammankomster. Vet inte varför det stör mig så mycket men antar det är en obekväm situation. Funderar på att själv inte delta på grund av detta. Är rätt känslig och värsta jag vet är krystade sammankomster där man egentligen inte vill vara. En del i det kanske är att hon ville fortsätta relationen men inte han. Jag vill alltså inte in och tvinga på någon förändring utan snarare råd om hur hantera det alternativt dra mig själv tillbaka tills konstellationen förändras. 

• Svar på tråden Stör mig
  • EpicF
    Anonym (Hur hantera) skrev 2025-04-21 19:24:44 följande:
    Var säger hon att hon nekar barnet kontakt med pappan? Tvärtom låter det ju som. 
    Inte än. Men hon vill neka. 
  • Anonym (Hur hantera)
    EpicF skrev 2025-04-21 19:31:50 följande:
    Inte än. Men hon vill neka. 
    Nej hon vill neka att behöva vara med när barnet är större vad jag kan utläsa. Fullt rimligt. 
  • Anonym (M)

Du får ha tålamod helt enkelt. Om du vägrar följa med sätter du dig själv i centrum och orsakar mannen stress i en situation som redan är komplicerad. Vill du satsa på den här relationen är det ett väldigt dumt drag. 

Jag förstår att det inte är en rolig situation men som många redan har påpekat handlar det här om ett barn och inget annat.

Att han går med på en sådan här lösning när barnet är litet visar att han är en mogen person och en bra pappa. 

Du inser väl att han kommer att umgås mer med barnet när barnet blir äldre och att mamman alltid kommer att vara en del av hans liv?

Om du inte tror att du fixar den här situationen så ska du lämna honom. Du som själv har barn vet ju att de måste komma först och hur det skulle kännas om någon komplicerade din relation med dina barn. 

• Anonym (B)
    Anonym (Hur hantera) skrev 2025-04-21 19:34:19 följande:
    Nej hon vill neka att behöva vara med när barnet är större vad jag kan utläsa. Fullt rimligt. 
    Jag vill inte neka så att barnet inte ska träffa sin pappa men han behöver inte komma hem till mig om han inte kan respektera min vilja. Alltså han kan ta barnet hem till sig t.ex. eller spendera tid med sitt barn någon annan stans.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hur hantera) skrev 2025-04-21 19:26:05 följande:
    Vilken jobbig situation om du känner han är intresserad. Jag tror nog det skulle kunna vara så i vårt fall. I värsta fall att min kille känner samma men då hade han väl inte blivit ihop med mig hoppas man. 
    Hans partner bor långt bort ifrån han, det är därför. Han klarar inte vänta på henne.
  • Anonym (Jo)
    EpicF skrev 2025-04-21 17:43:54 följande:

Antigen så växer du upp ts och biter ihop. Eller så gör du helt slut och ser dig om ett en msn utan bagage. 

Ja, det är dom alternativen som finns
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-04-21 19:13:10 följande:
    Rätt normalt och självklart att han vill och ska få komma och hälsa på sitt barn ofta. Du har faktiskt ingen rätt att neka ditt barn kontakt med sin pappa. 
    Det vill jag också men då behöver han inte visa intresse på mig, till O med hade han sagt till mig en gång att han ville inte ha henne någon mer. Han låter vara en idiot människa för mig.

Jag ska inte neka men som sagt, han kan ha barnet utifrån mitt hem när barnet blir lite större för han bör så nära. 
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2025-04-21 20:22:47 följande:
    Det vill jag också men då behöver han inte visa intresse på mig, till O med hade han sagt till mig en gång att han ville inte ha henne någon mer. Han låter vara en idiot människa för mig.

Jag ska inte neka men som sagt, han kan ha barnet utifrån mitt hem när barnet blir lite större för han bör så nära. 
    Han bor så nära
  • Tow2Mater
    Anonym (Hur hantera) skrev 2025-04-21 17:14:08 följande:
    Barnet är inte så litet men av någon anledning behöver mamman vara med ändå. Det gäller alltså inte skolavslutningar osv utan firanden med släkt/familj som man var jag förstått egentligen inte vill men pga barnets ålder behöver vara så. 
    Av vilken anledning 'behover' mamman vara med? Ar det en verklig anledning eller bara att mamman vägrar släppa sitt barn med pappan?
  • Anonym (S)

Man behöver inte delta på släktsammankomster när man bara umgåtts i 6 månader! Nästan så det till och med är tidigt. Han ska ju definitivt inte fira högtider med sitt ex och hänvisa till dottern när han har ett nytt förhållande! Ska du bjuda in dina barns pappa så fort det är nåt som handlar om barnen, hur bekväm skulle någon vara med det?? Förhållandet är över, lika bra att vänja barnet vid det direkt. Det kommer inte bli mamma+pappa+jag, utan massa upphackat med halva dagar och varannan gång hos varje och så, varför ska man inbilla någon något annat??

