• Anonym (Desperat mamma)

Fixar inte vardagen (mammaledig)

föräldraledig med min förstfödda bebis på 6 månader och jag mäktar inte med den vanliga vardagen? 

Det börjar redan på morgonen. Jag har en ögonsjukdom som innebär att jag behöver ha värmande ögonmask på mig i 10 min varje morgon och egentligen kväll också men jag gör aldrig det på kvällen pga hinner/orkar inte. 
    Ofta får jag strunta i det då det inte funkar eftersom min sambo inte orkar ta hand om vår bebis på morgnarna (han har ADHD och säger att han inte klarar av att gå upp så tidigt på morgonen). Och så fort jag går upp så brukar vår son vakna så det är inte ett alternativ att göra det innan han vaknat.
    Sen ska man göra frukost till lillen och till mig och innan dess byta blöja. Det tar lång tid det här och tar mycket energi! 
    Sen äta. Först matar jag sonen. Sen äter jag själv. Men han vill gärna sitta i mitt knä under tiden = svårt att äta då. Mitt i allt spyr/bajsar sonen eller så blir han trött och vill sova = får avbryta min frukost 
    Sen äter jag upp frukosten. Lillen sover en stund. Vaknar. Vi leker lite. Byter blöja. Borstar tänderna. Och sen försöker jag göra lunch nånstans där. Men det är kaos överallt för disken från frukosten har jag inte hunnit ta rätt på. Och tvätten hopar sig. Och energin = 0. 
    Jag får inte någonting att gå ihop alls men mitt fokus är att se till att sonen får sina behov tillgodosedda och att han har det bra. Så jag kommer ju i handra hand vilket innebär att jag ibland glömmer/struntar i lunch samt borsta tänderna och sådär. 
    Min sambo kommer hem sent varje kväll också. Ofta runt 18:30/19 eller ännu senare. Han åker till jobbet vid 08. 
    Hur gör ni andra? Ska tilläggas att jag misstänker att jag har ADD vilket gör att allt känns ännu svårare.
    /desperat mamma
  • Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)
  • Anonym (Sofia)

Försök få in så smidiga rutiner som möjligt. Tex. åt alltid jag och barnet samtidigt - en sked gröt till barnet, en sked müsli till mig, osv. 
    Kan du göra ögonmasken i sängen, innan du går upp?
    Att leka med barnet kan innebära att hen ligger på en filt på golvet i tvättstugan samtidigt som du hänger upp tvätten och viftar lite extra med klädesplaggen och leker tittut med dem om det behövs.
    När är det tänkt att pappan tar över föräldraledigheten?

• Anonym (P)

Du vaknar, barnet vaknar. Ge barnet till pappan, fixa frukost till barnet  och ge till pappan. Du fixar ögonbehandling och gör frukost till dig. Hämta barnet, ni äter samtidigt. Barnet sover, du fixar frukostdisk. Tvätt fixas på kvällen när sambon kommer hem.

• Anonym (Desperat mamma)
    Anonym (Vad hade du väntat dig) skrev 2025-05-23 19:11:30 följande:

Vad hade du väntat dig?  Förstod du inte att små barn ställer allt på ända och att vardagen aldrig mer blir som innan?

Hoppas du ursäktar men nog borde du väl ha tänkt på detta innan du satte barnn till världen. 

Du är inte ensam om detta. Ni är många i er generation som levt skyddade av era föräldrar och därmed aldrig förstått ansvaret när man sätter ett nytt liv till världen.

Du och din partner får helt enkelt ta er samman och se till att vardagen fungerar.

Jag har aldrig påstått något om någonting. Jag uttrycker bara känslor och har inte påstått att något är rätt eller fel. 

Ingen människa har eller kan någonsin veta till 100 % vad som väntar när man blir förälder. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Desperat mamma) skrev 2025-05-23 22:52:00 följande:
    Jag har aldrig påstått något om någonting. Jag uttrycker bara känslor och har inte påstått att något är rätt eller fel. 

