• Dochjag

Pcos?

Hej!

Jag undrar om det är några här som lyckats bli gravida naturlig väg trots pcos?
    Vad var era "symtom" på pcos?

Jag vet inte om jag har pcos men jag har kraftig behåring på hakan och runt bröstvårtorna och måste plocka bort varje dag.
    Har ofta finnar och får " bölder/finnar" på ryggen.
    Jag har mens var 28 dag men ibland kommer den dag 25-26 med. Blöder 3-4 dagar och inte mycket.
    Känner inte av några ägglossnings flytningar.
    Jag får bara svar av läkare och gyn att vi måste försöka bli gravid i ett år innan undersökningar görs.
    Men jag vill ju ändå veta om jag har pcos och om det kan påverka att bli gravid.
    Är 38 år så kan ju inte riktigt vänta ett år heller för vid 39 års ålder får man väl inte göra ivf längre?
    Jag har tidigare blivit l väldigt ätt gravid. Senast för 8 år sedan. Och som jag minns det då så hade jag inte problem med behåring då.
    Tacksam för svar så jag kan bli lite klokare.

• Svar på tråden Pcos?
  • Anonym (Anonym)

Hej,
    Du behöver inte vänta 1 år för att kolla om du har PCOS, det kan du boka direkt via gyn. Du behöver berätta om dina symptom och då tar de blodprov och gör vaginalt ultraljud för att se om du har PCO-äggstockar. Kostar 300kr för besöket. 

Däremot behöver man vänta 1 år för fertilitetsutredning om du är under 35. Är du över behövs endast 6 månader. 

Om gyn konstaterar att du har PCOS har du större chans att få hjälp via före den angivna tiden, iallafall i Stockholm. 

Jag har precis som du ökad hårväxt (bröst, navel, lår) och acne (ansikte, bröstkorg, rygg). Jag gjorde VUL och blodprov. Mina provsvar var inte avvikande men i det högre spannet och på VUL konstaterades PCO - däremot tycker inte min gyn att jag har PCOS utan snarare ?bara? PCO. Väntar på återbesök för mer info. 

Tyvärr inte gravid än men har hört att det är ?enkelt? att bli gravid med PCOS- om man får den hjälp man behöver.

Om jag vore du skulle jag boka in besök för PCOS! 

• Dochjag

Jag försöker boka tid för att få kolla om jag har pcos men jag får ingen hjälp.
    Dom svarar bara att jag ska återkomma när vi har försökt ett år.
    Då säger jag att jag vill ju veta om jag har pcos/pcos eller inte. Plus att om jag har det borde jag få hjälp. Och att jag är 38 år så detta kanske inte kan väntas med i ett år. Men ingenting hjälper.
    Jag har pratat med barnmorska som hänvisade till gyn, gyn hänvisar till läkare/vårdcentral, vårdcentral hänvisar till gyn, och gyn svarar bara så som jag skrev.

• Anonym (H)
    Dochjag skrev 2025-05-07 14:08:28 följande:

Jag försöker boka tid för att få kolla om jag har pcos men jag får ingen hjälp.
    Dom svarar bara att jag ska återkomma när vi har försökt ett år.
    Då säger jag att jag vill ju veta om jag har pcos/pcos eller inte. Plus att om jag har det borde jag få hjälp. Och att jag är 38 år så detta kanske inte kan väntas med i ett år. Men ingenting hjälper.
    Jag har pratat med barnmorska som hänvisade till gyn, gyn hänvisar till läkare/vårdcentral, vårdcentral hänvisar till gyn, och gyn svarar bara så som jag skrev.

Vilken region hör du till? 

Finns det möjlighet att gå privat? Det kostar några tusen men kanske går att utesluta eller bekräfta pcos.

Annars testa att söka för enbart behåringen, så kanske du i nästa steg får gyn remiss samt hormonprover? 

Hur länge har ni försökt nu?

