Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Cheers skrev 2025-05-29 08:21:30 följande:
    Public service ? ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

Det har genom åren genomförts forskningsstudier för att undersöka om Sveriges Radio och SVT uppvisar partiskhet i sin rapportering. Resultatet visar att det inte finns belägg för systematisk partiskhet. Forskningen visar att eventuella variationer i vinkling eller perspektiv är tillfälliga och inte tecken på en konsekvent politisk slagsida. En av de mest omfattande sammanställningarna finns i denna forskningsöversikt:
    Public service och opartiskhet ? en forskningsöversikt (DiVA)

Sveriges Radio och SVT har i olika undersökningar betydligt högre förstroende än kommersiella kanaler och tidningar. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-05-29 19:07:55 följande:
    Ja kommersiella kanaler är ju bara skit och reklamskit stup i kvarten som är ytterst besvärande. Det går ju inte att titta, så det är klart att skiten har lågt förtroende. Tablåteve verkar ju ha helt gett upp alla ambitioner och fortsätter för att sko sig lite på reklampengar.

Men den där s.k. forskningen om Public sercice ger jag inte mycket för. Utfallet beror helt på vilken forskningsansats man har och jag är övertygad om att de inte har kartlagt ämnesvalen i produktionen.

Jag gjorde snabbt en lista som inte på långa vägar är uttömmande över deras favoritämnen. Bifogar igen. Jag tror att de s.k. forskarna tycker att dessa topics är mainstream och alldeles självklara att prata MYCKET om:

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/antirasism/

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/marknadsskolan/

www.rfsl.se/hbtqi-fakta/normkritik/

www.rfsl.se/verksamhet/trans/rfsls-asikter-om-konsbekraftande-vard/ 

www.su.se/institutionen-for-kultur-och-estetik/nyheter/jeff-werner-intervjuas-om-kritiska-vithetsstudier-i-svenska-dagbladet-1.574375

Genusforskning:   www.gu.se/nsfg

www.antirasistiskaakademin.se/mangfald/

https://islam.nu/

Ditt inlägg bemöter inte sakfrågan på ett seriöst sätt. Har du ens läst den rapport jag länkade till?  Vad var i så fall slutsatserna av den? Dessutom undrar jag över de länkar du hänvisar till. Hur är dessa är kopplade till ämnet vi diskuterar?

• KillBill
    Cheers skrev 2025-05-29 13:05:38 följande:

Efter lunchekot sänder SR P1 just nu ett långt inslag om hur Malva och andra invandrare lider svårt av PTS efter skolskjutningen i Örebro.

Det slår mig att dådet i Örebro inte var specifikt riktat mot invandrare, utan begicks av en psykiskt labil och störd person som sköt  urskillningslöst mot allt och alla.

När man lyssnar kan man dock få för sig att det var ett hatbrott mot invandre.

Allt våld mot invandrare måste så klart  lyftas fram. Men om det nu inte var ett hatbrott mot invandrare? Ja det går väl bra ändå att ta upp problemet med invandrarnas utsatthet i Sverige. Rub it in.

Nästan alla dödsoffer i attentatet på Risbergska är invandrare och gärningsmannen var inne på en högerextremistisk sajt strax innan dödskjutningarna..

Efter attentatet har massmördaren hyllats och glorifierats i SD-media och du har inte förståelse för att invandrare känner oro för det som inträffat eller att media borde uppmärksamma detta?

expo.se/granskning/offren-i-orebro-hanas-pa-samnytt/

www.svd.se/a/73ob83/masskjutningen-i-orebro-anvands-for-att-sprida-hogerextrem-propaganda

• KillBill
    Cheers skrev 2025-05-30 12:20:42 följande:
    Det här är mitt seriösa svar som är fullt tillräckligt för den som vill förstå vad jag åsyftar:

Enligt KILLBILL har det genom åren genomförts forskningsstudier för att undersöka om Sveriges Radio och SVT uppvisar partiskhet i sin rapportering. Resultatet visar att det inte finns belägg för systematisk partiskhet.

En motsvarande forskningsstudie skulle jag varmt välkomna - inte om förekomsten av partiskhet -  utan om förekomsten av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen, listade i kronologisk ordning. Det gäller sådana ämnen som jag exemlifierade i min länksamling ovan.  Själv har jag inga forskningsanslag, men det är ju uppenbart att det behövs sådan forskning som jag efterlyser. Att bara gå på några exempel från mig vore ju ovetenskapligt, eller hur?
    Nu pratar du om ett senare inlägg. Det inlägg jag kritiserade var osakligt. Och vems favoritämnen pratade du om i inlägger som jag kritiserade? Forskarnas? Det är ju helt befängda påståenden oavsett.  Om detta är din debattnivå så blir det inte särskilt intressant att diskuttera med dig. 
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-05-30 14:32:43 följande:
    Jag tycker att jag har svarat alldeles tillräckligt. Jag tänker inte gå i svaromål på dina recensioner av mina inlägg angående osaklighet och debattnivå. Man behöver inte springa på alla bollar - särskilt inte de som bara är trams.
    Ditt svar på forskningsstudien om partiskhet inom Public Service tycker jag var tramsigt. kan du inte ens förklara vad det är för länkar som du infogat i ditt svar och förklara kopplingen till PS? Just nu är kopplingen helt obegriplig. 
  • KillBill
    Aniiee skrev 2025-05-30 16:43:24 följande:

BTW, någon mer än jag som använder ground news?