Ingen människa har eller kan någonsin veta till 100 % vad som väntar när man blir förälder. 
    Jo TS, de allra flesta i dagens samhälle vet att när man får barn så hamnar man själv som nummer 2. Barnets behov går först. Men, observera men. Ge dig först luft. Tänk syrgasen på flygplanet. Sätt på din egen mask innan du hjälper den bredvid. Äter nu inte själv orkar du inte. Sedan behöver pappan definitivt ta mer ansvar. Att skylla på sin adhd är rent ut sagt elakt. Mot barnet och dig. Ni har båda satt barnet till världen. Du har fått många fina, bra råd här i tråden. 
  • Anonym (Kvinna 30plus)

Det är enkelt. 
    Du måste ha ett seriöst samtal med din sambo om hur ni ska dela upp ansvaret. Du behöver hjälp, punkt. 

Har själv adhd. Det är inga problem att ta ansvar. 
    Din sambo är LAT. Diagnosen har ingenting att göra med att han inte kan ta hand om bebis. 

Sätt gränser, var tydlig och sätt upp en plan. 
    Se till att sambon gör sin del så ska du se att du snart kommer må bättre ❤️

• Faile
    Anonym (Vad hade du väntat dig) skrev 2025-05-23 19:11:30 följande:

Vad hade du väntat dig?  Förstod du inte att små barn ställer allt på ända och att vardagen aldrig mer blir som innan?

Hoppas du ursäktar men nog borde du väl ha tänkt på detta innan du satte barnn till världen. 

Du är inte ensam om detta. Ni är många i er generation som levt skyddade av era föräldrar och därmed aldrig förstått ansvaret när man sätter ett nytt liv till världen.

Du och din partner får helt enkelt ta er samman och se till att vardagen fungerar.

Nej, det är inte helt solklart hur det är att sätta en helt ny människa till världen. Vilket jävla bs och vilket jävla ton du tar dig mot en okänd person som precis blivit mamma. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (nej)
    Anonym (Desperat mamma) skrev 2025-05-23 16:05:40 följande:
    Fixar inte vardagen (mammaledig)

föräldraledig med min förstfödda bebis på 6 månader och jag mäktar inte med den vanliga vardagen? 

Det börjar redan på morgonen. Jag har en ögonsjukdom som innebär att jag behöver ha värmande ögonmask på mig i 10 min varje morgon och egentligen kväll också men jag gör aldrig det på kvällen pga hinner/orkar inte. 
    Ofta får jag strunta i det då det inte funkar eftersom min sambo inte orkar ta hand om vår bebis på morgnarna (han har ADHD och säger att han inte klarar av att gå upp så tidigt på morgonen). Och så fort jag går upp så brukar vår son vakna så det är inte ett alternativ att göra det innan han vaknat.
    Sen ska man göra frukost till lillen och till mig och innan dess byta blöja. Det tar lång tid det här och tar mycket energi! 
    Sen äta. Först matar jag sonen. Sen äter jag själv. Men han vill gärna sitta i mitt knä under tiden = svårt att äta då. Mitt i allt spyr/bajsar sonen eller så blir han trött och vill sova = får avbryta min frukost 
    Sen äter jag upp frukosten. Lillen sover en stund. Vaknar. Vi leker lite. Byter blöja. Borstar tänderna. Och sen försöker jag göra lunch nånstans där. Men det är kaos överallt för disken från frukosten har jag inte hunnit ta rätt på. Och tvätten hopar sig. Och energin = 0. 
    Jag får inte någonting att gå ihop alls men mitt fokus är att se till att sonen får sina behov tillgodosedda och att han har det bra. Så jag kommer ju i handra hand vilket innebär att jag ibland glömmer/struntar i lunch samt borsta tänderna och sådär. 
    Min sambo kommer hem sent varje kväll också. Ofta runt 18:30/19 eller ännu senare. Han åker till jobbet vid 08. 
    Hur gör ni andra? Ska tilläggas att jag misstänker att jag har ADD vilket gör att allt känns ännu svårare.
    /desperat mamma
    Kände precis likadant men det mesta av frustrationen gällde maken. Han gick till jobbet precis som vanligt medan min vardag hade vänts upp och ner och hur mycket jag än älskade vår bebis så var det ändå som en alien hade invaderat min vardag.

