• Attans1765

Kompromissar bort egentid

Hej, 

Jag har varit i denna nya kärleksrelation i ett år nu ungefär. 
    Redan från första stund klickade vi direkt och trivdes väldigt bra i varandras sällskap. 
    Jag är introvert och behöver egentid för att kunna återhämta mig ibland, han är inte som mig och kan umgås med mig 24/7 utan att det påverkar honom och hans energi.

Han har starka åsikter kring hur jag ska vara, som han kallar sina grundpelare i relationer.

Jag hade sociala medier när vi träffades, han kan inte vara i en relation med någon som har sociala medier. Jag har kompromissat och tagit bort mina sociala medier. 

Jag är mycket för friluftsliv och gillar att vara i skogen och fika, vandra campa.
    Han är inte den typen och han har inte en endaste gång följt med på en liten vandring även om han sagt att han vill med och jag har frågat. 

Jag tycket om att cykla flera mil när vädret är varmt. Han tycker inte om tanken att jag ska göra sådant ensam.

Jag är kreaktiv av mig och gillar att måla, rita och skriva men det har jag knappt gjort fö efter att han och jag blev ett par. 

Mina hobbys tar inte mycket tid från mig utan allt detta gör jag väl ungefär åtta timmar om veckan. 

Jag tycker om att träffa mina vänner på någon tillställning en gång i månaden för att få träffa lite andra människor som inte är kollegor och familj. 

Eftersom jag har kompromissat bort mina sociala medier har oxå mitt sociala umgånge med kompisar slutat att existera efter som ddet var vårt forum att kommunicera.

Varje gång det kommer på tal att jag ska cykla, vandra, måla eller träffa någon kompis blir det magiskt ett bråk om antingen det eller någonting helt annat. Och det slutar alltid med att jag lägger mig platt och gör ingenting utan stannar bara inne med honom för att göra honom glad och nöjd.
    Och han tar alltid upp att jag vill vara själv, det han menar att jag inte vill vara i en relation med honom. 

Han lyssnar inte på när jag försöker kommunicera att jag älskar honom och bara för att jag vill göra någonting för mig själv som är mina hobbys som jag alltid har haft och som han hela tiden har vetat om att jag inte vill vara utan honom.

Jag får absolut inte ha sociala medier och jag får inte festa med mina kompisar, för då gör han slut säger han.

Jag har aldrig känt mig så älskad eller så sedd som jag gör med honom men jag har heller aldrig känt mig så begränsad.

Han någon utomstående någon input i hur jag upplever min relation här?

• Svar på tråden Kompromissar bort egentid
  • Agda90
    Attans1765 skrev 2025-05-07 09:07:16 följande:

Sitter på jobbet nu. Jag väntar på ett samtal för jag ska få hjälp att hämta alla mina saker idag. 
    Vi bråkade igår igen och jag gick när han sa att jag skulle sticka och jag gick inte tillbaka. 

Läste inte hela tråden innan jag svarade. Starkt gjort av dig!
  • Anonym (H)

Sitter på jobbet nu. Jag väntar på ett samtal för jag ska få hjälp att hämta alla mina saker idag. 
    Vi bråkade igår igen och jag gick när han sa att jag skulle sticka och jag gick inte tillbaka. 

Bra! 

Ring till kvinnofridslinjen. De är verkligen suveräna på att hjälpa en reda ut tankarna och hitta tillbaka till sig själv. 

Du kanske kommer att känna dig förvirrad under en tid och det finns risk för att du går tillbaka. Då är det viktigt att ha någon att prata med som verkligen förstår. 

Ta även kontakt med dina vänner och berätta hur du har haft det. Jag bestämde mig för att inte skämmas, det har man ingen anledning till, och det har hjälpt mig mycket att få reaktioner från andra på mina erfarenheter.

Det stärker ens magkänsla av att det man har varit med om är helt sjuk och hjälper en att skapa distans till idioten. 

Gör sådant du tycker om och som får dig att må bra så att du känner att du är samma person trots att han har försökt begränsa och förändra dig, för det är du. 

Allt kommer att bli bättre utan honom. Det är tufft just nu men håll ut och snart kommer du att känna dig lycklig och fri igen. Det gör jag idag. Jag kan fortfarande känna lycka över att jag själv styr mitt liv och lever som jag vill. 

• fornminne

Bra TS! Den här relationen har varit destruktiv från början. Du förtjänar bättre.

