• Anonym (Förvånad)

Sex med barnen (10+år) i rummet jämte.

Igår hade jag en konversation med några vänner, och jag blev helt chockad faktiskt. Jag nämnde att vårt sexliv är ganska sparsamt just nu för det är svårt att hitta bra tillfälle, då vi jobbar olika tider och då barnen ( mina 13 och 15) oftast är hemma. Då menade de att de alltid har sex med barnen hemma och tyckte inte alls det var konstigt att de hörde vad som pågick. Jag sa att det är nog det mest avtändande jag kan tänka mig att ha sex när mina barn sitter i rummet brevid och jag vet att de kommer höra. De kontrade med att det är normalt och att det är hälsosamt att barn får veta att föräldrarna har sex. ?!? Va?!? Mina barn är väldigt öppna och frågar och vi pratar om det mesta, och de ser väl att föräldrarna har det bra tillsammans utan att få lyssna på deras sex ?! Så min fråga har ni sex vetandes att era barn till 100% kommer höra er? Nu tänker jag mest barn som är lite äldre och tonåringar. Tycker ni det är naturligt? Jag kommer fortfarande ihåg från jag var tonåring och en enda gång råkade höra mina föräldrar och blev så ?äcklad?. 

• Svar på tråden Sex med barnen (10+år) i rummet jämte.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Förvånad) skrev 2025-05-17 18:31:21 följande:
    Det är just det som är det mest avtändande när någon säger att det är spännande att barnen kan höra? Det är ju bara så fel att man tycker det är tändande att barnen kanske hör? Fine om det var okända vuxna människor, men inte barn. Barn och sex hör liksom inte ihop. 
    Barn blir till av sex, sorry kunde inte låta bli.
  • Anonym (ABC)
    Core skrev 2025-05-18 17:20:15 följande:

Visst måste man ha lite klass, men låter man barn stå i vägen för samlivet är det början på slutet på relationen.

råkar barn nån gång komma på eller höra föräldrar lär dom sig mer om den vuxna dynamiken, och väljer själva att hålla sig borta från sovrum etc.

Sen finns det olika lösningar, poängen är bara att blir barnen ett sånt problem att man låter det förstöra sexlivet, gör man ett aktivt val att låta relationen sakta dö

Ja, sex är en del av relationen.
  • Anonym (Förvånad)
    Anonym (ABC) skrev 2025-05-18 17:30:40 följande:
    Ja, sex är en del av relationen.
    Fast ska Barn verkligen ta en del av sina föräldrars sexliv? tycker inte barn och sex riktigt hör ihop. Det är ju inte stendött här heller, men jag har hellre ett mer sparsamt sexliv ( under en tid) än att mina barn ska må dåligt för att vi tvunget ska ha sex när de sitter jämte. För mig är mina barns mående viktigare än sexbehov. 
  • EpicF
    Anonym (Förvånad) skrev 2025-05-19 19:15:20 följande:
    Fast ska Barn verkligen ta en del av sina föräldrars sexliv? tycker inte barn och sex riktigt hör ihop. Det är ju inte stendött här heller, men jag har hellre ett mer sparsamt sexliv ( under en tid) än att mina barn ska må dåligt för att vi tvunget ska ha sex när de sitter jämte. För mig är mina barns mående viktigare än sexbehov. 
    Det är väl ingen som sagt att ni ska ha det när de sitter jämte? 

Ha det i sängen med dörren stängd (låst) och var så tystna ni kan. 

En 13 och en 15 åring vet att vuxna ha sex och har vett att varken kommentera det eller störa. De mår inte dålig av att de råkar höra vuxna ha sex. 13 åringen tycker säkert det är pinsamt, men de mår inte dårligt av det. 
  • Anonym (Hörs det verkligen?)

Två tankar, som redan lyfts av flera:

1. Hörs det verkligen så mycket? Det beror förstås på vad man har för säng och exakt vad man gör och så, men... När man ligger i ett knäpptyst sovrum så låter varenda prassel i lakanet högt. Men hör du lakanen prassla från sovrummet intill? Hör du andetagen? Vaknar du varenda gång tonåringen på andra sidan väggen vänder sig i sängen? Min känsla är att du är onödigt skraj för hur mycket det ska höras. 

2. Vad vill du signalera till barnen? Min fru är uppvuxen med föräldrar som aldrig pussades eller höll hand offentligt. Hon har många syskon så uppenbarligen hade de ett samliv, men de ansåg att de inte borde visa det för barnen. Följden blev att barnen var oroliga för om föräldrarna verkligen tyckte om varandra och gav dem bilden av att det är något smutsigt och pinsamt med intimitet. Många tonåringar har svårt att tänka sig att medelålders människor har sex. Jag minns att jag själv kunde bli lite äcklad av tanken på "gamla" människors intimitet, men samtidigt gav det mig hopp och tålamod. Sex är inget man måste skynda sig att ha så mycket som möjligt innan man fyllt 30, utan en konst man blir bättre och bättre på att bemästra långt in i livet. Så kanske är det inte så farligt om dina tonårsbarn misstänker/förstår att du och din partner tycker om varandra och fortfarande inte kan hålla er ifrån varandra? 

• Anonym (Förvånad)

Jo det är precis det han gör, mår dåligt . Tror inget barn faktiskt tycker det är trevligt eller mysigt, mest obehagligt. Tycker det är skrämmande hur vuxna tycker barn ska ta del av sina föräldrars sexliv och bara vara ok med det. Egoistiskt tycker jag att välja sina egna behov före barnens. 

EpicF skrev 2025-05-20 01:28:28 följande:
    Det är väl ingen som sagt att ni ska ha det när de sitter jämte? 