Out of curiosity....

Inte jag men det skulle vara intressant att höra vad du får för resultat om du jämför medierapporteringen från svenska dagstidningar såsom SVD och DN med nyhetsrapportering i SR och SVT.
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-05-30 17:12:06 följande:
    Inte jag men det skulle vara intressant att höra vad du får för resultat om du jämför medierapporteringen från svenska dagstidningar såsom SVD och DN med nyhetsrapportering i SR och SVT.
    Jan inser nu att ground News inte funkar på svensk media. Det är ju synd. 
  • KillBill
    Tecum skrev 2025-05-30 20:56:01 följande:
    Enligt polisens utredning som kom härom veckan finns det inget som tyder på att attentatet var riktat mot invandrare specifikt. Han sköt på alla han såg. Att nassarna vill skapa motsättningar vet vi.
    Eller tror du mer på dem än på polisen?

Polisen har ännu inte funnit konkreta bevis för att gärningsmannen bakom dådet på Risbergska gymnasiet hade rasistiska motiv. Därför kan man självklart inte koppla attacken till rasideologiska drivkrafter. Men det ett ofrånkomligt faktum att nästan samtliga av de mördade var personer med utländsk bakgrund. Dessutom visar den digitala spårningen att gärningsmannen besökte en högerextrem sajt samma dag som dådet ägde rum.

Att SD-media hyllar massmördaren efter massmordet gör i alla fall att jag förstå att många invandrare känner oro inför det som hände och skriverierna efteråt. Kan du inte förstå deras reaktioner?

expo.se/granskning/offren-i-orebro-hanas-pa-samnytt/

• KillBill
    Tecum skrev 2025-05-30 21:37:04 följande:
    Jag kan förstår DERAS reaktioner, de var där och vill ha en förklaring till den traumatiska upplevelsen. Men att sprida rykten och oseriösa påståenden i media och på nätet genom att säga att "det är klart att det var  rasistiskt" får effekten att det blir en "sanning" som både ökar motsättningar och undergräver förtroendet för polis och myndigheter.

För mig har Expo och SD samma nivå av trovärdighet, alltså väldigt låg. Bägge har intresse i att föra fram sin "sanning" fast från olika utgångspunkter. Expo vill utmåla invandrare som offer, SD som problemskapare och en belastning.

Vad menar du med att Expo skulle utmåla invandrare som offer? Menar du att det är ett problem att Expo lyfter fram antisemitism eftersom judar då görs till offer? I så fall är det ett mycket vidrigt perspektiv. Först blir människor utsatta för diskriminering och hat och sedan ifrågasätter du att de ska erkännas som offer för dessa brott.

Expo arbetar målmedvetet mot rasism, intolerans och främlingsfientlighet. Deras fokus ligger på att granska och avslöja dem som sprider hat och extremism, inte på att definiera eller problematisera dem som drabbas.

Expo är en partipolitiskt obunden organisation som samlar personer med olika politiska bakgrunder i sin styrelse, från både höger och vänster. Bland dess ledamöter finns även auktoriteter som Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi och ledamot av Svenska Akademien, samt Peter Christensen från Judiska församlingen i Stockholm.

Att du hyser lika stort förtroende för olika SD-anknutna medier som för Expo säger mer om dig än om Expos trovärdighet.

• KillBill
    Cheers skrev 2025-05-31 17:09:32 följande:
    Jo men det är klart att de utmålar invandrarna som offer. Refugees are welcome säger de och inkluderar då den stora majoriteten av invandrare som inte flytt över Öresundsbron undan den danska polisens skottsalvor utan sökt sig genom en rad länder i Europa till det land som kan erbjuda dem de bästa sociala förmånerna. 

Det är synd om utlänningar tycker de godhjärtade flyktingkramarna och mångfaldentusiasterna i sin svenska självbelåtna förträfflighet och det är själva grunden för öppnahjärtanpolitiken med öppna gränser. Det började med Hednamissionen som fortsatte med SIDA och utvecklades till hela den ansvarlösa invandringspolitiken.

Hednamissionen hade en sparbössa i form av en liten svart pojke utanför svenska kyrkor  som man kunde stoppa en slant i.

auctionet.com/sv/2535442-sparbossa-1900-talets-borjan-sondagsskolans-hednamission-polykromt-bemalad-sockel

Litttle brown babies

Expo och organisationen Refugees Welcome är två helt olika saker. Att jämställa EXPO med SD-media visar på tydlig brist på omdöme..

Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?