• Pappa2023

Min fru gillade inte min present...

Jag och frugan har haft det lite upp och ner sen barnen kom men vi har pratat ut och bestämt oss för att skärpa till oss båda två för äktenskapets och familjens skull, jag inom mima svagheter och hon inom sina, bla att hon ska försöka vara lite mer snäll och omtänksam mot mig.
    Tänkte vara lite extra gullig och beställde en "glad mors dag" tavla med utvalda familjefotografier.
    Lade ner mycket omsorg på att välja fina foton på henne och barnen, trixa och greja på webbshoppen. Var rätt nöjd men stämde av med bekanta att det såg bra ut.
    Idag fick hon den i förväg till mors dag då vi inte har tid på söndag. Skickade fram ungarna med den, hon lyfte upp den och sa "Oj...du kanske hade kunnat valt andra foton...men tack ändå"
    Vilket gjorde mig väldigt ledsen. Hon insåg att jag tog åt mig och bad om ursäkt, lång dag, har svårt att visa känslor, osv. Men jag känner mig sårad även om hon ber om ursäkt. Känner som jag aldrig vill försöka vara omtänksam och försöka extra nånsin igen...  Tycker hon inte om den så fine, jag överlever men vem säger så till en partner som försöker? 

• Svar på tråden Min fru gillade inte min present...
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-05-26 19:02:19 följande:
    Det var riktigt ohyfsat av henne.
    Ja,det tycker jag med.
  • Anonym (en med erfarenhet)
    Tecum skrev 2025-05-25 19:30:55 följande:
    Okej, då vet vi det. Ingen mening att göra något extra för en kvinna för det duger vi inte till.
    Men gnäll då inte för att vi kommer med trista presenter...
    Eller så lär man sig att göra saker på ett kompetent sätt om man ska ge bort hemgjorda grejer. Minst hälften av allt som ges bort i den genren blir inte fullt så lyckat som skaparen tror, enligt min erfarenhet. 

Och sen har vi också den lilla detaljen med att känna sin publik. Min man hatar t.ex. verkligen att vara med på kort och en fototavla med kort på honom hade då varit helt fel- han hade blivit svårt kränkt.
  • Anonym (Sole)
    Anonym (V) skrev 2025-05-25 22:48:31 följande:
    Tycker inte att det var någon kraftig negativ reaktion faktiskt.
    Det var helt klart en onödig kommentar, även om hon tyckte att andra foton skulle ha varit bättre, så behöver hon inte säga det i det läget. Jag hade tagit åt mig i ditt ställe.

Om din partner är väldigt känslig för hur hon själv ser ut på bild, så kan det vara något foto där hon var med som hon reagerade på. Men det är ändå onödigt att kommentera det, hon kunde ha nöjt sig med att tänka det.

Förstår att du blev besviken. Kanske säkrare att hålla sig till enklare saker, som hon kan byta om hon vill. Och/eller blommor.
  • Tecum
    Anonym (en med erfarenhet) skrev 2025-05-26 20:45:08 följande:
    Eller så lär man sig att göra saker på ett kompetent sätt om man ska ge bort hemgjorda grejer. Minst hälften av allt som ges bort i den genren blir inte fullt så lyckat som skaparen tror, enligt min erfarenhet. 

Och sen har vi också den lilla detaljen med att känna sin publik. Min man hatar t.ex. verkligen att vara med på kort och en fototavla med kort på honom hade då varit helt fel- han hade blivit svårt kränkt.
    Men det finns ändå en god tanke bakom, han bryr sig och gör en ansträngning istället för att bara köpa en blomma. Alla är inte lika kräsna som du.

Att hon skulle ha fotoskräck är mer än långsökt, och om det vore så hade TS givetvis vetat det. Sånt visar sig snabbt.
  • molly50
    Anonym (en med erfarenhet) skrev 2025-05-26 20:45:08 följande:

Att det skulle handla om att hon hatar att vara med på bild osv låter ju inte särskilt troligt då hon själv har lagt upp dessa foton ,som TS använt till presenten, på sina sociala medier.
    Så för mig låter det här som otacksamhet och att hon uttryckte det på ett onödigt sätt.
  • Anonym (M)

Men vad ni fortsätter mala på om att hon sa en tanklös kommentar, människan bad om ursäkt! Hon fattar alltså att hon gjorde fel! Och ångrade sig! 

Räcker inte det?

• Anonym (Nja...)

Jag vet inte riktigt var jag ställer mig.... Är det lite oartigt/klumpigt att säga sådär? Jo, visst. Hade vänninnor eller svärföräldrarna räckt över tavlan hade hon nog itne vågat säga exakt sådär plumpt får man anta. Men, med vem ska man få vara genuint ärlig mot då, om inte sin make?

Men visst, hon kunde ha utryckt sig mjukare  (också hårdare; personligen tycker jag iten det var så farligt).

Sedan från hennes perspektiv : Jag förstår henne! Ansträgning "jag är minsann gulligare än vad andra män är", jovisst, bravo till dig TS. Men vet du vad som verkligen är gulligt? Att fixa presenter som MOTTAGAREN faktiskt uppskattar. Inte att mottagaren ska tvingas vara tacksam för något som DU tycker är bra, och som du ansträngde dig med. Förstår du skillnaden?

