Anonym (Zombiemamma) skrev 2025-05-19 10:44:36 följande:
Åh tack snälla vilket fint svar! Jag tror att jag generellt har varit dålig på att be om hjälp. Jag kan räkna på en hands fingrar hur många gånger pappan behövt hjälpa mig på natten och jag sätter nog rätt höga mål för mig själv under dagarna, att hemmet ska vara snyggt och prydligt och allting gjort eftersom "jag ändå bara varit hemma".
Självklart är jag glad att jag är bebisens trygghet, jag vet ju det och är glad att kunna ge mitt barn en säker famn att vila i. Samtidigt blir det nästan kortslutning i hjärnan när man inte får sova på flera dygn.
Ja jag tycker också det är en bra idé att be om hjälp mer. Jag har också en bebis som är ungefär lika gammal , hon är 3,5 månader. Hon sover ganska bra på natten (vaknar och ammar några gånger bara) men vill också vara nära hela tiden så jag har svårt att få saker gjorda på dagarna , är mitt i en flytt dessutom.. Har fått be min mamma om hjälp trots att vi inte hade jättebra relation innan. Hon kan hålla bebisen när jag håller på och packar och städar inför flytt och ibland när jag t.ex lagar mat eller hänger tvätt eller går ut med sopor. Har en 3-åring som är jättevild också så jag är verkligen helt slut, ibland håller man på att gå sönder av stressen.. och en 9-åring som hjälper till en hel del men som ska till aktiviteter och kalas och sånt ..så det är mycket.. Min dotter är stor också, 8 kg så min rygg börjar göra riktigt ont av att bära hela tiden.
Kanske du skulle testa att sova med bebisen i sängen? Skulle det funka? Jag har gjort det med alla mina , det skulle inte funkat annars. Som det är nu skulle jag nog inte fått sova en sekund knappt om jag inte hade henne i sängen med mig. Jag kan oftast inte lägga ner henne , då vaknar hon men brukar ligga i sängen och amma tills hon somnar , samma när hon vaknar på natten.. Hon är helammad.. Ammar du också? Tänkte om du kan ligga och amma i sängen isåfall så kan bebisen somna så?
Och som sagt, be om hjälp från pappan och andra .. och ha inte så mycket krav på dig själv att hemmet måste vara perfekt och så .. Försök vila med bebisen om det går