• Anonym (lämnad)

Helt chockad

Ja livet fortsätter men så kämpigt det är emellanåt. Man försöker vara en bra och vettig människa och sen är man inte så god som man önskat. 

Stötte på hennes man idag utanför deras jobb och kunde inte låta bli att prata med honom. Presenterade mig som min mans fru och att hans fru och min man är kollegor. Det var uppenbart att han inte visste vem min man är. Jag berömde honom för konst han gör och bad honom hälsa henne från mig. Just då kom hon ut så gav henne en kram och sa att jag just pratat med hennes man, att hon skulle ringa mig så vi kan ta en kaffe, hejdå. 

Kom ihåg hur mitt förra möte med henne var, hur hon inte ens bad om ursäkt utan bara orerade om hur synd det var om henne själv och sen bad mig om en kram när jag skulle gå. Så nu fick hon en oombedd. Jag fattar att det var en löjlig hämnd men ja, jag är väl inte större människa än så helt enkelt. Nu hoppas jag att jag slipper stöta på henne mer 

• Anonym (lämnad)

Nej jag tror verkligen inte att hon berättat något, han verkade inte veta vem det är. Och ja, min man kom nog undan en hel del problem, jag tror att det blir tydligare och tydligare för honom ju mer tiden går. Jag försöker att inte tänka på det mer än nödvändigt men det är nog bra att ha vissa stunder och sen bara skjuta bort det. men en sak som oroar mig är att han tagit bort alla sina sociala medier efter att jag ifrågasatt varför han inte tagit bort henne på en av dem..

• Anonym (lämnad)

Vad skulle du själv gjort M2? 

Nja, i så fall är mannen en fantastisk skådespelar?det är ju tänkbart förstås. 

• Anonym (lämnad)

Jag bad honom ta bort henne då tog han bort allt. Hur skulle du tolkat det? Jag tolkar det som att han inte fixar att hon skulle fråga honom om det? 

• Anonym (lämnad)

Han är inte på något sätt ett offer?! 

• Anonym (lämnad)

På vilket sätt kan han ses som ett offer? Och hur hade du själv handlat om du var jag, bara låtit allt vara? 

• Anonym (lämnad)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-27 22:30:54 följande:
    Han valde att inte bekräfta för ts att han visste. 

Varför skulle han göra det? 

• Anonym (lämnad)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-28 12:57:04 följande:
    Ytterst få personer skulle göra det. Och han är tydligen inte en av de. Uppenbarligen inte ts heller. 
    Menar du för att jag inte berättade för honom? Alla andra vet ju i princip, utom deras chef t ex. Hade jag varit han hade jag nog börjat undra ordentligt om jag visste och han kom fram till mig så men det är klart, det kan ju finnas orsaker för honom att vilja hålla det för sig själv. Men vid närmre eftertanke är det märkligt om han inte ens hört talas om min man med tanke på att kvinnan i fråga gör allt hon kan för att bli vän och umgås med min mans närmsta vänner. jag känner i alla fall inte att jag vill krossa deras eller snarare hans värld om hon nu inte har berättat. Det blev ju inget så varför förstöra ytterligare? Kanske har de en chans att ha en bra relation trots allt, han är ju här och barnen också. 
  • Anonym (lämnad)

Får prata av mig och får bra råd. Framförallt fick jag förklara varför jag grät i tid och otid mest. Jag hade förstås kunnat ljuga men kände inte att jag behövde hålla honom om ryggen just gällande detta eftersom det inverkade på ungefär alla delar av mitt liv under ett par månader. 

• Anonym (lämnad)

Brukar är att ta i, jag har aldrig varit i en sådan kris tidigare och ändå haft jobb och studier att sköta

• Anonym (lämnad)

Såg en tråd här som någon skrev att jag lagt upp och länkat till denna, det är inte jag detta är min första tråd?antar att det finns fler i liknande situationer 

• Anonym (lämnad)
    Anonym (M2) skrev 2025-10-02 09:54:30 följande:
    Bra försök. Nej, det är inte många i den situationen. Inte i exakt den situationen. 
    Du får tro vad du vill, jag vet ju vad som stämmer. Så vitt jag kan se ville den personen separera och de hade två barn, där tar likheterna slut men jaja, det är kanske inte viktigt vad du tror, skrev det mest för att den länkades hit. 
  • Anonym (lämnad)

Nu är frågan hur man egentligen bygger upp det där förtroendet igen...? Tipset hittills är att det får ta tid och det förstår jag också, samtidigt är det som att gå omkring i en mardröm stundtals. Det är som om allt utom mitt eget hem är förgiftat, jag använder all mindfulness och distraktion i världen men triggers är många och det krävs så lite för att det ska tippa över.