Ha det i sängen med dörren stängd (låst) och var så tystna ni kan. 

En 13 och en 15 åring vet att vuxna ha sex och har vett att varken kommentera det eller störa. De mår inte dålig av att de råkar höra vuxna ha sex. 13 åringen tycker säkert det är pinsamt, men de mår inte dårligt av det. 
  • Anonym (Förvånad)

Det spelar ingen roll om sängen gnisslar, ja det hörs väldigt tydligt genom väggen vad som pågår. Vad är det för konstigt sex folk har om man inte får röra sig för man ska vara helt knäpptyst? Tycker det hör till rent hyfs att inte utsätta sina barn för det, inget det behöver eller kommer må bättre av, totalt tvärt om. 

Och det andra du tar upp behöver ju inte betyda att man har ett kärlekslöst förhållande för att man inte delar med sig av sitt sexliv till sina barn. Vi har kul ihop, håller hand ute, pussar, kramar myser i soffan och ger varandra komplimanger inför barnen. Men att det skulle vara naturligt och fint för barn att ta del av sina föräldrars sexliv tycker jag bara är osmakligt och lite skrämmande faktiskt. 

Anonym (Hörs det verkligen?) skrev 2025-05-20 08:17:33 följande:

Två tankar, som redan lyfts av flera:

1. Hörs det verkligen så mycket? Det beror förstås på vad man har för säng och exakt vad man gör och så, men... När man ligger i ett knäpptyst sovrum så låter varenda prassel i lakanet högt. Men hör du lakanen prassla från sovrummet intill? Hör du andetagen? Vaknar du varenda gång tonåringen på andra sidan väggen vänder sig i sängen? Min känsla är att du är onödigt skraj för hur mycket det ska höras. 

2. Vad vill du signalera till barnen? Min fru är uppvuxen med föräldrar som aldrig pussades eller höll hand offentligt. Hon har många syskon så uppenbarligen hade de ett samliv, men de ansåg att de inte borde visa det för barnen. Följden blev att barnen var oroliga för om föräldrarna verkligen tyckte om varandra och gav dem bilden av att det är något smutsigt och pinsamt med intimitet. Många tonåringar har svårt att tänka sig att medelålders människor har sex. Jag minns att jag själv kunde bli lite äcklad av tanken på "gamla" människors intimitet, men samtidigt gav det mig hopp och tålamod. Sex är inget man måste skynda sig att ha så mycket som möjligt innan man fyllt 30, utan en konst man blir bättre och bättre på att bemästra långt in i livet. Så kanske är det inte så farligt om dina tonårsbarn misstänker/förstår att du och din partner tycker om varandra och fortfarande inte kan hålla er ifrån varandra? 

• Anonym (Hörs det verkligen?)
    Anonym (Förvånad) skrev 2025-05-20 22:19:32 följande:

Det spelar ingen roll om sängen gnisslar, ja det hörs väldigt tydligt genom väggen vad som pågår. Vad är det för konstigt sex folk har om man inte får röra sig för man ska vara helt knäpptyst? Tycker det hör till rent hyfs att inte utsätta sina barn för det, inget det behöver eller kommer må bättre av, totalt tvärt om. 

Och det andra du tar upp behöver ju inte betyda att man har ett kärlekslöst förhållande för att man inte delar med sig av sitt sexliv till sina barn. Vi har kul ihop, håller hand ute, pussar, kramar myser i soffan och ger varandra komplimanger inför barnen. Men att det skulle vara naturligt och fint för barn att ta del av sina föräldrars sexliv tycker jag bara är osmakligt och lite skrämmande faktiskt. 

Det känns nästan som att du letar efter en förevändning att slippa ha sex, eller att du känner dig så rädd för att barnen ska märka något att du fastnat helt i resonemanget. Varje relation är unik, men ofta är sex en viktig del. Jag skulle sträcka mig till att säga att man har ett ansvar som förälder att se till att man ger sig själv chansen att ligga med sin partner. Barnen gör det svårare att få tillfälle på så många sätt redan, men att låta dem bli en ursäkt till att göra sex helt omöjligt känns farligt. Är det verkligen själviskt att vårda sin relation genom lite intimitet? Är det mindre själviskt att låta relationen rinna ut i sanden för att man känner sig nervös för att tonåringar ska fatta att vuxna har sex? 

Jag vet, jag ställer anonyma tuffa frågor till en främling på internet, men du bad om folks åsikt. Och min åsikt är att det känns som att du överdriver vilket trauma det skulle vara om dina tonårsbarn inser att du och din partner har en intim relation.
  • EpicF
    Anonym (Förvånad) skrev 2025-05-20 22:07:22 följande:

Jo det är precis det han gör, mår dåligt . Tror inget barn faktiskt tycker det är trevligt eller mysigt, mest obehagligt. Tycker det är skrämmande hur vuxna tycker barn ska ta del av sina föräldrars sexliv och bara vara ok med det. Egoistiskt tycker jag att välja sina egna behov före barnens. 

Ingen har påstått att barn ska ta del av sina föräldrars sexliv. 

Men det är inga problem för de vuxna att ha sex i sitt egna sovrum med stängd och låst dörr, även om tonåringarna sitter i vardagsrummet vägg i vägg. 

Och nej, jag tror inte han mår dårligt av att ni ha sex i ett sovrum med ständ och låst dörr. Jag tror faktiskt inte ens barnen bryr sig. 
  • EpicF
    Anonym (Förvånad) skrev 2025-05-20 22:07:22 följande:

Du gör en höna av en fjäder. 
Svar på tråden Sex med barnen (10+år) i rummet jämte.