Ta nu hjälp av de utomstående du har, (kan vara släkt, vänner, arbetskamrater, kanske en terapeut) så att du inte faller till föga igen och går tillbaka till honom. Lätt hänt om man känner sig ensam och förvirrad och tänker på det positiva i relationen. Inget att skämmas för.

Var inte rädd för att berätta och söka hjälp hos andra. Lycka till! 

• molly50

Jättebra! Får du någon med dig så är det svårare för honom att hålla dig kvar också.
    Och se till att fortsatt ha stöd omkring dig så du inte faller tillbaka.
  • Anonym

BRA!
  • Anonym (x)

Bra, gå inte tillbaka till honom.
  • Anonym (Ely)

Ts, ring dina vänner, familj etc och berätta varför du vill lämna. Och sen, varje gång du funderar på att ta tillbaka honom, så ringer du dem igen och talar om det och sen lyssnar du när de övertalar dig att INTE gå tillbaka. 

Var stark nu. Blocka honom och ta bort honom överallt. NOLL kontakt är enda sättet att lämna en sådan människa bakom sig. Du är värd bättre, du ska leva ditt liv för din egen skull och han är ingen du vill leva med! Jag lovar! 

• Attans1765
    molly50 skrev 2025-05-14 13:28:20 följande:

Hur går det,TS?

Självklart så gick jag ju tillbaka till honom.
    Det blev ingen förändring till det bättre även om vi kom överens om att det skulle bli bättre.
    Jag åt inte mycket, jag tränade inte och jag låg bara i soffan och gjorde ingenting kändes som jag inte fanns. Mina kollegor kom fram till mig och frågade om jag behövde någonting. Frågade om de skulle köpa mat till mig.
    Så i fredags lämnade jag för sista gånger. Men jag saknar ju honom så mycket och jag har glömt varför jag gick. Mitt hjärta gör så ont och jag känner mig så ensam.
  • Fiona M
    Attans1765 skrev 2025-05-26 08:55:42 följande:
    Det blev ingen förändring till det bättre även om vi kom överens om att det skulle bli bättre.
    Jag åt inte mycket, jag tränade inte och jag låg bara i soffan och gjorde ingenting kändes som jag inte fanns. Mina kollegor kom fram till mig och frågade om jag behövde någonting. Frågade om de skulle köpa mat till mig.
    Så i fredags lämnade jag för sista gånger. Men jag saknar ju honom så mycket och jag har glömt varför jag gick. Mitt hjärta gör så ont och jag känner mig så ensam.

Vad är det du saknar?

Är det nåt han faktiskt gör nu eller är det minnen från tidigare du lever på, hoppet om att han kan ändras?

Väger det upp hur han får dig att må nu?

Läs dina egna ord: det blev ingen förbättring, den här gången heller. Lyssna på dig själv.

• MsM84
    Skriv ner hur verkligheten med honom var så du har något att titta på för att påminna dig om att relationen gjorde dig olycklig, att du inte fick göra saker osv och påminn dig om att du förtjänar bättre! 
  • Lynx123

Just nu är du fortfarande "hjärntvättad". Det kommer släppa, jag lovar. Sedan kan det komma en fas där du blir arg på dig själv och all tid du förlorat på denna idiot. Det kommer också att släppa. Så småningom kommer du kunna känna dig fri och glad och knappt förstå vad du någonsin såg i den här personen.

• molly50
    Du måste ta hjälp och stöd av någon som kan se till att du inte går tillbaka.
    Familj,vänner,dina arbetskamrater.
    Kanske kan du gå till en samtalsterapeut? Du behöver allt stöd du kan få.

Jag tror inte du saknar honom utan den sidan han visade när ni hade det bra. 
    Men försök fokusera på hans dåliga sidor., För det är det som är hans verkliga jag. Det kommer inte att bli bättre oavsett hur många gånger du går tillbaka till honom. Försök tänka så.
  • Anonym (Ely)
    Stå på dig! Blocka överallt, svara inte på något! Det enda som funkar är NOLL kontakt. Ge någon annan din telefon om så krävs. Du måste bort därifrån för alltid. Det du saknar är det du hoppas att han ska kunna ge dig, men det kommer aldrig att hända. Du saknar inte relationen, du saknar det du aldrig fick. Han är ett rövhål och kommer alltid vara. Du förtjänar så mycket mer. Ta all hjälp nu att INTE ramla dit igen. Han kommer aldrig att vara värd din tid. 
Svar på tråden Kompromissar bort egentid