• Dochjag

Västra Götalandsregionen.
    6 månader.
    Jag har ju tidigare blivit väldigt lätt gravid. På första försöket/misstag, Två aborter, två missfall och en fullgången graviditet.
    Så nu känns detta konstigt länge även fast det inte är det egentligen.
    Får testa att bara söka för behåringen som du skriver för det är som att dom hakar upp på det andra och vägrar förstå mitt problem och funderingar.

• Anonym (H)
    Dochjag skrev 2025-05-07 14:25:26 följande:

Västra Götalandsregionen.
    6 månader.
    Jag har ju tidigare blivit väldigt lätt gravid. På första försöket/misstag, Två aborter, två missfall och en fullgången graviditet.
    Så nu känns detta konstigt länge även fast det inte är det egentligen.
    Får testa att bara söka för behåringen som du skriver för det är som att dom hakar upp på det andra och vägrar förstå mitt problem och funderingar.

Ja det kan vara värt ett försök. Pcos kan ge högre risk för diabetes så skulle argumentera om det annars. 

Är de tidigare barnen era gemensamma?

• Dochjag

Nej vi har inga gemensamma barn. Han vet inte om han är fertil då han aldrig försökt få barn tidigare. Så kan ju såklart även " bero" på honom. Men vill ändå kolla upp om jag har pcos/pci/hormonell obalans ju.

Någon som lyckats bli gravida naturlig väg trots pcos/pci?

• Anonym (H)

Dochjag skrev 2025-05-07 15:58:47 följande:

Nej vi har inga gemensamma barn. Han vet inte om han är fertil då han aldrig försökt få barn tidigare. Så kan ju såklart även " bero" på honom. Men vill ändå kolla upp om jag har pcos/pci/hormonell obalans ju.

Någon som lyckats bli gravida naturlig väg trots pcos/pci?

Då har vården gett er helt fel uppgifter. https://www.vgregion.se/s/skaraborgs-sjukhus/avdelningar-och-mottagningar/gynekologimottagning-skovde/ofrivillig-barnloshet/ 

på den sidan finns länkar till hur man lämnar in en vårdbegäran samt information om att ni har rätt till en sådan. 

• Anonym (O)

Vad då, betyder hår på bröstvårtorla pcos? Jag har alltid haft det men blir nu orolig av det ni skriver här.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (O) skrev 2025-05-13 16:33:17 följande:

Vad då, betyder hår på bröstvårtorla pcos? Jag har alltid haft det men blir nu orolig av det ni skriver här.

Behåring betyder inte automatiskt pcos utan det är flera kriterier som ska uppfyllas men tecken som acne och behåring indikerar att det KAN vara PCOS.

Tror inte du behöver vara orolig om du inte har andra symptom! 
  • Anonym (Pcos)

Har pcos, symtom som ökad kroppsbehåring, oregelbunden mens, fick mitt första barn 2019, utan hjälp dock försökte vi inte då vi lagt de på hyllan då jag fått höra som 27 åring att jag inte kunde få, efter första barnet så fattade tydligen kroppen, så fick barn 2021 och 2023 också utan hjälp från vården

• Bunny s

Hej! 
    Jag har också pco:s och ska försöka själv denna gång. 
    Jag har precis slutat med p-piller. 
    Jag blir 38 i år 😊

Jag har lite tips till dig (dock inte tips som jag vet funkar eller ej på mig då jag fick hjälp med ägglossningsstimulerande tabletter för att få mina 2 barn för 10 och 12 år sen): 

* Många av oss med pcos har insulinresenstens. 
    Läkare är inte så intresserade att utreda det så länge du inte utvecklat diabetes typ 2. Att ta blodsockertest som visar bra värde betyder inte att man inte kan ha insulinresistens. 
    Många med pco:s mår därför bra av att gå på lchf, som är en bra kost för diabetiker. 
    Om du söker så finns det många som fått igång ägglossning och mens av den dieten.
    Jag har ätit den sen i början av mars, men med fuskdagar. Nu när jag slutat med ppiller ska hålla på den.

