• Attans1765

Kompromissar bort egentid

Hej, 

Jag har varit i denna nya kärleksrelation i ett år nu ungefär. 
    Redan från första stund klickade vi direkt och trivdes väldigt bra i varandras sällskap. 
    Jag är introvert och behöver egentid för att kunna återhämta mig ibland, han är inte som mig och kan umgås med mig 24/7 utan att det påverkar honom och hans energi.

Han har starka åsikter kring hur jag ska vara, som han kallar sina grundpelare i relationer.

Jag hade sociala medier när vi träffades, han kan inte vara i en relation med någon som har sociala medier. Jag har kompromissat och tagit bort mina sociala medier. 

Jag är mycket för friluftsliv och gillar att vara i skogen och fika, vandra campa.
    Han är inte den typen och han har inte en endaste gång följt med på en liten vandring även om han sagt att han vill med och jag har frågat. 

Jag tycket om att cykla flera mil när vädret är varmt. Han tycker inte om tanken att jag ska göra sådant ensam.

Jag är kreaktiv av mig och gillar att måla, rita och skriva men det har jag knappt gjort fö efter att han och jag blev ett par. 

Mina hobbys tar inte mycket tid från mig utan allt detta gör jag väl ungefär åtta timmar om veckan. 

Jag tycker om att träffa mina vänner på någon tillställning en gång i månaden för att få träffa lite andra människor som inte är kollegor och familj. 

Eftersom jag har kompromissat bort mina sociala medier har oxå mitt sociala umgånge med kompisar slutat att existera efter som ddet var vårt forum att kommunicera.

Varje gång det kommer på tal att jag ska cykla, vandra, måla eller träffa någon kompis blir det magiskt ett bråk om antingen det eller någonting helt annat. Och det slutar alltid med att jag lägger mig platt och gör ingenting utan stannar bara inne med honom för att göra honom glad och nöjd.
    Och han tar alltid upp att jag vill vara själv, det han menar att jag inte vill vara i en relation med honom. 

Han lyssnar inte på när jag försöker kommunicera att jag älskar honom och bara för att jag vill göra någonting för mig själv som är mina hobbys som jag alltid har haft och som han hela tiden har vetat om att jag inte vill vara utan honom.

Jag får absolut inte ha sociala medier och jag får inte festa med mina kompisar, för då gör han slut säger han.

Jag har aldrig känt mig så älskad eller så sedd som jag gör med honom men jag har heller aldrig känt mig så begränsad.

Han någon utomstående någon input i hur jag upplever min relation här?

• Svar på tråden Kompromissar bort egentid
  • Anonym (H)
    Attans1765 skrev 2025-04-24 13:10:35 följande:

Jag har läst alla era kommentarer och tagit till mig allt ni skriver. Uppskattar verkligen alla som peppar och berättar sina egna eller närståendes historier. 
    Du som inte trodde att man kunde bli hjärntvättat så mycket kan jag tala om för att det går och det kan gå mycket djupare. 

Jag har inte haft kontakt med honom sen igår. 
    Jag känner mig tom, ensam och ledsen. 
    Jag måste tillbaka ditt idag för att hämta saker, vet inte riktigt hur jag ska orka det men jag måste ha kläder och hygienartiklar. 

Har du någon som kan följa med dig?

Jag vet av egen erfarenhet att man kan bli successivt hjärntvättad och hur svårt det är att hitta tillbaka till sig själv men det går och du kommer att må bra igen. 

Anledningen till att många är betydligt mer mottagliga för manipulativt beteende än de tror är att vi tolkar andra människors beteende utifrån oss själva. Vi snälltolkar det andra, som vi tror att vi gillar, gör och säger. 

Men det finns människor som inte alls fungerar som vi och som inte har samma empati. Det tog tid för mig att förstå att mitt ex helt enkelt saknar delar av känsloregistret. 

Jag kan tänka mig att du är en snäll och empatisk person och då är det ännu svårare att inse vad en empatistörd och manipulativ person gör emot en. 

Jag var så förr men nu är jag inte lika öppet inställd till andra tyvärr och det är en konsekvens av mitt ex beteende. 

Jag förstår att du är ledsen. Du sörjer ju drömmen om en relation som inte finns och du har blivit utnyttjad och manipulerad. Det gör ont och det är en process att ta sig igenom. 

Omge dig med människor som vill dig väl. Tveka inte att be om hjälp. 

Du kanske kommer att känna dig förvirrad och sakna honom men prata med dina vänner då, skriv här eller ring Kvinnofridslinjen så att du inte trillar dit igen. De flesta som ringer dit har blivit psykiskt misshandlade och du kan få hjälp att reda ut tankarna. 
    https://kvinnofridslinjen.se/fa-stod/

Det kommer att bli bättre. Du kommer att må bra igen, tro mig, jag vet det av egen erfarenhet. 