Jag bad honom att berätta när han träffar henne och det gjorde han...sen var han borta två veckor och på den tiden ändrades detta till att han inte uppfattat att han skulle berätta exakt varje gång eftersom han inte förstod vitsen. De är på samma möten och ses i matsalen på jobbet men det är massor av andra människor där, han menade att han trodde att jag menade om de skulle ses och prata enskilt...för mig var det ett sätt att börja känna mig tryggare och nu ser jag bara att vi har olika tolkningar och det är svårt att inte tolka det som att hans verklighetsuppfattning är viktigare än min. Men för mig blir det som ett steg tillbaka. Jag är ju inte där, jag ser inte alla steg i hans arbetsdag så jag har bara antagit att hon inte varit på jobbet...och när vi pratade om det kändes det som att han tyckte att min önskan var orimlig...tills han insåg hur ledsen och framför allt förbannad jag blev. Det kändes så otroligt provocerande att han ens antyder en åsikt om ifall min önskan är rimlig eller inte med tanke på situationen och jag halkar in i tankar om hur jag vill vara elak/hämnas som det tar mig så mycket energi att mota bort. 

Jag vill inte vara den där kontrollerande människan men jag kan inte komma på andra sätt just nu och så ändrar han bara spelreglerna för att i hans huvud är det slut och över och han vill bara slippa se henne. Men så är ju inte verkligheten. Och det finns inga andra passande jobb ute heller, fast han söker. Han bad massor om ursäkt och bad om en chans till med detta för han ser det som att vi missförstod varandra men för mig blir det bara fel att han ska "rapportera" nu, jag vill inte känna mig i det underläget, det stämmer illa med min personlighet och riskerar att bara göra det värre. 

Men hur gör man? 

• Anonym (lämnad)

Vi går i parterapi men där blir fokus mycket på att han ska uttrycka sina behov. Jag ska försöka se det som allergi, jag har inte tänkt så: jag reagerar nu som om det var då. Men även om den här rapporteringen bara var tänkt att vara tillfä så känner jag att han inte respekterade det eller snarare ändrade reglerna. Borde inte hans prioritering vara att hjälpa till att få mig att känna mig trygg? Eller ska vi leva på bara och så hanterar jag mina känslor på min egen kammare? Han har lättare att bara stänga av. För mig är det ständigt närvarande. 

• Anonym (lämnad)
    Anonym (M2) skrev 2025-10-10 11:20:43 följande:
    Du måste sluta vara så kontrollerande. Nej, han ska inte rapportera till dig varje gång han träffar sin kollega på jobbet. De ÄR kollegor och kan du inte acceptera det så ska ni inte fortsätta eran relation. 

Utifrån det du skriver så är era relation dödsdömt deras. Skilj er och lev var och en för sig. 
    Du besvarar inte precis frågan, antar att det beror på din egen skilsmässa. Förstår inte näst sista meningen ens? 
  • Anonym (lämnad)

M2, det var kanske någon annan med samma signatur som du som skrev om sin skilsmässa, ursäkta om jag blandade ihop er i så fall.

• Anonym (lämnad)

Vi har hunnit med att vara en lång helg utomlands och fira att vi trots allt varit gifta tio år och vill fortsätta vara gifta. Det gick bra och jag är glad att vi gjorde det. Nu är jag på jobbresa i två veckor och det är både jobbigt och kanske bra. Eftersom vi inte bott ihop har vi sovit ihop vissa kvällar i veckan innan men nu sen vi bestämde igen att försöka lappa ihop vårt äktenskap har vi gjort ett mer reglerat upplägg där vi sover ihop fem av sju dagar, vilket jag tror passar oss båda och framför allt barnen.