* En del med pco:s blir hjälpta av att gå ner i vikt. Kanske är du överviktig? Det är ju så vanligt då vi ofta kan bli det av insulinresistens samt ha ett stort sug av kolhydrater och socker. 

* Läs på om inositol och pco:s. Det har också hjälpt till med äl för många.

* Det finns en grupp som heter Pco:s Sverige på Facebook som jag kan tipsa dig om att gå med I. 

*Jag har bokat in ett besök digitalt via appen EsterCare. Där kan man söka för just pco:s. Man ska tydligen kunna göra en fertilitetsutredning hos dem för ca 3000 kr. Läste det som ett tips I pco:sgruppen på Facebook. 
    Huruvida det här stämmer vet jag inte än eller hur det går till. Vart man lämnar prover, gör undersökningar mm? 
    Jag återkommer till dig här efter mitt besök imorgon så får vi se 😊

Önskar dig jättemycket lycka till och om du vill så kan vi följas åt. 🌼

• Bunny s

Jag glömde säga att jag TROR att jag har kommit igång med en normal cykel och ägglossning nu när jag blivit äldre. Om jag faktist ägglossar och om det blir en normal kvalité på äggen, det kan jag ju inte veta. 
    Men när jag provat att vara utan p-piller så har jag numera en normallång cykel och det skiljer sig några dagar i längd bara. 
    Jag får också äl-flytningar och känning i svanken. 
    Får positivt äl-test. Det betyder ju dock inte att ett ägg faktist lyckats släppa. Man bör tempa sin cykel för att se om ägget faktist släppt då tempen går upp lite vid ägglossning. 
    En del med pco:s så funkar inte äl-test då kroppen kan försöka ägglossa ofta men misslyckas och då kan man ha många positiva test under en cykel.
    För mig funkar det dock. 
    Har du provat att testa med äl-test och tempa? För då vet du 😊

• Bunny s

Mina symtom är akne och kroppsbehårong på ben och ljumskar. Har lite ljust hår i ansiktet vid kindbenen men det syns knappt, kanske pyttelite i solljus. 
    Hade också förr långa cykler och ofta utebliven ägglossning. 
    Blev dock gravid av misstag som 19 år men gjorde abort. 
    Har läst att med stigande ålder så kan äl och mens komma igång och bli normal.
    Vill tro att det har hänt mig då det pekar åt det. 
    Jag har ingen övervikt eller något av de andra symtomen. 

• Emmama

Hej! Jag har PCOS och haft det sen jag jag gick in i puberteten. Fick mina första symtom som 15-16 åring. Började med mörka hudförändringar på kroppen, sen oregelbunden mens som var typ 3 gånger om året för att sen få mer kroppsbehåring på typ mage, rumpa och baksida lår. Har också mycket äggblåsor i äggledarna. Fick tabletter för att trigga igång mensen då jag hade den för sällan. Gick också upp massor i vikt och har svårt att få ner vikten. Är idag 25 år och gravid naturligt med mitt första barn i 8e månaden. Har tack vare min PCOS graviddiabetes. Trodde inte själv att JAG skulle bli gravid utan hjälp från sjukvård, men helt plötsligt så dök de där efterlängtade strecken upp på stickan. Har varit utan preventivmedel sen jag var 18-19 och inte blivit gravid en enda gång efter det, innan jag plussade i mitten av November 2024.

Efter att ha hört att Ozempic kan göra kvinnor oönskat gravida börjar jag fundera på om Saxenda också skulle kunna göra det. Båda preparaten är ju i grund och botten diabetes insulin, men vet inte om de innehåller samma ämnen. Höll nämligen på med Saxenda injektioner för min övervikt när jag blev gravid med min son. Så jag funderar på om det kan ha haft något samband mellan varandra. 

• oliviaaro

Hej, jag är ingen expert, men från vad jag har läst på ESHRE och EggDonationFriends är det behandlingsbart med rätt hjälp.

Svar på tråden Pcos?