• Anonym (Spring!)

Jag måste tillbaka ditt idag för att hämta saker, vet inte riktigt hur jag ska orka det men jag måste ha kläder och hygienartiklar. 

Ta med dig en kompis nar du hamtar dina saker. Ga inte dit sjalv!
    Sta pa dig och var fast i ditt beslut att det ar slut mellan er, hur mycket han an forsoker overtala dig. Var beredd pa brak och att han kan komma att bli valdsam (forhoppningsvis inte, men battre att vara beredd). Se sedan till att ha kompisar hos dig den narmaste tiden, ifall han visar sig vara en stalker. Man vet aldrig, sa sov over hos anda eller lat alltid nagon sova over hos dig ifall han skulle dyka upp (nar han insett att han inte kommer att fa dig tillbaka).
    Bra att du lamnar! Lycka till!
  • molly50

Jag har läst alla era kommentarer och tagit till mig allt ni skriver. Uppskattar verkligen alla som peppar och berättar sina egna eller närståendes historier. 
    Du som inte trodde att man kunde bli hjärntvättat så mycket kan jag tala om för att det går och det kan gå mycket djupare. 

Jättebra att du tänker lämna!
    Men försök få med dig någon dit när du hämtar dina saker.
    Och ha gärna någon hos dig som kan sova hos dog ett tag eller om du kan bo hos någon annan ett tag.
    Ifall han försöker komma tillbaka. För den risken finns.
    Har du någon annan ,ed dig då är det inte lika lätt att falla tillbaka.
  • Tixer

Ta med en kompis eller familjemedlem när du ska dit, detta fixar du kommer bli så mycket bättre sen
  • Anonym (G)

Spring för livet. Den relationen är våldsam.

• Anonym (Ely)

De stunderna du känner dig ensam och ledsen - ta INTE kontakt! Enda sättet att inte hamna i klorna på en narcissist är NOLL kontakt! Var stark, ta hjälp av vänner och familj. När du känner att du är på väg att trilla dit, för sådana stunder kommer att komma- ring din mamma, en vän, ett syskon, vad som helst! 

HEJA dig Ts, du gör helt rätt. Värdesätt dig själv och ditt liv, inte någon som inte vill dig väl! Du kommer träffa någon som tycker om dig för den du är och inte försöker göra om dig! <3 

• Anonym

Hur går det ts?
    Har du hämtat dina grejer? Om inte, gå inte dit ensam

• KimLinnefeldt

Det är väl ett ganska vanligt mönster:

1. Killen är så underbart uppvaktande och bekräftande. Han kommer med blommor, bjuder på restaurang, ger komplimanger och är en underbar älskare.

2. Han ringer ganska ofta, och börjar ringa även på jobbet. 

3. Han dyker upp hos dig ibland utan att ni bestämt något, kanske med en kartong choklad.

4. Du förälskar dig djupt, ni flyttar ihop och allt är frid och fröjd från början.

5. Han börjar styra dig, talar om vad han inte vill ha för mat, vilka du inte bör umgås med, han vill titta i din mobiltelefon etc.

6. I värsta fall börjar han hota dig, och till slut slå. Sen gråter han och ber om förlåtelse, det ska aldrig hända igen, det lovar han.

7. Och sen... och sen... och sen...

• Anonym (Ely)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-25 16:45:35 följande:

Det är väl ett ganska vanligt mönster:

1. Killen är så underbart uppvaktande och bekräftande. Han kommer med blommor, bjuder på restaurang, ger komplimanger och är en underbar älskare.

2. Han ringer ganska ofta, och börjar ringa även på jobbet. 

3. Han dyker upp hos dig ibland utan att ni bestämt något, kanske med en kartong choklad.

4. Du förälskar dig djupt, ni flyttar ihop och allt är frid och fröjd från början.

5. Han börjar styra dig, talar om vad han inte vill ha för mat, vilka du inte bör umgås med, han vill titta i din mobiltelefon etc.

6. I värsta fall börjar han hota dig, och till slut slå. Sen gråter han och ber om förlåtelse, det ska aldrig hända igen, det lovar han.

7. Och sen... och sen... och sen...

Exakt. Det är så man blir dödad om det vill sig illa. 

Var precis så här mitt ex betedde sig. Slutade med att han drog knytnäven i väggen precis bakom mig när vi bråkade. Då sa jag att "nu flyttar jag härifrån" och så gjorde jag det. Bodde hos min mamma i ett par månader tills jag fick en lägenhet. Han ringde och försökte "prata" osv men jag gav ingenting. Tillslut gav han upp. SÅ glad att jag inte stannade!

• Anonym (S)

Låter kulturellt. Hoppas verkligen du tar dig ifrån det där!!

Svar på tråden Kompromissar bort egentid