• Anonym (Desperat mamma)

Fixar inte vardagen (mammaledig)

föräldraledig med min förstfödda bebis på 6 månader och jag mäktar inte med den vanliga vardagen? 

Det börjar redan på morgonen. Jag har en ögonsjukdom som innebär att jag behöver ha värmande ögonmask på mig i 10 min varje morgon och egentligen kväll också men jag gör aldrig det på kvällen pga hinner/orkar inte. 
    Ofta får jag strunta i det då det inte funkar eftersom min sambo inte orkar ta hand om vår bebis på morgnarna (han har ADHD och säger att han inte klarar av att gå upp så tidigt på morgonen). Och så fort jag går upp så brukar vår son vakna så det är inte ett alternativ att göra det innan han vaknat.
    Sen ska man göra frukost till lillen och till mig och innan dess byta blöja. Det tar lång tid det här och tar mycket energi! 
    Sen äta. Först matar jag sonen. Sen äter jag själv. Men han vill gärna sitta i mitt knä under tiden = svårt att äta då. Mitt i allt spyr/bajsar sonen eller så blir han trött och vill sova = får avbryta min frukost 
    Sen äter jag upp frukosten. Lillen sover en stund. Vaknar. Vi leker lite. Byter blöja. Borstar tänderna. Och sen försöker jag göra lunch nånstans där. Men det är kaos överallt för disken från frukosten har jag inte hunnit ta rätt på. Och tvätten hopar sig. Och energin = 0. 
    Jag får inte någonting att gå ihop alls men mitt fokus är att se till att sonen får sina behov tillgodosedda och att han har det bra. Så jag kommer ju i handra hand vilket innebär att jag ibland glömmer/struntar i lunch samt borsta tänderna och sådär. 
    Min sambo kommer hem sent varje kväll också. Ofta runt 18:30/19 eller ännu senare. Han åker till jobbet vid 08. 
    Hur gör ni andra? Ska tilläggas att jag misstänker att jag har ADD vilket gör att allt känns ännu svårare.
    /desperat mamma
  • Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)
  • Maac

Otrevligt och hårda ord bland svaren här, hoppas du lyckas se det som hjälper dig och inte bara blir nedslagen.

Ts, du är inte ensam! Man kan inte förutse allt innan man skaffar barn, och det är super att du skriver här och ber om råd. 

Förstår barnets pappa hur du mår? Kan du kanske visa honom trådstarten, så att det blir tydligt hur det är för dig? Och tydligt för honom att han behöver steppa upp?

Prata med bvc om hur du mår också. 

• Jemp
    Tow2Mater skrev 2025-05-25 14:20:00 följande:
    Han bör ta över FL ledigheten och TS gå tillbaka till jobb. Win-Win för dem alla tre.
    Jag hoppas också de ska dela, däremot väntar väl de flesta lite längre. Steppa upp behöver han göra oavsett.
  • Anonym (nej)
    Tow2Mater skrev 2025-05-25 01:07:32 följande:
    Ja visst har TS en superman!! Han lönearbetar 11 timmar per dag och ibland ännu längre, sedan kommer han hem och ska ta ansvar för större delar - tvätt, sopor, bädda rent sängar; samtidigt som han ska underhålla sonen - så att TS kan få en timme helt ledig. Ingen latmask alls! Och bra storre kapacitet att kunna gora mycket mer avancerade saker än att äta en protienbar medan han tar hand om barnet. Undrar när han ska få varva ner? - Han fortjänar verkligen att inte behova kliva upp på morgonen med barnet innan jobbet. Det är väl den tiden han har.
    "Han förtjänar verkligen inte att behöva kliva upp på morgonen med barnet innan jobbet."

Jobbet kan inte kräva 11 timmar om dagen vilket innebär att det är ett val. Och "barnet" är hans barn. 
  • Tow2Mater
    Anonym (nej) skrev 2025-05-30 23:30:05 följande:
    "Han förtjänar verkligen inte att behöva kliva upp på morgonen med barnet innan jobbet."

Jobbet kan inte kräva 11 timmar om dagen vilket innebär att det är ett val. Och "barnet" är hans barn. 
    Tja, hur vet du hur lång restid han har?

Men han borde jobba mindre, och TS mer.
  • Anonym (nej)
    Tow2Mater skrev 2025-05-31 01:08:45 följande:

När tycker du han ska umgås med barnet han skaffat då? Helgpappa? 

Han har en kvarts restid, enkelväg. :) 

• Tow2Mater
    Anonym (Desperat mamma) skrev 2025-06-01 18:02:48 följande:

Då kan han ju absolut jobba mindre. Kanske kan han ta FL-ledigt tre dagar i veckan och du kan jobba de dagarna?
  • Anonym (R)
    Anonym (Desperat mamma) skrev 2025-06-01 18:02:48 följande:

Varför kommer han hem så sent då?
  • Spucks

Det finns massvis med människor som har ADHD och som stiger upp tidigt varje dag för att ta sig till jobbet, skolan eller annan utbildning. Din sambo VILL inte gå upp och det värsta är att han helt uppenbarligen anser att hans lathet är viktigare än din hälsa. Sluta acceptera detta.

Och varför är han borta i 11 timmar? Jobbar han så mycket, eller tar han 3 timmars lunchrast?

Spucks skrev 2025-06-02 13:29:31 följande:

Det finns massvis med människor som har ADHD och som stiger upp tidigt varje dag för att ta sig till jobbet, skolan eller annan utbildning. Din sambo VILL inte gå upp och det värsta är att han helt uppenbarligen anser att hans lathet är viktigare än din hälsa. Sluta acceptera detta.

Och varför är han borta i 11 timmar? Jobbar han så mycket, eller tar han 3 timmars lunchrast?

Det är ju ett vanligt "symtom" på ADHD - att man har svårt att gå upp på morgonen. Jag har också det och jag har inte diagnos även om jag själv misstänker att jag har ADHD som sagt. 

Han jobbar så mycket. Jobbar över varje dag i princip.
Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)