• Anonym (H)

Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

• Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?
  • fornminne
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 10:19:15 följande:
    Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

Har han inte råd att skaffa en ny mobil?
  • Anonym (Mio)

Det är väl han som är snål, om han inte vill köpa en ny telefon. Om din telefon inte är använd så ska han i så fall köpa den till det pris du gav. Annars förlorar du pengar. 

• Anonym (Yconoma)

Han har ju besparat dig en utgift i första läget, och då är det väl fair att han kan få tillbaka i alla fall halva den vinsten, eftersom ni rimligen borde ha betalat hälften var för dotterns mobil då?

Jag hade sökt upp vad priset är för nyköp av telefonen som du har liggande just nu, och så hade han fått betala hälften av det om han vill ha den. Alternativt hälften av vad folk tar för den som säljer den på Blocket om den inte längre säljs.

Vill han inte betala det kan han väl själv köpa lur, ny eller begagnad.

• Anonym (H)
    fornminne skrev 2025-05-29 10:21:37 följande:
    Har han inte råd att skaffa en ny mobil?
    Nej, på sin höjd en gammal begagnad för
    max nån tusenlapp.
  • Anonym (Yconoma)
    Anonym (Mio) skrev 2025-05-29 10:22:29 följande:

Det är väl han som är snål, om han inte vill köpa en ny telefon. Om din telefon inte är använd så ska han i så fall köpa den till det pris du gav. Annars förlorar du pengar. 

Men han har ju betalat en telefon till dottern som TS borde ha betalat hälften av, så hur får du det till att han ska betala hela priset för den hon har liggande?

Rätt ska vara rätt, tycker jag i alla fall.
  • Anonym (H)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-05-29 10:26:00 följande:

Han har ju besparat dig en utgift i första läget, och då är det väl fair att han kan få tillbaka i alla fall halva den vinsten, eftersom ni rimligen borde ha betalat hälften var för dotterns mobil då?

Jag hade sökt upp vad priset är för nyköp av telefonen som du har liggande just nu, och så hade han fått betala hälften av det om han vill ha den. Alternativt hälften av vad folk tar för den som säljer den på Blocket om den inte längre säljs.

Vill han inte betala det kan han väl själv köpa lur, ny eller begagnad.

Va? Han har inget med min dotters mobilköp att göra. Hennes PAPPA gav henne sin gamla mobil, min partner har inget med den att göra.
  • fornminne
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 10:26:29 följande:
    Nej, på sin höjd en gammal begagnad för
    max nån tusenlapp.
    Har han så dålig ekonomi skulle jag överväga att ge honom extratelefonen som ändå bara ligger oanvänd.

Jag säger dock inte att du borde göra det, det är upp till dig. Lite beror det ju också på omständigheterna. Hur är er relation i övrigt? Varför har han så dålig ekonomi? Är det bara tillfälligt, eller har det varit så länge? Har du gett honom andra saker, eller betalat för honom?
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-05-29 10:27:05 följande:
    Men han har ju betalat en telefon till dottern som TS borde ha betalat hälften av, så hur får du det till att han ska betala hela priset för den hon har liggande?

Du får skilja på dotterns pappa och TS partner. 
  • Anonym (Sösou)

Kanske inte hör hit men är din man en android eller iPhone användare?

• Anonym (H)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-05-29 10:27:05 följande:

Finns ingen logik i det även om det varit han som gett mobilen, för om värdet av den jag har liggande är mer än den dottern fick så går jag minus redan där. Och vad som är rätt för andra vet du inget om. Folk delar upp sånt olika.
Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?