Mitt tips, slappna av!

Disk spelar ingen roll och tvätt spelar ingen roll. Umgås med din bebis och skit i resten. Du är föräldraledig för att ta hand om er bebis, inte för att agera tvätterska eller städerska. Föräldraledig = bebis

Inget annat. 
  • Anonym (Känner med dig TS)

Jag känner igen mig och jag känner så med dig TS.
    Jag upplevde att bli mamma på liknande sätt.
    Du beskriver svårigheter att få vardagen att funka, att klara av kombinationen av att tillgodose ditt barns behov (första bollen) OCH samtidigt få dina egna rutiner som gäller dig själv att funka (andra bollen) OCH att dessutom ta hand om hemmet (tredje bollen). För att klara av den här situationen måste man alltså klara av att jonglera 3 bollar i luften samtidigt. Och just detta med att kunna hålla flera bollar i luften samtidigt / klara av att kombinera olika sysslor eller roller, är ju något som många med ADD/ADHD och/eller autism har problem med. 

Gällande vår situation så gick jag in i väggen av utmattning tidigt under föräldraledigheten. Blev då sjukskriven och sambon fick ta över föräldraledigheten, vilket i praktiken innebar att vi delade upp ansvaret för barnet och hushållet cirka 50/50. En hemsk period. Jag klarade inte av att ta hand om barnet och hemmet helt själv utan var alltså beroende av min sambo. Samtidigt som min sambo inte var direkt jättebra på att läsa av vårt barns signaler, inte bra på att hålla ordning på mat-tider och regelbundna och täta blöjbyten, inte kunde avkoda vad som behövde göras i hemmet i form av hushållsarbete. Detta gjorde att jag, mot min vilja, förvandlades till en sur tjatkärring. Så jag kunde heller inte återhämta mig från utmattningen eftersom jag hade fullt upp hela tiden. När jag inte tog hand om barnet eller hemmet så hade jag fullt upp med att hålla ordning på sambon. I den här vevan slutade jag med att ta hand om mig själv. Jag som alltid varit noga med daglig dusch och tandborstning (hade aldrig haft hål i någon tand före jag blev mamma vid 34 års ålder).

Nu har det gått 5 år. Vår son fick diagnoserna ADHD och autism nivå 1 då han var 4 år och jag själv har ganska nyligen fått diagnosen ADD + autistiska drag. Jag har tyvärr inte kommit tillbaka till arbetslivet och inte heller lyckats återgå till att ta hand om mig själv. Men min sambo jobbar som vanligt igen sedan några år tillbaka och vår son trivs på förskolan, tack och lov.

Jag har precis provat ADHD-medicin under några månader, men upplevde ingen hållbar förbättring. ADHD-medicinen hjälper ju inte mot utmattning och autistiska drag.

Jag har ingen lösning på din och er situation. Jag förstår att även din sons pappa har svårt för att kombinera de två rollerna att vara en lönearbetande människa och att samtidigt vara förälder.

Det enda råd jag har att ge är det du redan gör: att ta en dag i taget och fokusera på ditt barns behov och ge sonen det bästa du har att ge. Resten får bli som det blir. Det viktigaste här är ert barn. Men håller du på att gå in i väggen så behöver du få bli sjukskriven och då får din sambo bli föräldraledig.

• Anonym (AdhdMamma med tre barn)

Jobbar din sambo eller ligger han och sover halva dagarna?
    Struktur och rutiner är A och O.
    Bebisen kan du ha i sjal/bärsele, sätt bebisen i vagnen när du fixar ögonen eller duschar mm.
    Disken kan pappan fix när han vaknar.
    Om pappan har så mycket adhd att han inte fixar vardagens bestyr så får han ta hjälp av arbetsterapin,  ansöka om boendestöd osv.

Sätt krav och gör ett strukturschema tillsammans.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)