• Anonym (TS)

Väldigt smala tjejer som går upp i vikt

Jag har tänkt en del på kvinnor i min omgivning som varit väldigt smala, alltså så ryggraden syns tydligt och att benen sticker ut. Dom har känts smala naturligt och sedan vid en graviditet eller skilsmässa har dom gått upp väldigt mycket. Min upplevelse är att dom ser att dom själva förlorar helt sitt värde som människa. Eftersom att dom varit direkt magra tidigare så blir detta ett stort slag. 

Jag själv brukar röra mig på gränsen till normalviktig och pendlar lite i vikt så ibland väger jag 6 kilo över normalvikt och ibland 6 kilo ner från vad som exakt är normalviktig. Men för mig är det här ingen större grej och min identitet har inte varit att vara smal. 

Något jag verkligen känner mig ledsen över att några av dessa har blivit lämnade av sina partners direkt efter deras graviditeter och att männen sagt att dom inte vill leva med en tjock kvinna. En person i min omgivning har även sagt uttryckligen att det är falsk marknadsföring att först vara mager och sedan direkt efter giftermålet ska man bli fet?. 

Är det värre för en mager kvinna att gå upp i vikt än för en typ mullig från början? Socialt nu. 

• Svar på tråden Väldigt smala tjejer som går upp i vikt
  • Anonym (a)

Oj. Detta kommer inte bli en bra diskussion alls.

* in before äckelRob*

• Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2025-06-01 14:44:30 följande:

Oj. Detta kommer inte bli en bra diskussion alls.

* in before äckelRob*

Vad menar du? Det är ju andra personer i vår omgivning som pratar illa om dessa kvinnor. Inklusive männens kompisar bland annat.
  • Anonym (a)

Ja. På FL får kvinnor enligt vissa inte ha ett gram extra fett och det blir långtråkiga "diskussioner" med dessa varje gång vikt tas upp...

• Anonym (Ella)

Om man går från extremt mager till överviktig på kort tid handlar det nog ofta om hormonstörning. Min kusin bedömdes vara infertil pga sitt låga kroppsfett. Det var inte förrän flera misslyckade försök med ivf som hon fick diagnoserna pcos och endometrios. Till slut fick hon ett barn ändå men har efter graviditeten haft svårt att få bort "gravidmagen". Sånt handlar inte om att förlora sig själv, utan det är något man inte kan rå för.

Anonym (TS) skrev 2025-06-01 15:04:06 följande:
    Vad menar du? Det är ju andra personer i vår omgivning som pratar illa om dessa kvinnor. Inklusive männens kompisar bland annat.
    Och det tycker du är okej för att...?
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-01 15:04:06 följande:
    Vidrig bekantskapskrets. Bryt med dem.
  • Anonym (Individer)

Om jag som är småtjock går upp 6 kg påverkar det min hälsa negativt.
    Min jobbarkompis som varit pinnsmal har nu när hon separerade från dålig kille mått bra, ätit bra och fått former. Hon är glad över sina extra kilo.

• Anonym (TS)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-06-01 15:11:09 följande:
    Vidrig bekantskapskrets. Bryt med dem.
    Ja alltså jag tycker att dessa kommentarer är vidriga. Men det känns som att det socialt är värre för dessa. Och att dom inte valt partners utifrån vilka som faktiskt är snälla och respektfulla utan folk som gillat deras vikt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Individer) skrev 2025-06-01 15:12:00 följande:

Om jag som är småtjock går upp 6 kg påverkar det min hälsa negativt.
    Min jobbarkompis som varit pinnsmal har nu när hon separerade från dålig kille mått bra, ätit bra och fått former. Hon är glad över sina extra kilo.

Nu pratade jag utifrån det sociala. 
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-01 15:14:19 följande:
    Ja alltså jag tycker att dessa kommentarer är vidriga. Men det känns som att det socialt är värre för dessa. Och att dom inte valt partners utifrån vilka som faktiskt är snälla och respektfulla utan folk som gillat deras vikt. 
    Vad menar du med socialt värre? Sedan är det väl de sjuka männen som dolt det, snarare än de smala som "valt fel partners". Tror knappast att någon väljer någon sådan om de vet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-06-01 15:19:16 följande:
    Vad menar du med socialt värre? Sedan är det väl de sjuka männen som dolt det, snarare än de smala som "valt fel partners". Tror knappast att någon väljer någon sådan om de vet.

Ett socialt tryck och inte medicinskt problem. 

Om man är ett tjejgäng med vi säger framgångsrika influensers som har som status att dom är magra, solbrända och lever ett visst typ av liv, där allt är väldigt mycket yta och utseende och plötsligt en dag så väger personen 30 kg för mycket. Vill man ha socialt med sig den här personen då. Både som kompis eller partner? 

Handlar ju om hur man socialt har det innan. Jag ser just nu detta precis framför mina ögon. En tjej som blir helt utesluten från sitt umgänge, det är min kusin som blivit gravid och svällt upp. Det är vad allt pratar om, hon har blivit fet. Och stackars hennes man. T o m hennes svärmor klagar på henne och till omgivningen. 

Svar på tråden Väldigt smala tjejer som går upp i vikt