• Attans1765

Kompromissar bort egentid

Hej, 

Jag har varit i denna nya kärleksrelation i ett år nu ungefär. 
    Redan från första stund klickade vi direkt och trivdes väldigt bra i varandras sällskap. 
    Jag är introvert och behöver egentid för att kunna återhämta mig ibland, han är inte som mig och kan umgås med mig 24/7 utan att det påverkar honom och hans energi.

Han har starka åsikter kring hur jag ska vara, som han kallar sina grundpelare i relationer.

Jag hade sociala medier när vi träffades, han kan inte vara i en relation med någon som har sociala medier. Jag har kompromissat och tagit bort mina sociala medier. 

Jag är mycket för friluftsliv och gillar att vara i skogen och fika, vandra campa.
    Han är inte den typen och han har inte en endaste gång följt med på en liten vandring även om han sagt att han vill med och jag har frågat. 

Jag tycket om att cykla flera mil när vädret är varmt. Han tycker inte om tanken att jag ska göra sådant ensam.

Jag är kreaktiv av mig och gillar att måla, rita och skriva men det har jag knappt gjort fö efter att han och jag blev ett par. 

Mina hobbys tar inte mycket tid från mig utan allt detta gör jag väl ungefär åtta timmar om veckan. 

Jag tycker om att träffa mina vänner på någon tillställning en gång i månaden för att få träffa lite andra människor som inte är kollegor och familj. 

Eftersom jag har kompromissat bort mina sociala medier har oxå mitt sociala umgånge med kompisar slutat att existera efter som ddet var vårt forum att kommunicera.

Varje gång det kommer på tal att jag ska cykla, vandra, måla eller träffa någon kompis blir det magiskt ett bråk om antingen det eller någonting helt annat. Och det slutar alltid med att jag lägger mig platt och gör ingenting utan stannar bara inne med honom för att göra honom glad och nöjd.
    Och han tar alltid upp att jag vill vara själv, det han menar att jag inte vill vara i en relation med honom. 

Han lyssnar inte på när jag försöker kommunicera att jag älskar honom och bara för att jag vill göra någonting för mig själv som är mina hobbys som jag alltid har haft och som han hela tiden har vetat om att jag inte vill vara utan honom.

Jag får absolut inte ha sociala medier och jag får inte festa med mina kompisar, för då gör han slut säger han.

Jag har aldrig känt mig så älskad eller så sedd som jag gör med honom men jag har heller aldrig känt mig så begränsad.

Han någon utomstående någon input i hur jag upplever min relation här?

• Svar på tråden Kompromissar bort egentid
  • ResanTillMelonia

Eh ja. Jag har samma intressen som du har. Väldigt märkligt.

hade aldrig gett upp dem för en jävla snubbe alltså!

• Anonym (Hm)

Solklar narcissist in i minsta detalj du skriver 

• Anonym (Hm)

I kommer förintas i relationen. Det har bara gått ett år. Du har hela livet framför dig. Sätt ner foten, gör det du vill, låt honom göra slut och LEV igen!

• Anonym (H)

Det du beskriver har ingenting med kärlek att göra!

Kärlek tillför energi och får dig att må bra. Den här mannen begränsar dig, vilket du själv skriver, och vill förstöra och kväva allt som är du.

Han vill bryta ner dig så att du blir lättare att kontrollera när du inte längre har några vänner eller intressen kvar. Han vill att du enbart finns till för honom och hans behov. 

Det är inte kärlek på något sätt. 

När man är förälskad i någon så är det i allt som personen är. Man vill inte kontrollera och förändra personen för det är ju personligheten man har blivit förälskad i. Man vill att personen ska må bra, man intresserar sig för personens hobbys och vänner för de säger något om vem personen är. 

Skulle du bete dig som han gör mot personer i ditt liv som du bryr dig om? Antagligen inte för det är ett fruktansvärt, destruktivt beteende. 

Varför har du gått med på hans krav? Jag tror att du behöver prata med någon om det för det tyder på att du har svårt att ta hand om dig själv och stå upp för den du är. 

Precis som alla andra i tråden är mitt råd: SPRING! Det finns inget att diskutera. Den här mannen är skadlig och med största sannolikhet farlig för dig. 

Sedan återknyter du kontakten med dina vänner och ger dig ut och vandrar och njuter av livet. En dag träffar du förhoppningsvis en man som ser dig och tänker att du är bäst precis som du är. 

• Anonym (Elisabeth)

Det du ska ta fasta på nu är hur du känner och din instinkt.
    Du beskriver i detta forum hur du var, vad du uppskattar, hur han är och hur det påverkat vad du har för svängrum idag.
    HÅLL KVAR I DET!
    För så länge du förstår att ställa dessa frågor så har du också något inom dig som ifrågasätter om det här verkligen är rätt!

