• Anonym (Tjockis)

Händer inget med vågen!

Jag har gått ner ca 8 kg, tagit en paus ett tag och nu fortsatt med bantningen. 

Är van att rasa i vattenvikt första veckan, dvs gå ner kanske 2 kg och sen veckorna därefter gå ner ganska precis vad jag avstår i kalorier. 

Under de senaste tre veckorna har jag haft underskott på ca 1 000 kcal om dagen. Vissa dagar blir det större underskott men det kompenseras en annan dag med mindre underskott. Räknar allt och är bra på det, har ju som gått ner 8 kg på detta sätt.

Vikten då? Ja den pendlar på mellan -0,6 till +0,4 kg. 

Jag förstår ingenting och håller på att bli desperat! Jag har 14 kg kvar att gå ner och jag orkar inte att gå flera veckor utan framsteg. Jag är både hungrig och trött hade sett fram emot att vara "klar" om 11 veckor. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, äta ännu mindre??

• Svar på tråden Händer inget med vågen!
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-16 09:52:58 följande:
    Just nu bara löpning, precis som du skriver vissa pass medelintensivt och vissa intervaller. Kör både hiit-intervaller och lite lättare intervaller där jag "övningsspringer" strax över mitt måltempo.
    Det är också jättebra, egentligen. Problemet är att du känner dig trött, och det kanske är så att det blir lite för mycket för din kropp. Att den kanske kompenserar genom att vara så stilla som möjligt för att spara energi.

Att du har planat ut som du gjort kan egentligen bara bero på att det är något vajsing i förhållandet kalorier in och ut. Om jag vore du så skulle jag se till att kolla dagsförbränningen ordentligt, alltså på sjukhus eller hos dietist, och sedan lägga mig på ett underskott om 300-500kcal om dagen. Då får du mer energi och orkar röra mycket på dig under hela dagen. Ät vanlig mat, fyll ut mycket med grönsaker, men se till att inte småäta och att bara dricka vanligt vatten - men nojja heller inte över en godbit då och då. Så länge du hela tiden ligger på ett underskott är det inga problem.

Det här kommer gå bra men det krävs lite tålamod. Att gå omkring hungrig och trött är ingen bra idé.
  • Anonym (Tjock och vältränad)

Utifrån att du skriver att du har barn, tränar 3 gånger i veckan och har en livsstil där du rör på dig vill jag också slå ett slag för sömn och återhämtning.

I livsstilen att gå ner i vikt är det också viktigt att just få lite ro, så att fettförbränningen inte störs av massa stress. 

Du gick inte upp 1 kg i veckan, och kommer ganska troligt inte gå ned dem så snabbt. 

• Anonym (Tjockis)

Gör väl något form av allmänt svar här.

Springer gör jag egentligen bara för att jag gillar det, att kaloribehovet ökar av en löprunda är egentligen bara en bieffekt. Som x skriver, träning gör en bara hungrigare... även om jag äter mer de dagar jag tränat så är jag hungrigare än på mina lugnare dagar då jag äter mindre.

Jag kommer inte äta mer än vad jag gör i dagsläget, det känns bara orimligt att äta mer skulle få mig att gå ner i vikt mer. Sen vill jag faktiskt inte riskera att börja gå upp i vikt, om jag är viktstabil på denna mängd liksom. 

Verkar som att jag helt enkelt får bita ihop ett tag till och se vad som händer de kommande veckorna. Vården lär ju inte bry sig, jag är inte så överviktig att jag på något sätt skulle prioriteras till en dietist. 

• Björkenli

Nu har jag inte läst igenom tråden så vet inte vilka råd du fått.

Jag skulle iaf råda att hitta en strategi som fungerar långsiktigt. Hitta ett sätt att äta som du kan fortsätta med sedan. Annars kommer du gå upp i vikt när du slutat ha ett stort underskott.

Jag är inte säker, men jag har också hört att ett stort underskott på kalorier gör förändringar i ämnesomsättning som gör att kroppen håller fast vid kalorierna hårdare. 

Även med ett litet kaloriunderskott kommer du gå ner i vikt, men långsammare. Om du går ner i vikt långsammare så hinner huden anpassa sig också, som en bonus. 

Det behöver inte vara en kamp att gå ner i vikt. Jag la om till hälsosam kost, åt mig mätt, åt ingenting onyttigt. Mådde bra och gick långsamt men stadigt ner i vikt. 

• Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-16 21:05:01 följande:

Gör väl något form av allmänt svar här.

