• Anonym (Sofia75)

Hur tänker ni som lever i nästan sexlösa relationer?

Hur många är ni där ute som lever kvar i relationer där er lust till sex med er partner dött/ minskat rejält? Vad är era skäl att ändå stanna kvar?

• Svar på tråden Hur tänker ni som lever i nästan sexlösa relationer?
  • Anonym (En ny vår)
    Tyra myra skrev 2025-05-28 16:36:03 följande:
    Naturligtvis är det som du ju säger väldigt individuellt och för de som har ett levande sexuellt samliv livet genom är det bara att gratulera.  Men det är ingenting som är generellt. Man kan liksom inte säga att det inte är normalt att inte ha ett ett sexuellt samliv.  Det är lika normalt som att ha hett väldigt intensivt sexuellt samliv.  

Man kan inte normalisera helt enkelt. Det är så individuellt och varierar också efter parens förutsättningar. Det kan finns sjukdom eller annat som sätter P för samlivet. Det är också individuellt hur viktigt van anser det sexuella samlivet vara.

Vad jag försöker säga är att det inte är onormalt att leva i ett sexlöst förhållande om det är parets gemensamma önskan. 

Däremot är jag väldigt stor förespråkare för att man är öppen med varandra inom förhållandet  och klargör för varandra var man står.  Om man inte är överens så ska man nog avsluta relationen och inte gå omkring och bli bitter på den andre.

De flesta klara detta automatiskt eftersom man är öppna inför varandra. Det är när man inte är det som problem uppstår.

Jag tror på kommunikation i relationen och är helt övertygad om att detta är en förutsättning för långa relationer. 

Det är mer i relationer än sex och jag har märkt att det ibland, är lätt att ta upp detta som ett problem när det egentligen handlar om något annat.  Man gör det sexuella samlivet till ett problem. För mycket eller för lite sex. När det egentligen handlar om förmågan att anknyta till varandra.

Återigen ett par mycket anmärkningsvärda generaliseringar.
    Jag respekterar och accepterar ditt tyckande och dina personliga åsikter.
    Men jag kan inte se att du har på fötterna för att säkert fastställa att ditt tyckande och dina åsikter skulle vara något generellt facit för alla.
    Det förvånar mig lite att du väljer att bara se saken ur ett perspektiv, ditt eget perspektiv, och framlägga dina generaliseringar. 

När det egentligen handlar om förmågan att anknyta till varandra.
    Hur kan du fastslå att problemet generellt skulle handla om just det?
    Jag förstår att du utgår från dig själv och du tycker detta.
    Men har du på fötterna för att säkert fastställa att problemet generellt beror på precis det som du själv tycker?

Jag tror på kommunikation i relationen och är helt övertygad om att detta är en förutsättning för långa relationer. 
    Jag för min del är helt övertygad att det finns många exempel på långa relationer som har fungerat både länge och väl men inte alls har sådan kommunikation på det sätt som du avser.
    Jag har full förståelse för att du gillar och tror på kommunikation.
    Men har du på fötterna för att säkert fastställa att din typ av kommunikation generellt  är en förutsättning för långa relationer?

• Tyra myra
    Anonym (En ny vår) skrev 2025-05-28 17:18:13 följande:

Men jag kan inte se att du har på fötterna för att säkert fastställa att ditt tyckande och dina åsikter skulle vara något generellt facit för alla.
    Det förvånar mig lite att du väljer att bara se saken ur ett perspektiv, ditt eget perspektiv, och framlägga dina generaliseringar. 

Men har du på fötterna för att säkert fastställa att problemet generellt beror på precis det som du själv tycker?

Jag för min del är helt övertygad att det finns många exempel på långa relationer som har fungerat både länge och väl men inte alls har sådan kommunikation på det sätt som du avser.
    Men har du på fötterna för att säkert fastställa att din typ av kommunikation generellt  är en förutsättning för långa relationer?

Åter igen det går inte att generalisera. Man kan inte säga att något är onormalt bara för att man själv är av en annan åsikt. 

Det enda jag generaliserar är att vi är individer och därmed olika. Relationen är olika och det finns inget som säger att sexlösa relationer skulle vara sämre än andra i de fall båda är nöjda med det.

Den enda åsikt jag har framfört är att vi måste vara öppna och ärliga mot varandra i relationer. Om du är öppen mot din partner att du inte vill eller kan leva i en sexlös relation och partnern inte kan gå dig tillmötes så har du de facto  avslutat relationen.  

Ingen kan tvinga på någon annan en sexuell relation.
  • Anonym (Soul)

Jag har levtvett antal år i en relation som innebär sec mindre än en gång per år. Vilket är helt ok för mig för hon är en underbar människa som jag verkligen både kan kalla min bästa vän och min sambo. Visst stör det lite att vi inte har sex men det är ok. Jag vet dessutom att det är troligt att samma sak kommer hända igen då det alltid varit så i alla relationer. Några månaders sex men sen dalar det. Skulle jag byta en själslig kärlek mot några månaddets sex. Knappast.

• Anonym (En ny vår)
    Tyra myra skrev 2025-05-28 17:48:07 följande:
    Åter igen det går inte att generalisera. Man kan inte säga att något är onormalt bara för att man själv är av en annan åsikt. 

Det enda jag generaliserar är att vi är individer och därmed olika. Relationen är olika och det finns inget som säger att sexlösa relationer skulle vara sämre än andra i de fall båda är nöjda med det.

Den enda åsikt jag har framfört är att vi måste vara öppna och ärliga mot varandra i relationer. Om du är öppen mot din partner att du inte vill eller kan leva i en sexlös relation och partnern inte kan gå dig tillmötes så har du de facto  avslutat relationen.  

