Väldigt smala tjejer som går upp i vikt
Jag har tänkt en del på kvinnor i min omgivning som varit väldigt smala, alltså så ryggraden syns tydligt och att benen sticker ut. Dom har känts smala naturligt och sedan vid en graviditet eller skilsmässa har dom gått upp väldigt mycket. Min upplevelse är att dom ser att dom själva förlorar helt sitt värde som människa. Eftersom att dom varit direkt magra tidigare så blir detta ett stort slag.
Jag själv brukar röra mig på gränsen till normalviktig och pendlar lite i vikt så ibland väger jag 6 kilo över normalvikt och ibland 6 kilo ner från vad som exakt är normalviktig. Men för mig är det här ingen större grej och min identitet har inte varit att vara smal.
Något jag verkligen känner mig ledsen över att några av dessa har blivit lämnade av sina partners direkt efter deras graviditeter och att männen sagt att dom inte vill leva med en tjock kvinna. En person i min omgivning har även sagt uttryckligen att det är falsk marknadsföring att först vara mager och sedan direkt efter giftermålet ska man bli fet?.
Är det värre för en mager kvinna att gå upp i vikt än för en typ mullig från början? Socialt nu.