• Anonym (H)

Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

• Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?
  • Anonym

Nej det är inte snålt.

Det är din partner som är snål som vill ha dina grejer gratis.

En iakttagelse jag gjort är att det främst är snåla personer som gärna vill kalla andra snåla. För att manipulera.

• Anonym (Mio)
    felicityporter skrev 2025-05-29 17:17:38 följande:
    TS kanske behöver hjälp med något annat någon gång som hennes partner kan hjälpa till med? Det är så en välfungerande relation brukar se ut, tycker jag.
    Det brukar falla sig naturligt att man hjälps åt med det man kan, tycker inte du det?
    Ja, men det är inte samma sak som att ge bort dyra saker. Det håller du väl med om? 
  • Anonym (Em)

Beror på din ekonomi. Har du det tight så förstår jag att du vill spara mobilen i reserv. Har du det gott ställt så låter det däremot lite snålt, ja. Såna där saker brukar ju jämna ut sig - nästa gång kanske din partner har något över.

• Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 14:18:23 följande:
    Vi har ett fint förhållande, men hans ekonomi har varit ett återkommande ämne och jag vill helt enkelt inte ge honom telefonen.
    Har du startat flera trådar om honom?
    Om han förväntar sig systematiskt att du ska ge honom saker och pengar , och betala för honom då är det förståeligt att du tröttnar...
  • Tow2Mater
    Anonym (Snark.) skrev 2025-05-29 15:10:37 följande:
    Nu frågade jag inte dig för då fortsätter detta trams. Att köpa en snordyr extratelefon är korkat om man inte planerar att använda den och att köpa en dyr extratelefon för att använda till resor...rätt korkat
    Baserar du din åsikt om dyr och snordyr enbart på märket Iphone, eller? Man kan faktist köpa nya telefoner (även Iphone) som inte är det senaste eller dyraste, utan mycket prisvärda.
  • Anonym (Snark.)
    Tow2Mater skrev 2025-05-29 17:52:33 följande:
    Baserar du din åsikt om dyr och snordyr enbart på märket Iphone, eller? Man kan faktist köpa nya telefoner (även Iphone) som inte är det senaste eller dyraste, utan mycket prisvärda.
    Du kan aldrig övertyga mig om att Iphone är prisvärt men jag utgick från att man inte brukar välja den billigaste telefonen i present och även om det var så är den billigaste nya iphonen inte billig. Alls. Inget för att nötas i en låda i flera år för att ev behövas.
  • Tow2Mater
    Anonym (Snark.) skrev 2025-05-29 17:58:28 följande:
    Du kan aldrig övertyga mig om att Iphone är prisvärt men jag utgick från att man inte brukar välja den billigaste telefonen i present och även om det var så är den billigaste nya iphonen inte billig. Alls. Inget för att nötas i en låda i flera år för att ev behövas.
    Tänker inte försöka övertyga dig om att man kan anse en ny Iphone vara prisvärd. Du verkar anse det bara kan vara snordyrt eller dyrt. Men allt är relativt.

Och om någon har en 'i en låda i flera år för att ev behövas' har man resemonster som andra inte har. Om du har så lågrekvent resande håller jag med dig om att du nog kan använda dina pengar bättre.
  • Anonym (zxcv)

Jag hade självklart gett min partner en telefon som ligger och samlar damm!
    Hade ekonomin varit ansträngd för mig så hade jag kanske tagit kanske 1/4 av vad den kostade. Mindre om telefonen legat länge.

Det är snålt att inte ge sin partner något den behöver som man själv har extra av liggande.

• Anonym

Så om jag köper 10 paket knäckebröd när det ärr extrapris så borde jag dela ut till alla som vill ha?
    Jag har ju extra liggande

• Anonym (zxcv)
    Anonym skrev 2025-05-29 21:15:29 följande:

Så om jag köper 10 paket knäckebröd när det ärr extrapris så borde jag dela ut till alla som vill ha?
    Jag har ju extra liggande

Nej. Varför då?

Däremot om din partner har slut på bröd och du har flera paket liggande hemma men vägrar ge honom/henne ett av dina paket. Ja då är du väldigt snål.
Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?