Springer gör jag egentligen bara för att jag gillar det, att kaloribehovet ökar av en löprunda är egentligen bara en bieffekt. Som x skriver, träning gör en bara hungrigare... även om jag äter mer de dagar jag tränat så är jag hungrigare än på mina lugnare dagar då jag äter mindre.

Jag kommer inte äta mer än vad jag gör i dagsläget, det känns bara orimligt att äta mer skulle få mig att gå ner i vikt mer. Sen vill jag faktiskt inte riskera att börja gå upp i vikt, om jag är viktstabil på denna mängd liksom. 

Verkar som att jag helt enkelt får bita ihop ett tag till och se vad som händer de kommande veckorna. Vården lär ju inte bry sig, jag är inte så överviktig att jag på något sätt skulle prioriteras till en dietist. 

Du skulle inte gå ner mer i vikt av att ha ett mindre kaloriunderskott, men du skulle orka mer.

Problemet är att du går omkring och är hungrig och trött. Det kommer få din kropp att röra sig mindre, nästan per automatik, vilket kommer bromsa din dagsförbränning och ditt allmäntillstånd - både fysiskt och mentalt. Det är inte ett långsiktigt, hälsosamt alternativ om du vill ha en glad, pigg och stark kropp och knopp.
  • Anonym (Tjockis)

En vecka till ha gått.

Ätit lite mer ändå, i snitt 1500 kcal per dag. Vågen fortsätter pendla, nu mellan -0,9 och +0,8 kg. Så fortfarande händer inget. Igår började jag äta 1000 kcal igen. 

• Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-22 09:16:52 följande:

En vecka till ha gått.

Ätit lite mer ändå, i snitt 1500 kcal per dag. Vågen fortsätter pendla, nu mellan -0,9 och +0,8 kg. Så fortfarande händer inget. Igår började jag äta 1000 kcal igen. 

Så antingen har du gått ner ett kilo eller gått upp ett? 

Känns som att du verkligen behöver prata med en riktig dietist. Något stämmer inte här. Antingen är det något med din dagsförbränning som inte är bra, eller så får du i dig fler kalorier än du tror. Eller så är det fel på din våg - står den alltid på exakt samma ställe när du väger dig och har den nya batterier. Väger du dig en gång i veckan på morgonen innan frukost?
  • Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-22 10:01:53 följande:
    Så antingen har du gått ner ett kilo eller gått upp ett? 

Känns som att du verkligen behöver prata med en riktig dietist. Något stämmer inte här. Antingen är det något med din dagsförbränning som inte är bra, eller så får du i dig fler kalorier än du tror. Eller så är det fel på din våg - står den alltid på exakt samma ställe när du väger dig och har den nya batterier. Väger du dig en gång i veckan på morgonen innan frukost?

Jag har väl egentligen varken gått upp eller ner, det är ju viktförändringar som är inom kroppens egen felmarginal. 

Väger mig varje dag på morgonen efter toalettbesök. 

Har inte tillgång till privat sjukvård så dietist är bara att glömma. Jag funderar däremot på att hålla mig till typ färdigmat och proteinpulver under en period för att utsesluta räknefel. Jag är noga att väga upp även oljor och sånt när jag gör mat men börjar tvivla på mig själv. 
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-22 10:19:24 följande:

Jag har väl egentligen varken gått upp eller ner, det är ju viktförändringar som är inom kroppens egen felmarginal. 

Väger mig varje dag på morgonen efter toalettbesök. 

Har inte tillgång till privat sjukvård så dietist är bara att glömma. Jag funderar däremot på att hålla mig till typ färdigmat och proteinpulver under en period för att utsesluta räknefel. Jag är noga att väga upp även oljor och sånt när jag gör mat men börjar tvivla på mig själv. 
    Förstår att det kan kännas frustrerande, men det viktigaste är ändå att du mår bra och känner dig stark. Inget blir ju roligt om du bara går omkring och känner dig trött och hungrig. Om det innebär några kilon extra på kroppen så so what, liksom.
  • Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-22 11:07:19 följande:
    Förstår att det kan kännas frustrerande, men det viktigaste är ändå att du mår bra och känner dig stark. Inget blir ju roligt om du bara går omkring och känner dig trött och hungrig. Om det innebär några kilon extra på kroppen så so what, liksom.
    Fast jag mår ju inte bra☹️ Jag kan inte springa som jag vill och jag har en kropp jag inte trivs med. I vart fall minst 6 kg hade jag behövt tappa för att ha en hälsosam vikt och en trivsam kropp.

Kring -12 kg har jag sprungit som bäst, men eftersom jag är mycket mer otränad nu hade jag behövt komma ner ytterligre något kilo och sen lägga på 1-2 kg muskler.
Svar på tråden Händer inget med vågen!