Anonym (19 kg) skrev 2025-06-01 07:56:06 följande:
Oj, det låter som en alldeles för aggressiv viktnedgång. Ihop med ditt uttalande om att du såg fram emot att vara "klar" om 11 veckor så får det mig att tro att du är en person med ett väldigt svart-vitt tänk, allt eller inget. Sådana personer brukar gå all in med bantning, göra stora kostomläggningar och tappa vikt i rasande fart. Men jag är också säker på att sådana personer tenderar att ge upp när det inte ger de snabba resultat de förväntat sig, och därmed återgår de till sina gamla vanor och lägger på sig all vikt igen. Svart-vitt. Allt eller inget. Jojo-bantning.
Så om du verkligen önskar göra en förändring i ditt liv, gå ner i vikt och hitta ett hållbart sätt att äta för resten av livet, så föreslår jag att du ökar upp ditt kaloriintag ordentligt, och låter viktnedgången ta tid. Se det inte som att du kommer bli "klar". När du nått din målvikt så kommer du behöva fortsätta vara medveten om kosten och ta hand om din hälsa livet ut. Det är inget man blir "klar" med.
Själv har jag gått ner 19 kg på 52 veckor nu, och det har nästan gått lite för snabbt. Då har jag haft platåer på som mest 2-3 månader där jag stått still i vikt.
Vilken resa du har gjort!
Jag vet att jag kommer behöva fortsätta ha koll på kosten även när jag är klar med viktnedgången. Har som plan att fortsätta med periodisk fasta och ha bättre koll på vikten så att om den börjar dra iväg kan jag börja räkna kalorier igen. Största felet som gjorde att jag gick upp i vikt var att jag åt för ofta, det funkar helt enkelt inte för mig.
Jag går ut hårt för jag kan inte dra ut på det hur länge som helst, jag funkar inte så. Jag har redan varit på väg 2-3 gånger att tappa det och trycka mat och snacks men hunnit stoppa mig. Det suget finns oavsett om jag äter 1000, 1500 eller 2500 kcal om dagen. Jag behöver banta så här så jag leva "normalt" så snart som möjligt igen.
Jag tänker att vi alla är olika.