• Anonym (R)

Fastnat i utredande text

Uppgiften är inte svår. 

Men den går ut på att man ska i sin utredning komma fram till att alla vuxna män gör fel. Och jag kan bara inte skriva det.

Den är baserad på 2 texter, där en "jobbig" (inte en vanlig) feminist skriver om vad som behöver förändras och den andra texten handlar om en gubbe som beskriver känslor och tankar om det hela men ingenting om vad som man kan göra bättre.

Jag kan inte "halshugga" mig själv för att skolan kräver att man ska böja sig och utmåla ena könet som bristande genom uppgiften.

• Svar på tråden Fastnat i utredande text
  • Anonym (Psykologen)

Du hade inte blivit så här triggad om det inte berörde något väldigt känsligt inom dig. 

Min gissning? Du älskar inte dig själv utan känner ofta att du är värdelös och inte bra nog. Då gör det extra ont att behöva hålla med om något som ligger ens nära det synsättet. I detta fallet att män är dåliga. Du klarar inte ens tanken på det eftersom det snuddar vid att du kanske är värdelös, och det gör ont. 

Hade du älskat dig själv och vetat ditt eget värde hade du inte tagit uppgiften personligt och kunnat distansera dig från åsikterna du inte håller med om. 

• klyban
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 11:34:15 följande:
    Fastnat i utredande text

Uppgiften är inte svår. 

Men den går ut på att man ska i sin utredning komma fram till att alla vuxna män gör fel. Och jag kan bara inte skriva det.

Den är baserad på 2 texter, där en "jobbig" (inte en vanlig) feminist skriver om vad som behöver förändras och den andra texten handlar om en gubbe som beskriver känslor och tankar om det hela men ingenting om vad som man kan göra bättre.

Jag kan inte "halshugga" mig själv för att skolan kräver att man ska böja sig och utmåla ena könet som bristande genom uppgiften.

Rätt intressant att du tror det har någonting annat än själva uppgiften.
    Och en frågan man kan ställa sig, varför lägger du på en massa saker som är helt irrelevant för uppgiften?

En sak jag märkt och vet inte om det är en tillfällighet eller inte, men en massa skoltrådar om hur användaren inte har en susning vad själva uppgiften är, och börjar vandra ut mot saker som är helt ointressant för uppgiften.

Rätt intressant att iakttaga.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (R)
    Anonym (Psykologen) skrev 2025-05-14 16:57:54 följande:

Du klarar inte ens tanken på det eftersom det snuddar vid att du kanske är värdelös, och det gör ont. 

Tack, det var snällt skrivet ? 
  • Anonym (R)
    Anonym (Quagmire) skrev 2025-05-14 14:14:31 följande:

Men detta är en uppgift, inte rl och är alltså inte personligt.

När jag tog English comp så var de roligaste uppgifterna där jag skulle argumentera från det sk andra hållet. 

Antar att jag tar allt personligt. 

Finns det någonting annat egentligen? Vi alla lever för en kort tid och allt vi gör tar av våran tid och vi blir även påverkade av det. 

• Anonym (R)
    klyban skrev 2025-05-14 18:10:16 följande:

Kanske stämmer det du skriver. Jag har stressad, har väldigt mycket just nu i livet och jag vet att det inte blir bättre inom de närmaste 2 åren. På detta har jag komplex ptsd, depression, matallergier samt fysiska krämpor då jag aldrig hinner eller har energi till att träna och alltid känner mig helt slutkörd, konstant.

Men ja, jag tar livet personligt då jag har varit utsatt för väldigt mycket våld, mordförsök och våldtäkt. Samtidigt så har jag stått upp för de som inte klarat av att skydda sig själva och jag kämpar trots vänner tagit livet av sig för långt mycket mindre än vad jag har gått igenom. 

Men nej, att behöva dela med sig av sina egna tankar vid djupa frågor gillar jag fortfarande inte. Oavsett att du finner det "intressant" av att du tycker att jag är bristande. Ja, jag tar allt personligt. Får jag inte vara den jag är eller ? 

• nihka
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 11:34:15 följande:
    Fastnat i utredande text

Uppgiften är inte svår. 