Parterapin går bra hittills, vi fick ju uppgift att varje kväll dela våra känslor med varandra en kort stund och det har gjort att en del saker blir lättare för hans del att prata om, tror jag än att bara spontant ta upp det. Vi har också hunnit med ett och ett annat gräl, vilket känns väldigt märkligt eftersom vi innan detta. Knappast bråkat de senaste åren. Men det kan vara så att en del luft behöver rensas antar jag. Det är i mångt och mycket situationen på jobbet som ställer till det... han letar efter andra jobb men det är som sagt inte speciellt enkelt och jag kan för min del tycka att det är ett sätt att egentligen inte ta itu med problemen. Just nu står det fast att han berättar om han haft kontakt med henne men inte varje gång han ser eller stöter på eller liknande. Jag känner att jag mår bara dåligt av det och det gör inget gott. Däremot vill jag gärna veta om hon tar kontakt med honom, det kanske är att vara kontrollerande, men i den här situationen känns det som att han behöver vara transparant med det. Inte minst för att hon tidigare lagt ganska mycket tid på att bli kompis med hans vänner och ingår i samma grupper. Resultatet av snarast blivit att han är ganska isolerad på jobbet, men den situationen har han ju faktiskt egentligen skapat själv. Jag för min del övar på att återta de platserna, där vi båda vistas och gå emot min obehagskänsla inför att eventuellt stöta på henne.

Sedan jag träffade på hennes man och henne har hon inte gjort så mycket väsen av sig dock. Jag hoppas det förblir så, kanske har de hittat tillbaka till varandra eller så har hon hittat någon annan. Jag har fortfarande en massa tankar som loopar i huvudet men jag gör så gott jag kan för att styra om dem och bara tänka på dem 1 timme om dagen. Ibland funkar det bättre ibland sämre.

Vi planerar att förnya våra äktenskapslöften innan året är slut och det hoppas jag att vi kommer göra också. På något sätt är det en märklig situation eftersom han också är ganska orolig för att jag skulle ha kontakt med någon av dem. Jag träffar i somras men till skillnad från mig så vet han inte vilka de är så jag tänker mig att han inte riktigt lider lika mycket av det. För min del känns det också som en stor skillnad med tanke på att han faktiskt var väldigt förälskad i henne, vilket jag absolut inte var i någon av dem jag träffade även om han har väldigt svårt att tro att det var så. Det får stå för honom.

Jag tycker massa om folk som tagit tillbaka sina respektive efter otrohet och sen har de varit otrogna tio år senare igen. Och då ångrar de sig. Jag försöker tänka att jag inte vet hur saker och ting kommer att bli. Men just nu så känns det som att vi förstår varandra väldigt nära och skulle det vara i tio år till bara för att avbrytas av en katastrof till så kanske de tio åren ändå inte är borttappade. Jag fattar inte mig själv alls som en dörrmatta, absolut tar det här tagit på min självkänsla och jag har svårt att förlika mig med att jag tagit tillbaka honom men samtidigt finns det en känsla i mig som handlar om att alternativet är att aldrig få veta om det kunde sluta lyckligt, bara för att jag prioritera min stolthet. Det vill jag inte göra. Jag har levt ganska hårt liv där just min stolthet alltid varit ett skyddande pansar, men som också gjort att jag har gjort en hel del saker och betett mig på olika sätt, bara för att skydda mig själv från att bli sårad, och det är inte ett sätt som jag egentligen mått så bra av.

• Anonym (lämnad)

Ja jobbet är ju ett problem, inte minst sen det verkar som om hon försöker förlänga sin tidsbegränsade tjänst där?det känns olustigt, den var 2 år från början men min initiala misstanke om att hon är ute efter permanent uppehållstillstånd verkar stämma. Det är som sagt mycket svårt att hitta ett annat jobb för honom även om han söker. Förr eller senare kommer han ju att vara tvungen att vara där mer, jag har inga ådikter om det men han vill inte. Jag är orolig att hans chef ska reagera på att han jobbar för mycket hemifrån. 

Jag försöker lita på honom, jag har valt att ge det en chans och måste försöka men det känns ju olustigt med kommande jobbrelaterade saker: julfester och liknande. Konstigt nog känns det som om han är mer svartsjuk än jag trots allt. Jag vill försäkra honom och samtidigt vet jag inte varför jag skulle behöva göra det, gör det inte bara allt värre att hålla på och fundera på om vi är oärliga mot varandra? Han är rädd att jag söker bekräftelse från andra och jag känner inte att jag ska behöva försvara att jag inte gör det. 

Jag undrar hur andra gjort när det gäller just otrohet på jobbet? De flesta kan ju inte ha möjlighet att byta jobb hur som helst?

Svar på tråden Helt chockad