• Anonym (Tjockis)

Händer inget med vågen!

Jag har gått ner ca 8 kg, tagit en paus ett tag och nu fortsatt med bantningen. 

Är van att rasa i vattenvikt första veckan, dvs gå ner kanske 2 kg och sen veckorna därefter gå ner ganska precis vad jag avstår i kalorier. 

Under de senaste tre veckorna har jag haft underskott på ca 1 000 kcal om dagen. Vissa dagar blir det större underskott men det kompenseras en annan dag med mindre underskott. Räknar allt och är bra på det, har ju som gått ner 8 kg på detta sätt.

Vikten då? Ja den pendlar på mellan -0,6 till +0,4 kg. 

Jag förstår ingenting och håller på att bli desperat! Jag har 14 kg kvar att gå ner och jag orkar inte att gå flera veckor utan framsteg. Jag är både hungrig och trött hade sett fram emot att vara "klar" om 11 veckor. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, äta ännu mindre??

• Svar på tråden Händer inget med vågen!
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-23 11:22:03 följande:
    Senast var för 4 år sen, perfekta värden då men jag har funderat i de banorna. Tänker att håller detta i sig får jag kolla om jag kan lämna prov. 

Besatthet och besatthet... Mitt liv är betydligt större och innehåller mer än vad denna tråd bjuder på. Jag äter mat varje dag med mina barn som vilken förälder som helst. De vet inte om jag äter 1000 eller 2000 kcal, de vet inte ens vad en kalori är. Jag har dessutom en tydlig målvikt som är inom normalspannet både sett till bmi och min tidigare fysik. Vad finns det att bevittna tänker du? 
    Jag funderade också lite i Pys tankegångar. Tänker att barn inte missar något och de ser säkert hur deras mamma håller tillbaka på maten samt går hungrig och trött. De kanske inte förstår sig på kaloriräkning men det ser nog hur du mår.

Huvudsaken är dock att du äter normalt och mår bra rent fysiskt. Vidhåller vid so what om du har några extra kilon.
  • Anonym (Py)
    Lynx123 skrev 2025-05-23 13:16:11 följande:
    Jag funderade också lite i Pys tankegångar. Tänker att barn inte missar något och de ser säkert hur deras mamma håller tillbaka på maten samt går hungrig och trött. De kanske inte förstår sig på kaloriräkning men det ser nog hur du mår.

Huvudsaken är dock att du äter normalt och mår bra rent fysiskt. Vidhåller vid so what om du har några extra kilon.
    Det är precis det här jag menar. Barn märker mer än vi tror. Jag ändrade min frukost för en tid sen, bland annat för att jag ville minska lite i vikt. Det tog ett par veckor innan barnen började fråga varför jag valde att äta annat än vanligt. Trots att jag bytte ett vanligt livsmedel mot ett annat, uppmärksammade barnen detta ganska snabbt.

Att äta kring 1000 kalorier om dagen innebär att man äter väldigt lite och väldigt kalorisnålt. Självklart ser barnen att en förälder inte äter pasta/sås/bröd, eller tar lite mat, men äter mycket kokta morötter till. Min äldsta går i lågstadiet, men har hygglig koll på vad som är nyttigt och inte (tack kompisar...) och vet att morötter är nyttigare än sås till exempel.
  • Anonym (Tuttu)
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-23 11:22:03 följande:
    Senast var för 4 år sen, perfekta värden då men jag har funderat i de banorna. Tänker att håller detta i sig får jag kolla om jag kan lämna prov. 

Besatthet och besatthet... Mitt liv är betydligt större och innehåller mer än vad denna tråd bjuder på. Jag äter mat varje dag med mina barn som vilken förälder som helst. De vet inte om jag äter 1000 eller 2000 kcal, de vet inte ens vad en kalori är. Jag har dessutom en tydlig målvikt som är inom normalspannet både sett till bmi och min tidigare fysik. Vad finns det att bevittna tänker du? 
    Min mamma har varit ätstörd hela min barndom, jag var 25 när jag började fråga henne om det, till mammas stora chock, hon var 100% övertygad om att hon helt dolt det för oss barn. Hon pratade aldrig negativt om mat/livsmedel eller pratade vikt med oss men jag var typ 5-6 när jag fattade att mamma inte åt normalt. Att hon undvek vissa saker, vägde vissa saker, åt annat än oss barn osv. Och att hon inte orkade någonting. Eller kändes nere oftare. Och ju äldre jag blev desto mer fattade jag. Jag tror jag var 13 när jag insåg att mamma mest troligt hade anorexia. 

Så, tro inte att dina barn inte märker bara för att dom inte vet vad en kalori är. 
  • Anonym (Tjockis)

Jag ser vad ni skriver men jag håller inte med.