Du ska inte komma fram till nånting. Du ska redovisa vad andra har kommit fram tll och visa att du kan skriva objektivt om vad andra har skrivet oavsett vad du själv tycker.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (R)
    nihka skrev 2025-05-14 19:49:28 följande:
    Du ska inte komma fram till nånting. Du ska redovisa vad andra har kommit fram tll och visa att du kan skriva objektivt om vad andra har skrivet oavsett vad du själv tycker.
    Ja, och det var att det; "är alla vuxna mäns fel." 
  • nihka
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 19:52:48 följande:
    Och? Ämnet är ointressant. Du ska kunna redogöra för andras åsikter. Här är dina åsikter ointressanta. De får du plocka fram i en argumenterande text.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (S)

Ts, du gör det personligt.

Men det är inte ju inte.
    Det är två texter som du ska skriva om.
    Innehållet är helt oviktigt.
    Det skulle kunna handla om precis vad som helst.
    Att det går emot dina åsikter är helt oviktigt.

Du ska precis som Nikha skriver, visa att du kan läsa, bearbeta och sedan resonera och skriva neutralt.

Det du skriver här visar att du har svårt att greppa denna uppgift...den handlar inte om dig....

• Anonym (T)

Män kan göra fel? Vad är det för skittext du sitter där och läser. Människor kan göra fel, det är mänskligt. Finns ingen som gör så mycket fel som kvinnor. 

• Trent

Jag såg att någon frågade också. Berätta vilka de två texterna är.

• Anonym (Cr)

Du böjer dig inte eller stampar på dig själv för att du sammamställer vad textförfattaren säger.

• klyban
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 19:11:48 följande:

Kanske stämmer det du skriver. Jag har stressad, har väldigt mycket just nu i livet och jag vet att det inte blir bättre inom de närmaste 2 åren. På detta har jag komplex ptsd, depression, matallergier samt fysiska krämpor då jag aldrig hinner eller har energi till att träna och alltid känner mig helt slutkörd, konstant.

Men ja, jag tar livet personligt då jag har varit utsatt för väldigt mycket våld, mordförsök och våldtäkt. Samtidigt så har jag stått upp för de som inte klarat av att skydda sig själva och jag kämpar trots vänner tagit livet av sig för långt mycket mindre än vad jag har gått igenom. 

Men nej, att behöva dela med sig av sina egna tankar vid djupa frågor gillar jag fortfarande inte. Oavsett att du finner det "intressant" av att du tycker att jag är bristande. Ja, jag tar allt personligt. Får jag inte vara den jag är eller ? 

Sluta lägg energi på sånt som är irrelevant är det bästa rådet du kan få.

Och visst förstår jag att din livshistoria kan ta energi, men det tar än mer energi när du fokuserar på fel saker i dina skoluppgifter.

Och det som gör mig lite perplex är att du lägger inte energi på själva uppgiften, som inte är vad du tror.
    För det handlar om texter, inte dig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (mansperson)
    Anonym (Psykologen) skrev 2025-05-14 16:57:54 följande:

Du hade inte blivit så här triggad om det inte berörde något väldigt känsligt inom dig. 

Min gissning? Du älskar inte dig själv utan känner ofta att du är värdelös och inte bra nog. Då gör det extra ont att behöva hålla med om något som ligger ens nära det synsättet. I detta fallet att män är dåliga. Du klarar inte ens tanken på det eftersom det snuddar vid att du kanske är värdelös, och det gör ont. 

Hade du älskat dig själv och vetat ditt eget värde hade du inte tagit uppgiften personligt och kunnat distansera dig från åsikterna du inte håller med om. 

Är du verkligen psykolog? Tycker du borde veta bättre i så fall än att sitta och spekulera hejvilt om människors inre, särskilt när det inte är efterfrågat. Men jag tvivlar på att du är psykolog, för din analys låter som en amatörmässig psykoanalytisk tolkning som absolut inte hade passerat i de psykodynamiska handledningsgrupper jag deltagit i.
  • raljant

Är du helt säker på att du förstått uppgiften adekvat? Jag har aldrig varit med om att man i en utredande text har svaret givet på förhand eller att man blir tillskriven en åsikt.

• Anonym (M)
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 19:52:48 följande:

Spelar ingen roll. 

Är det gymnasienivå? För är det högskolenivå verkar du inte riktigt redo för uppgiften. 

Svar på tråden Fastnat i utredande text