• Anonym (H)

Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

• Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?
  • Tow2Mater

Han kan kopa en annan begagnad mobil, inte just din.

Tycker inte det är snålt att vilja ha en reserv liggandes. Jag har själv en, använder den enbart vid resor utomlands då det underlättar simkortshantering och kontaktnummer.

• Anonym (Snark.)
    Tow2Mater skrev 2025-05-29 15:00:01 följande:

Han kan kopa en annan begagnad mobil, inte just din.

Tycker inte det är snålt att vilja ha en reserv liggandes. Jag har själv en, använder den enbart vid resor utomlands då det underlättar simkortshantering och kontaktnummer.

En helt ny dyrare variant i låda som du inte köpte för att ha just som en billigare reserv? nänä
  • Anonym (H)
    Anonym (Snark.) skrev 2025-05-29 15:01:12 följande:
    En helt ny dyrare variant i låda som du inte köpte för att ha just som en billigare reserv? nänä
    Vad har det med saken att göra? Har jag råd så angår det väl ingen annan vad min reservtelefon kostade?
  • Spucks
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 14:33:16 följande:
    Vad jag gör med mina pengar är min ensak och hör inte till tråden.
    Du får såklart göra vad du vill med dina pengar och dina saker. Men du frågade vad folk tycker om det, därför är det väldigt relevant för tråden. Lite konstigt att du frågar om du är snål, samtidigt som du anser att det inte hör till tråden vad du gör med dina pengar.
  • Anonym (Snark.)
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 15:05:17 följande:
    Vad har det med saken att göra? Har jag råd så angår det väl ingen annan vad min reservtelefon kostade?
    Nu frågade jag inte dig för då fortsätter detta trams. Att köpa en snordyr extratelefon är korkat om man inte planerar att använda den och att köpa en dyr extratelefon för att använda till resor...rätt korkat
  • Anonym (Mariana)
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 15:05:17 följande:
    Det angår dig. Och det är du som ber om råd här i tråden.

Och självklart svider det i ögonen på din partner när han ser att du låter en fin mobil ligga och förlora värde, samtidigt som han själv bara har råd med något enkelt och billigt. Du kastar pengar i sjön medan han nätt och jämt får ihop ekonomin. Det blir lätt slitningar i ett förhållande, när man har så olika ekonomiska förutsättningar. 
  • Anonym (E)

Jag hade också tyckt att det var snålt. Men det beror ju på hur relationen ser ut i övrigt. Jag kör inte med mitt och ditt i kärleksrelationer när de har pågått en tid, men har lyckats träffa män med samma synsätt som jag.

• Anonym (Mio)

Jag tycker inte TS är snål. En ny mobil kostar en del, så varför ge bort den gratis? Då kan man lika gärna sälja den eller som TS spara den som reserv. Rätt  som det är så har barbets mobil gått sönder (är ju en begagnad) eller försvunnit. Då är det bra att ha en extra. 

Att någon som har dålig ekonomi kallar andra för snåla för att de inte får en helt ny telefon gratis är skrattretande. 

Om nu TS skulle ge bort telefonen till sin partner, tror ni att han skulle köpa en till TS om hon skulle behöva en ny? 

• Anonym (Sören)

Du borde ha gett honom mobilen, den är onödig.

Han borde låta bli att vara sur, det är din mobil som du gör vad du vill med. Och han har råd att köpa en ny, eller hur?

• felicityporter
    Anonym (Mio) skrev 2025-05-29 16:22:16 följande:

Jag tycker inte TS är snål. En ny mobil kostar en del, så varför ge bort den gratis? Då kan man lika gärna sälja den eller som TS spara den som reserv. Rätt  som det är så har barbets mobil gått sönder (är ju en begagnad) eller försvunnit. Då är det bra att ha en extra. 

Att någon som har dålig ekonomi kallar andra för snåla för att de inte får en helt ny telefon gratis är skrattretande. 

Om nu TS skulle ge bort telefonen till sin partner, tror ni att han skulle köpa en till TS om hon skulle behöva en ny? 

TS kanske behöver hjälp med något annat någon gång som hennes partner kan hjälpa till med? Det är så en välfungerande relation brukar se ut, tycker jag.
    Det brukar falla sig naturligt att man hjälps åt med det man kan, tycker inte du det?
Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?