• Anonym (H)

Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

• Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Mio) skrev 2025-05-30 09:17:56 följande:

Ha ha, det är en normal prisbild idag för en ny telefon. 

Jag är ingen teknikgalning som bara måste ha nyaste värstingluren. Men en bra telefon med mycket utrymme. Min senaste gick på 7500 ca (tror jag) Eller 499.-/mån i 24 mån med abonnemang.
  • Anonym (Snålt .. nja)
    Anonym (H) skrev 2025-05-30 10:35:11 följande:
    Mina barn är mitt ansvar, självklart är det en annan sak. Hans ekonomi är inte mitt ansvar.

Planen var ju inte att köpa en reserv, utan det blev så för att dottern fick en annan. Jag är nöjd med det upplägget, för med tre barn kan det hända från en dag till nästa att någon behöver en ny och de kan inte gå utan.

Men bryr du dig inte om din partner? 

Vad har din partner för roll i ditt liv? Uppenbarligen betyder han inte mycket om du inte ens kan ge han en mobil när han behöver en. Jag har väldigt svårt att begripa hur du tänker och varför du har en partner som du inte kan ställa upp på det sättet för. 

Jag tycker de extremt snålt. 

• Anonym (zxcv)
    Anonym (Kvinna ....) skrev 2025-05-30 10:24:10 följande:

Det är verkligen sjukt snålt. Jag hade definitivt gett en mobil till min partner om jhade en till övers. Det hade varit så självklart att han inte behöver fråga, han hade fått den direkt.

Så resonerar jag också.
    Är den helt oanvänd och ny och jag hade ansträngd ekonomi så kanske jag skulle be om (som jag skrev tidigare) 20-25% av inköpspriset.
  • Anonym (H)
    Anonym (Snålt .. nja) skrev 2025-05-30 10:49:49 följande:

Men bryr du dig inte om din partner? 

Vad har din partner för roll i ditt liv? Uppenbarligen betyder han inte mycket om du inte ens kan ge han en mobil när han behöver en. Jag har väldigt svårt att begripa hur du tänker och varför du har en partner som du inte kan ställa upp på det sättet för. 

Jag tycker de extremt snålt. 

Jag har ställt upp många gånger, men jag tänker inte ge en dyr telefon som vi kanske behöver själva. Han är vuxen med ett heltidsjobb, han kan ta en på avbetalning eller dyl om han absolut måste ha något som är dyrare än han har råd med.
  • Anonym (H)

Han har inte råd att vara kräsen om han samtidigt vägrar avbetalning. Det är faktiskt inte mitt problem och jag tycker inte att jag är det minsta snål, tvärtom. Det är han som får växa upp och lösa det.

• Anonym (E)
    Anonym (H) skrev 2025-05-30 10:58:12 följande:

Han har inte råd att vara kräsen om han samtidigt vägrar avbetalning. Det är faktiskt inte mitt problem och jag tycker inte att jag är det minsta snål, tvärtom. Det är han som får växa upp och lösa det.

Ja, du får agera som du vill och vissa håller med dig, andra inte. Men det låter inte som att du är särskilt förtjust i din partner?
  • Anonym (H)
    Anonym (E) skrev 2025-05-30 11:21:04 följande:
    Ja, du får agera som du vill och vissa håller med dig, andra inte. Men det låter inte som att du är särskilt förtjust i din partner?
    För att jag inte vill ge honom något dyrt bara för att han är för kräsen att köpa något han har råd med? Kör han med abonnemang eller avbetalning kan han köpa den själv. Jag är faktiskt väldigt skeptisk till att de som påstår att de skulle ge något så dyrt bara sådär.

Jag har visat honom flera alternativ, men han säger nej till allt, att det är för dyrt osv.
  • Anonym (Mio)
    Anonym (E) skrev 2025-05-30 11:21:04 följande:
    Så om man inte ger dyra saker till sin partner då bryr man sig inte? Är pengar lika med kärlek?

Så konstigt resonemang. 
  • Anonym (Mariana)
    Anonym (H) skrev 2025-05-30 10:35:11 följande:
    Mina barn är mitt ansvar, självklart är det en annan sak. Hans ekonomi är inte mitt ansvar.

Planen var ju inte att köpa en reserv, utan det blev så för att dottern fick en annan. Jag är nöjd med det upplägget, för med tre barn kan det hända från en dag till nästa att någon behöver en ny och de kan inte gå utan.
    Om sannolikheten är stor att du eller dina barn kommer att behöva telefonen inom något år så tycker jag att ditt resonemang är vettigt.
  • Anonym (dwtfywd)
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 10:19:15 följande:
    Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

Vad spelar det för roll om det är snålt eller ej? Vill du ha kvar mobilen som du köpt så gör du väl det.
Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?