Imorgon är det första september som var det datum jag gav honom att tänka över och om man nu vill se det så, testa, sin andra relation. Tittar tillbaka på den första tiden, satte en app på telefonen med nedräkning, den började på 140 dagar och minns hur jag stirrade på den utan att det kändes som om något någonsin skulle förändras. Och samtidigt en del i mig som hoppades att han ändå skulle inse sitt misstag om jag bara gav honom tid att göra det. Nu inträffade det ett par veckor tidigare än beräknat men när jag tänker på det är det som om jag börjar om en del av mitt liv på nytt.
Det är otroligt svårt med tilliten och ilskan. På ett sätt är det som en andra sorgetåg kommit sen jag bestämde mig för att ta tillbaka honom, som om vidden av sveket är där hela tiden och stirrar mig i ögonen och det är jobbigt. Å andra sidan vet jag att detta vad var jag tänkte långsiktigt och att jag tom tänkt innan allt detta hände att i en lång relation får man vara beredd på kriser, statistiken visar trots allt att otrohet är extremt vanligt. Jag hade bara inte tänkt att han skulle lämna mig också.
Som läget är nu pendlar vi mellan extrem nyförälskelse och min ilska/sorg och hans sorg/ånger. Det är säkert där vi bör vara i det här läget även om det är ansträngande. Jag har varit iväg utomlands på jobb en vecka och även om jag saknar ihjäl mig är pauserna från varandra antagligen också välgörande. Det är så mycket som ska tröskas igenom. Jag vill eller behöver vända på varenda sten för att fatta vad som hände, få ställa frågor, få säga hur jag upplevt allt och få prata om framtiden, hur vi tänker oss den.
Jag såg att jag någonstans när jag haft den där andra dejten med ett ex skrev att min man inte kan prata om vårt sexliv. Det är helt förändrat, samtalet är totalt annorlunda vilket verkligen förvånat mig. Det är också en stor lättnad och just den delen fungerar fantastiskt även om det allt som oftast är som att den andra kvinnan gläntar på dörren i mitt huvud så fort det är över. Jag försöker att be henne vänligt men bestämt att lämna mig ifred men det är svårt. Han har lämnat hennes saker och hon är arg och förorättad. Jag tror inte riktigt att vi sett slutet på hennes inblandning men jag kan också förstå henne på något plan, hon var väl kär precis som jag själv och blev lämnad. Samtidigt kan jag verkligen inte förstå, och kommer aldrig kunna, att de båda tänkte medverka till att lura hit mannen, som för övrigt verkar vara här nu. Vi har pratat om hur vi ska förhålla oss: han till henne och jag till de jag träffat. För min del är det okomplicerat: ingen av dem är några som betyder något och inte personer jag behöver i mitt liv. De kommer inte heller att hänga efter mig. Två är ex som har fullt upp med egna liv och var väl införstådda med en enda natt, en var någon på genomresa, vet inte ens vad han heter egentligen, en bor i ett annat land och inte heller intresserad av mer än en natt och de sista två var ett par som ju har varandra och knappast behöver mig. Det här kan jag ju inte riktigt säga i dessa ord till honom, han får väl lita på mig bara som jag på honom. Ändå finns två stora skillnader: han var allvarligt förälskad och hon jobbar på hans jobb. Men det är saker jag är maktlös inför så vitt jag kan komma fram till. Vill han bedra mig kommer han att göra det, jag kan ju inte låsa in honom.
En större förändring som vi gör är att han sover mer hos mig, innan sov vi mest hos honom. Det känns skönt med tanke på att de ändå legat och stirrat varandra kärleksfullt i hans säng men inte en kotte mer än jag och barnen har varit i min. Han har lovat att vara mer öppen med när han vill träffa mig och inte så rädd för att tränga sig på och jag också. Möjligen har ju särboskapet bidragit till att vi antagit att den andra vill vara ifred mer än någon av oss velat. Men sen måste han se vidare på vad som skavt för honom, i terapi.
Det finns så klart en stor rädsla i mig att han ska bedra mig igen och den handlar ju dels om att jag vill ha honom och inte vill bli sviken men en del av det är också rädslan för att det skulle kännas skamfullt att jag tog tillbaka honom och blev sviken igen. Jag jobbar med den. Faktum är att jag inte alls känt skam över situationen hittills fast jag fattat att det verkar vanligt även hos den som blivit bedragen? Jag har sagt att jag i förstone ger det ett halvår, att jag vill att vi förnyar våra bröllopslöften innan året är slut och att vi åker på den där bröllopsresan som aldrig blev av då vi skulle firat för några månader sen. Resan har han planerat och säger sig också villig att förnya löftena fast jag vill att vi gör det inför alla vi känner vilket så klart blir jobbigt för honom eftersom precis alla vet vad som hänt men, han menar att han gör vad som helst och det är en viktig del för oss båda att rent rituellt göra det.
I efterhand är jag enormt glad att han inte introducerade henne till barnen, inte minst för att hon faktiskt verkar ha ännu allvarligare problem än jag förstått. Han är inte typen som skulle prata illa om henne men mellan raderna och i meddelanden tycker jag mig sen en hel del drama-potential som jag är oändligt glad att de (och jag) slipper.