Låter du det gå ett halvår till så kommer han ha "bearbetat" dig så till den grad att du inte längre kommer känna så. Då har det helt och hållet normaliserats för dig och du kommer ha mycket svårare att ta dig ur det.
    Du kommer inte heller vara lika mottaglig för stöd utifrån (om någon god vän som känner dig börjar närma sig det här och fråga hur du mår till exempel).

Så jag säger som ovan, släng benen på ryggen och spring.
    Den här personen kommer inte acceptera kompromisser eller helt abrupt sluta bete sig så här. Det är hans M.O.

Jag har en nära anhörig som varit i samma sits. Henne fick vi loss exakt i den här fasen där du är nu, där hon faktiskt ställde liknande frågor. Som till exempel:

När du skilde dig, tyckte din nya kille att du skulle slänga alla bröllopsbilder och bilder på dig och NN då?
    - Absolut inte, jag har varit gift, det är inga hemligheter. Och även om jag är skild idag så är det minnen som är väldigt värdefulla för mig. YY (min nya kille) har aldrig sagt något om det.

Brukar NN sitta och vänta utanför ditt jobb? YY gör det nästan varje dag och jag tycker det är lite gulligt.
    - Det har han inte tid med, han har ett eget jobb. Och det är inte gulligt, har du funderat på varför?
    Nej inte riktigt, jag cyklar ju ofta till jobbet så det känns bara konstigt, jag kan ju ändå inte åka med honom hem.
    -Okej, så vad är då anledningen till att han sitter där, har han inget bättre för sig?

• Attans1765
    Anonym (Ebbot Lindberg) skrev 2025-04-23 11:01:04 följande:
    Varför är hans känslor viktigare än dina? 
    Jag vet inte, bra fråga. 
    Trodde bådas var lika viktiga.
  • Tixer
    Attans1765 skrev 2025-04-23 10:35:33 följande:
    Jag gjorde det, känns kanske lite som jag är utsatt för det när jag läser nedan kännetecken. Men kan inte sluta tänka på att att jag oxå reagerar illa när saker inte alltid blir som jag vill eller när han tar upp att åka iväg utan mig.

när du visar att du har intressen utöver än din nya partner så blir hen rasande

belönar dig med kärlek och omtanke när du gör som de vill och sedan straffar dig när du går emot deras vilja
    Har han själv sociala medier? Och vad gör han på fritiden?
  • molly50
    Attans1765 skrev 2025-04-23 10:35:33 följande:
    Jag gjorde det, känns kanske lite som jag är utsatt för det när jag läser nedan kännetecken. Men kan inte sluta tänka på att att jag oxå reagerar illa när saker inte alltid blir som jag vill eller när han tar upp att åka iväg utan mig.

när du visar att du har intressen utöver än din nya partner så blir hen rasande

belönar dig med kärlek och omtanke när du gör som de vill och sedan straffar dig när du går emot deras vilja
    Och det här är också typiskt. Att han får dig att tvivla.
    Tro mig,jag har själv levt i en destruktiv relation och det kommer inte att bli bättre.
    I mitt fall så försökte han få mig att sluta träffa både vänner och familj och bara vara med honom.
    Var jag någon gång ute med vänner så anklagade han mig för att vara otrogen.
    Det hela slutade med att han slog och försökte strypa mig när han fått för sig att jag hade varit otrogen.
    Jag fick dessutom veta att den som var otrogen var han själv.
    Så mitt råd är att springa medans du kan.
    Det här är inte kärlek.
  • molly50
    Attans1765 skrev 2025-04-23 12:16:28 följande:
    Jag vet inte, bra fråga. 
    Trodde bådas var lika viktiga.
    I det här fallet så är dina viktigare. 
    Han har inga äkta känslor. Bara kontrollbehov.
    Det låter kanske hårt,men det är så det är.
  • Attans1765
    molly50 skrev 2025-04-23 13:42:34 följande:
    Och det här är också typiskt. Att han får dig att tvivla.
    Tro mig,jag har själv levt i en destruktiv relation och det kommer inte att bli bättre.
    Jag börjar tvivla på mig själv eftersom jag enbart har levt i destruktiva förhållanden och jag är den gemensamma nämnaren för alla. 

Så det jag undrar är vaför jag alltid hamnar här, det måste betyda att jag är problemet och att jag måste ändra mig. 

Jag är ingen ängel och har sönder saker när jag inte kan kontrollera mig. jag har haft sönder mina glasögon och min dator när jag varit som mest frustrerard i detta förhållande. 

Jag vet att jag är svartsjuk, jag har svårt att uttrycka mig. 
    Men jag vet oxå att jag vill allas bästa och sätter andras behov före mina egna. 
    Hur länge ska det  vara kämpigt, jag  vet att alla förhållanden har upp och ner gångar..
Svar på tråden Kompromissar bort egentid