• Anonym (Desperat mamma)

Fixar inte vardagen (mammaledig)

föräldraledig med min förstfödda bebis på 6 månader och jag mäktar inte med den vanliga vardagen? 

Det börjar redan på morgonen. Jag har en ögonsjukdom som innebär att jag behöver ha värmande ögonmask på mig i 10 min varje morgon och egentligen kväll också men jag gör aldrig det på kvällen pga hinner/orkar inte. 
    Ofta får jag strunta i det då det inte funkar eftersom min sambo inte orkar ta hand om vår bebis på morgnarna (han har ADHD och säger att han inte klarar av att gå upp så tidigt på morgonen). Och så fort jag går upp så brukar vår son vakna så det är inte ett alternativ att göra det innan han vaknat.
    Sen ska man göra frukost till lillen och till mig och innan dess byta blöja. Det tar lång tid det här och tar mycket energi! 
    Sen äta. Först matar jag sonen. Sen äter jag själv. Men han vill gärna sitta i mitt knä under tiden = svårt att äta då. Mitt i allt spyr/bajsar sonen eller så blir han trött och vill sova = får avbryta min frukost 
    Sen äter jag upp frukosten. Lillen sover en stund. Vaknar. Vi leker lite. Byter blöja. Borstar tänderna. Och sen försöker jag göra lunch nånstans där. Men det är kaos överallt för disken från frukosten har jag inte hunnit ta rätt på. Och tvätten hopar sig. Och energin = 0. 
    Jag får inte någonting att gå ihop alls men mitt fokus är att se till att sonen får sina behov tillgodosedda och att han har det bra. Så jag kommer ju i handra hand vilket innebär att jag ibland glömmer/struntar i lunch samt borsta tänderna och sådär. 
    Min sambo kommer hem sent varje kväll också. Ofta runt 18:30/19 eller ännu senare. Han åker till jobbet vid 08. 
    Hur gör ni andra? Ska tilläggas att jag misstänker att jag har ADD vilket gör att allt känns ännu svårare.
    /desperat mamma
  • Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)
  • Anonym (Mia)

Du har fått en del väldigt känslokalla och oförstående svar, TS. Försök att bortse från dem och koncentrera dig på de som förstår din situation. 

Jag tycker att det är jättebra att du ber om råd! Det är olika svårt för olika personer att hantera livet med småbarn. Du har det uppenbarligen svårare än många andra. Och du gör helt rätt i den situationen - du ber andra om råd. 

Har du folk omkring dig som kan stötta? Som du kan prata med? Var inte rädd för att berätta för dem om hur jobbigt du har det. De allra flesta vill hjälpa, är min erfarenhet. Då får du hjälp från folk som känner dig och vill dig väl.

Man behöver hjälp i vissa perioder i livet. Det är helt orimligt att tro att man ska klara allt själv. Det här visade sig vara en sån period för dig. Det är helt ok att det är så. 

• Grässtrå77

Ni behöver ordentlig hjälp för att inte riskera att bli utbrända. Säg till på BVC att du behöver hjälp, troligen kommer ni kunna få hjälp från kommunen, sök och ta emot den hjälpen.

Boka även in en läkartid för dig i syfte att få remiss för npf utredning. En ny livssituation kan göra att man uppfyller kriterierna för en diagnos eftersom vardagen ställer mycket högre krav än tidigare.

Pappan till barnet behöver också förstå situationen och ta emot hjälp. Kräv att han är med på  bvc-besöket där du beskriver er situation. Han kanske inte är lat. Han kanske inte förmår mer just nu utifrån den nya situationen. MEN han måste ta ansvar och söka hjälp och stöd.

• Anonym (Desperat mamma)
    Anonym (nej) skrev 2025-05-24 03:57:26 följande:
    Kände precis likadant men det mesta av frustrationen gällde maken. Han gick till jobbet precis som vanligt medan min vardag hade vänts upp och ner och hur mycket jag än älskade vår bebis så var det ändå som en alien hade invaderat min vardag.

Mitt tips, slappna av!

Disk spelar ingen roll och tvätt spelar ingen roll. Umgås med din bebis och skit i resten. Du är föräldraledig för att ta hand om er bebis, inte för att agera tvätterska eller städerska. Föräldraledig = bebis

Inget annat. 
    Tack 🙏 behövde nog höra att jag inte var ensam i detta, vilket jag fattar att jag inte är men ibland känns det så... Kan jag skriva till dig?
  • Tow2Mater
    LisasVilja skrev 2025-05-24 08:02:17 följande:
    Tow2Mater skrev 2025-05-23 20:24:11 följande:
    Barnet vaknar ju av att TS går upp ('fort jag går upp så brukar vår son vakna'). Hon borde ligga kvar i sängen längre.

Han går inte upp for han har TS som går upp. Ar hon på jobbet kommer han klara av barnet galant.
    Han går inte upp eftersom han är LAT. Jag vet inte hur grava lässvårigheter du har för det är tydligt utifrån ts beskrivning att han bidrar med 0 och ingenting där hemma. Att du på riktigt tror att han magiskt kommer ändra på sig bara för att han tar över FL är naivt och rent av idiotiskt.

Allt han säger är att han inte klarar av att gå upp så tidigt på morgonen. Kanske det har att göra med att han lönearbetar 8-19 och ibland ännu längre. Hur kan du kalla det att vara lat?

Tycker verkligen det är dags de byts av så TS börjar jobba igen.
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    LisasVilja skrev 2025-05-24 12:25:35 följande:
    Bara för att man är föräldraledig så betyder det inte - per automatik - att den som är fl ska rodda allt från bebis till matlagning till tvätteri till städeri. I en familj som fungerar normalt så hjälps man åt, dvs den som är iväg och arbetar större delen av dagen får dra ett tyngre lass när den kommer hem för att avlasta föräldern som är hemma. Om du läser ursprungsinlägget några gånger till så är det ganska enkelt att utläsa att ts inte får någon som helst hjälp med något.
    Nej, hon svamlar om frukost, lunch och disk.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

^ Personliga attacker brukar ske när man har slut på argument, eh.

Dela på fl-ledigheten TS. På jobbet kommer du ha tid att äta din lunch.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Fixar inte vardagen (mammaledig)