Det är som när en karl kommer med en förlovningsring som iten alls är i kvinnans smak. Men fy! Inte får man väl klaga?! Säger vissa. Men hur kul är det att gå runt med en ring man inte tycker om, halva livet? Hur svårt är det att göra lite reserach? Fråga bästa vänninnan? En syster? Hennes mamma? Någon annan som kan föra saken på tal? ELLER köp en låtsasring och berätta att hon får sedan välja sin ring själv! Det finns lösningar.

I detta fallet: de flesta kvinnor har väldigt starka preferenser vad gäller bilder på en själv. Vi är otroligt självkritiska. Så visa en bild på telefonen för frun och säg "Det här tycker jag är en så bra bild på dig och barnen!" Se vad reaktionen är. Ta fasta på vad hon säger. Om hon säger "åh fy!", så säg "Jaha? Har du några favoritbilder? Om du får välja bakgrundsbild på min telefon, vilken skulle det vara då?"- DET är att anstränga sig! Att faktiskt TA REDA PÅ vad hon vill. 

Det du gjorde var inte nödvändigtvis så gulligt som du vill tro alltså. Du verkar ju mest fokuserad på dig - gjorde du tavlan till/för henne, eller bara för att själv få cred? 

Handen på hjärtat?

• Tremere
    Anonym (Nja...) skrev 2025-05-28 15:15:12 följande:

Jag vet inte riktigt var jag ställer mig.... Är det lite oartigt/klumpigt att säga sådär? Jo, visst. Hade vänninnor eller svärföräldrarna räckt över tavlan hade hon nog itne vågat säga exakt sådär plumpt får man anta. Men, med vem ska man få vara genuint ärlig mot då, om inte sin make?

Men visst, hon kunde ha utryckt sig mjukare  (också hårdare; personligen tycker jag iten det var så farligt).

Sedan från hennes perspektiv : Jag förstår henne! Ansträgning "jag är minsann gulligare än vad andra män är", jovisst, bravo till dig TS. Men vet du vad som verkligen är gulligt? Att fixa presenter som MOTTAGAREN faktiskt uppskattar. Inte att mottagaren ska tvingas vara tacksam för något som DU tycker är bra, och som du ansträngde dig med. Förstår du skillnaden?

Det är som när en karl kommer med en förlovningsring som iten alls är i kvinnans smak. Men fy! Inte får man väl klaga?! Säger vissa. Men hur kul är det att gå runt med en ring man inte tycker om, halva livet? Hur svårt är det att göra lite reserach? Fråga bästa vänninnan? En syster? Hennes mamma? Någon annan som kan föra saken på tal? ELLER köp en låtsasring och berätta att hon får sedan välja sin ring själv! Det finns lösningar.

I detta fallet: de flesta kvinnor har väldigt starka preferenser vad gäller bilder på en själv. Vi är otroligt självkritiska. Så visa en bild på telefonen för frun och säg "Det här tycker jag är en så bra bild på dig och barnen!" Se vad reaktionen är. Ta fasta på vad hon säger. Om hon säger "åh fy!", så säg "Jaha? Har du några favoritbilder? Om du får välja bakgrundsbild på min telefon, vilken skulle det vara då?"- DET är att anstränga sig! Att faktiskt TA REDA PÅ vad hon vill. 

Det du gjorde var inte nödvändigtvis så gulligt som du vill tro alltså. Du verkar ju mest fokuserad på dig - gjorde du tavlan till/för henne, eller bara för att själv få cred? 

Handen på hjärtat?

Fasen inte lätt att göra er kvinnor nöjda.
    Jag tycker nog att han gjorde sin research genom att välja sådana bilder som hon själv använt på Insta.
    Hur jäkla svårt skall det vara att visa uppskattning över gesten i stället för att stirra sig blind på själva gåvan?
    Det känns som att många kvinnor här är sådan materialister.
    Hur bra är ni själva på att ge bort gåvor till era män, på fars dag t ex?
    Blev det ett par kalsonger och stock snus i år igen?

• Anonym (Men varför?)

Eh? Varför gav du henne en morsdagspresent överhuvudtaget? Är hon din mor?

Förstår inte att dagens kvinnor verkar anse att män ska ge de presenter på alla möjliga tillfällen? Jag har aldrig fått eller förväntat mig något av min man på morsdag eller påsk!

• Tecum
    Anonym (Men varför?) skrev 2025-05-28 16:47:09 följande:

Eh? Varför gav du henne en morsdagspresent överhuvudtaget? Är hon din mor?

Förstår inte att dagens kvinnor verkar anse att män ska ge de presenter på alla möjliga tillfällen? Jag har aldrig fått eller förväntat mig något av min man på morsdag eller påsk!

Vem ger presenter till påsk?

Mors dag är vad den heter. Är du en mor kan hon firas även om det inte är DIN mor. Även om det är viktigast att just hon blir firad. Men vad är fel i att visa sina barns mamma lite extra uppskattning när ändå dagen finns? I synnerhet om de egna barnen är för små.

Men rent generellt är jag  inte mycket för firande och presenter, vi har slutat ge varann till jul och födelsedagar. 
    Skillnaden är att bli mamma (eller pappa) är en prestation och ett åtagande, till skillnad från att t ex fylla år. Så det är mer värt att fira...
Svar på tråden Min fru gillade inte min present...