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Om barnet är litet och mamman är som en omtyckt "familjemedlem" efter deras relation så kan jag till viss del förstå att hon blir medbjuden på sådana sammankomster.  Däremot kan jag inte förstå varför du är med? Du är helt NY för barnet, för den du dejtar och för hans familj. DET är vad jag främst tycker är väldigt konstigt. Ni vet ju inte ens om förhållandet är kvar nästa vecka såhär i början när ni fortfarande är i lära känna varandra stadiet.
    Det andra som är konstigt är varför pappan inte kan ha sitt barn själv? Hur ofta träffar han barnet? Är han aldrig ensam med barnet? Är de främlingar för varandra? Betalar han underhåll?

• Anonym (Hur hantera)
    Anonym (S) skrev 2025-04-21 20:53:22 följande:

Man behöver inte delta på släktsammankomster när man bara umgåtts i 6 månader! Nästan så det till och med är tidigt. Han ska ju definitivt inte fira högtider med sitt ex och hänvisa till dottern när han har ett nytt förhållande! Ska du bjuda in dina barns pappa så fort det är nåt som handlar om barnen, hur bekväm skulle någon vara med det?? Förhållandet är över, lika bra att vänja barnet vid det direkt. Det kommer inte bli mamma+pappa+jag, utan massa upphackat med halva dagar och varannan gång hos varje och så, varför ska man inbilla någon något annat??

Såhär jag resonerar också. 
  • Anonym (Hur hantera)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-04-21 21:11:18 följande:

Om barnet är litet och mamman är som en omtyckt "familjemedlem" efter deras relation så kan jag till viss del förstå att hon blir medbjuden på sådana sammankomster.  Däremot kan jag inte förstå varför du är med? Du är helt NY för barnet, för den du dejtar och för hans familj. DET är vad jag främst tycker är väldigt konstigt. Ni vet ju inte ens om förhållandet är kvar nästa vecka såhär i början när ni fortfarande är i lära känna varandra stadiet.
    Det andra som är konstigt är varför pappan inte kan ha sitt barn själv? Hur ofta träffar han barnet? Är han aldrig ensam med barnet? Är de främlingar för varandra? Betalar han underhåll?

Det var ingen lång relation så det finns inga sådana faktorer som spelar in. 

Jag har också fabricerat ts lite så vi har varit ihop längre än så. 

• Anonym (mena)
    Anonym (Hur hantera) skrev 2025-04-21 16:34:03 följande:
    Stör mig

Min partner sen ett halvår har barn med en kvinna sedan tidigare(oplanerat). Eftersom barnet är ganska litet bjuds kvinnan med på högtider osv för att barnen ska träffa den sidan av familjen. Detta stör mig något otroligt nu när vi börjat bli seriösa och också jag deltar på dessa sammankomster. Vet inte varför det stör mig så mycket men antar det är en obekväm situation. Funderar på att själv inte delta på grund av detta. Är rätt känslig och värsta jag vet är krystade sammankomster där man egentligen inte vill vara. En del i det kanske är att hon ville fortsätta relationen men inte han. Jag vill alltså inte in och tvinga på någon förändring utan snarare råd om hur hantera det alternativt dra mig själv tillbaka tills konstellationen förändras. 

Barnet blir ju större och kan så småningom komma utan att mamman är med. Tills dess så får du acceptera läget. Egentligen får du acceptera läget oavsett, eftersom du inte kan bestämma vem som bjuds in till någons tillställning. 

Hur du agerar kring detta kan ju bara du själv bestämma, men om du avstår att komma på grund av barnets mamma så kommer ju inte släkten att börja räkna med dig som partner till din kille, utan snarare tvärtom undra varför du inte kommer.  
Svar på tråden Stör mig