Man är inte ätstörd för att man bantar i ett par månader och så stor skillnad är det inte på att äta 1000 och 1500 kcal när det ligger på tallriken. 500 kcal är ungefär en måltid, på vardagarna är det redan insparat eftersom jag inte äter lunch och det ser inte ens barnen eftersom de äter lunch i skolan. Så jag köper inte att mina barn skulle bli vittne till ett ätstört beteende, jag äter fullstora normala måltider med dem.

• Anonym (Tjockis)

Okej jag har läst på lite under dagen och kommit till insikten att jag antagligen är bulimiker som kompenserar överätning (eller hetsätning som det visst heter) genom att kalorireducera bort överskottet. 1-0 till er mina barn kommer väl bli skadade för livet. Men till mitt försvar så visste jag inte ens att det betraktades som en ätstörning att göra såhär och ärligt talat ser jag inte problemet eftersom jag sköter det snyggt. 

Nåväl nu har jag ju haft en period där jag inte lyckats kalorireducera mina överätningar tillräckligt och därför blivit tjock (bmi över 25) och det behöver fortfarande hanteras. Och nu läste jag på 1177 om bulimi att "det kan leda till att dina försök att minska i vikt i stället gör att du ökar i vikt." Så det är väl förklaringen på hela jävla skiten jag sitter i.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-24 20:11:30 följande:

Okej jag har läst på lite under dagen och kommit till insikten att jag antagligen är bulimiker som kompenserar överätning (eller hetsätning som det visst heter) genom att kalorireducera bort överskottet. 1-0 till er mina barn kommer väl bli skadade för livet. Men till mitt försvar så visste jag inte ens att det betraktades som en ätstörning att göra såhär och ärligt talat ser jag inte problemet eftersom jag sköter det snyggt. 

Nåväl nu har jag ju haft en period där jag inte lyckats kalorireducera mina överätningar tillräckligt och därför blivit tjock (bmi över 25) och det behöver fortfarande hanteras. Och nu läste jag på 1177 om bulimi att "det kan leda till att dina försök att minska i vikt i stället gör att du ökar i vikt." Så det är väl förklaringen på hela jävla skiten jag sitter i.

Fast om du söker hjälp för det här och får en realistisk matplan så kommer det att gå jättebra för dig. Det är ju din hälsa som är prio nr 1. :)
  • Anonym (Tuttu)

Vad bra att du kommit till insikt! Det är första steget till att bli frisk och få en bättre relation till mat och kroppen (och psyket). 

Jag vill bara tillägga att jag inte blev skadad av att min mamma var ätstörd. Men(!) många barn kan ta skada av det. Och det är väl det som är det farliga, att man inte vet vad ens beteende som man tror "bara" rör en själv faktiskt påverkar barn under tiden dom växer upp. 

Jag gick istället åt andra hållet och har försökt att ha en hälsosam och framför allt förlåtande attityd till mat och näring för att inte bli som min mamma. Men min syster har haft egna problem med ätstörningar från tonåren och framåt som hon fått lägga mycket tid och energi (och vård) på att bli av med och hantera. Hon kommer mest troligt ha ett knepigt förhållande till mat för resten av livet. Och hennes började mest troligt med beteenden som överförts från mamma.
  • Anonym (Py)

Du har kommit längre än många andra. Du har kommit till insikt. Det är en bra bit på vägen till tillfrisknande! 

Barnen behöver inte bli skadade för livet, när du vet att du har ett problem och jobbar för att lösa det. Det är när man normaliserar ätstörningen som barnen tar skada. 

Jag önskar dig all lycka och välgång på vägen till ett ätstörningsfritt liv. Jag har gjort den resan själv och det är fantastiskt att vara frisk igen!
  • Anonym (hmmmm)
    Agda90 skrev 2025-05-22 20:14:06 följande:
    Den mängden som du äter är svält! Din kropp är smartare än dig och vägrar samarbeta när du misshandlar den!

Du skriver att du är hungrig, ja det är ju inte så konstigt! 

Viktnedgång är 85% kost, 10% mentalträning och 5% träning. Så länge du misshandlar din kropp som du gör kommer du inte att gå ner utan snarare bli sjuk på sikt. 

Sluta äta bröd! Ät grönsaker, kött, ägg och annan ren mat. Sluta äta sötsaker och överkonsumera inte frukt. Drick vatten!
    Kolla Paleo kost för inspiration och sluta räkna kalorier! 
    Men TS äter som hon vill under helgerna. Så sannolikt äter hon upp det hon förlorar under veckorna varje helg.
  • Anonym (hmmmm)
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-22 21:48:53 följande:
    Vilket bra tips, "tyvärr" har jag numera ett bmi under 27 så jag tolkar det som att jag inte kvalificerar mig för deras hjälp. Jag hoppas du når dina mål! 
    Ta reda på fakta istället för att tolka. Tjänsten är öppen för alla.
Svar på tråden Händer inget med vågen!