Ingen kan tvinga på någon annan en sexuell relation.
    Om det inte var du, vem var det då som generaliserade i två två exemplen jag kopierade/citerade från ditt inlägg???
  • Anonym (Luke)
    Anonym (En ny vår) skrev 2025-05-28 17:18:13 följande:

Det enda man behöver för en lång relation är att man bestämmer sig för att hålla ihop. Allt annat är underordnat.

Därför som alla par höll ihop för hundra år sedan och bara 50 procent idag. På den tiden tänkte alla att de inte hade något alternativ. Idag är det inte lika många som gör det.

Jag tror förövrigt på hur de levde för 100 år sedan. Man bestämmer sig för en partner och så håller man ihop vad som än händer. Oerhört praktiskt och de flesta mår mycket bättre i sådana relationer för det blir inte massa veleri.

Inte konstigt att folk blir helt snurriga i huvudet när de ska byta partner var och vartannat år.
  • Anonym (sexytime)
    Tyra myra skrev 2025-05-20 09:01:39 följande:

Tror att frågan är lite felställd.

Eftersom lusten till sex varierar över tid, kommer det att finnas toppar och dalar i alla förhållanden. Detta är knappas något man tänker på eller oroas över om relationen för övrigt fungerar och är bra.

Det är lite av en myt att det är det sexuella som avgör förhållandet kvalitet. 

Naturligtvis finns det förhållanden som nästan enbart grundar sig på det sexuella men detta är absolut inte det vanliga.

Hur tänker ni som ser det sexuella som det viktigaste i er relation.

Alltså det är väl olika, en del ser sex som en hobby och andra ser det som en eftertanke. För mig är det en hobby som tjejen behöver dela om jag ska vara i ett förhållande, mina andra hobbys kan jag utöva själv eller med kompisar.

En del påstår ju att sex är viktigt, att det är kittet som håller ihop förhållandet osv. men det är väl helt enkelt olika från person till person, vissa har inte ett brinnande intresse för att ha sex i sitt förhållande helt enkelt, har man själv sexlust och är tillsammans med en som inte har det så bör man helt enkelt göra slut för det kommer inte bli bättre oavsett hur mycket man kommunicerar och ger utrymme osv.
  • Anonym (Sf)
    Anonym (Kalle) skrev 2025-05-24 13:42:19 följande:

Har fått så dålig självkänsla och dåligt självförtroende efter många år av i princip sexlöst, om min fru nekar mig varför skulle det finnas någon annan? Allt är inte sex men det är nåt jag saknar oerhört mycket?känns rätt hopplöst faktiskt 

Jag kan garantera att det finns andra kvinnor som vill ha sex med dig,,!
  • Anonym (sexytime)
    Anonym (Luke) skrev 2025-05-29 20:55:32 följande:
    Det enda man behöver för en lång relation är att man bestämmer sig för att hålla ihop. Allt annat är underordnat.

Därför som alla par höll ihop för hundra år sedan och bara 50 procent idag. På den tiden tänkte alla att de inte hade något alternativ. Idag är det inte lika många som gör det.

Jag tror förövrigt på hur de levde för 100 år sedan. Man bestämmer sig för en partner och så håller man ihop vad som än händer. Oerhört praktiskt och de flesta mår mycket bättre i sådana relationer för det blir inte massa veleri.

Inte konstigt att folk blir helt snurriga i huvudet när de ska byta partner var och vartannat år.
    Varför ska man hålla ihop om man inte är nöjd? Om man t.ex. har stort intresse för sex, varför ska man då nöja sig att leva utan bara för att ens partner aldrig vill ligga? Eller att nöja sig med att aldrig mer åka bort på semester för ens partner förvandlats till en surgumma/surgubbe som bara vill sitta hemma framför TVn?

Det är lätt att "hålla ihop vad som än händer" så länge båda har intresse för samma saker i livet, men om den enas intresse för något svalnat så måste det väl vara bättre man gör slut då istället för att nöja sig med att inte få ut det man själv vill av ett förhållande och livet.
  • En glad tjej
    Anonym (Nunnan) skrev 2025-05-20 16:20:59 följande:

Jag lever med min man sedan 25 år tillbaka, min första och enda seriösa relation. Jag är snart 50 år. Vi har inget intimt samliv längre. Att jag är kvar beror främst på tryggheten, lika värderingar och någorlunda lika intressen. Mycket är även det praktiska och materiella såsom gemensamt ägt boende, bilar båt, landställe etc. Har enorm ångest över att ha tappat bort mitt sexliv men det skrämmer mig att förlora allt det andra som är bra om vi bryter upp. Jag saknar dessutom nära vänner/ familj som stöd om jag skulle bli ensam vilket resulterat i rädsla. Kan tillägga att min man är en fantastisk fin och snäll person men sexuellt tände jag inte på honom då sista sexet vi hade inte ens kändes upphetsande.
    Jag älskar honom som en bror. 

Så trist att läsa! Vad säger din man om det hela? Jag är 47 (också kvinna), har massor med lust och tänder på min kille som är 50. Jag kan inte tänka mig ett liv utan sex, 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Luke) skrev 2025-05-29 20:55:32 följande:

För hundra år sedan var medellivslängden ganska mycket kortare än idag, så det är inte så konstigt att det var lättare att hålla ihop hela livet. Dessutom var äktenskap då i högre grad en försörjningsinstitution eftersom kvinnor inte hade samma möjlighet till egen ekonomi och därför var tvungna att stanna kvar även i väldigt destruktiva förhållanden där det förekom våld och missbruk. Detta låter knappast som ett recept på lycka.
Svar på tråden Hur tänker ni som lever i nästan sexlösa relationer?