• Anonym (TS)

Väldigt smala tjejer som går upp i vikt

Jag har tänkt en del på kvinnor i min omgivning som varit väldigt smala, alltså så ryggraden syns tydligt och att benen sticker ut. Dom har känts smala naturligt och sedan vid en graviditet eller skilsmässa har dom gått upp väldigt mycket. Min upplevelse är att dom ser att dom själva förlorar helt sitt värde som människa. Eftersom att dom varit direkt magra tidigare så blir detta ett stort slag. 

Jag själv brukar röra mig på gränsen till normalviktig och pendlar lite i vikt så ibland väger jag 6 kilo över normalvikt och ibland 6 kilo ner från vad som exakt är normalviktig. Men för mig är det här ingen större grej och min identitet har inte varit att vara smal. 

Något jag verkligen känner mig ledsen över att några av dessa har blivit lämnade av sina partners direkt efter deras graviditeter och att männen sagt att dom inte vill leva med en tjock kvinna. En person i min omgivning har även sagt uttryckligen att det är falsk marknadsföring att först vara mager och sedan direkt efter giftermålet ska man bli fet?. 

Är det värre för en mager kvinna att gå upp i vikt än för en typ mullig från början? Socialt nu. 

• Svar på tråden Väldigt smala tjejer som går upp i vikt
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jafy) skrev 2025-06-01 16:20:49 följande:
    Du tycker alltså en mager kvinna med ben som sticker ut har förlorat sitt värde när hon går upp i vikt?

Säger mer om dig än om kvinnorna du pratar om.

Usch verkligen inte? det är vad deras partners och liknande anser? inte jag. 

Dom har sett värdet i sin partner i deras utseende och sedan blir dom feta, då förlorar dom i partners och omgivningens syn på saken sitt värde. 

Min egna svärmor tycker att jag saknar värde då jag är fet, hon pratar illa om min bonusdotter för att hon är fet. 

Men sina andra barnbarn som är magra och i hennes värd är fina då, dom har ett högt värde. Jag kan inte sitta i närheten av min svärmor av denna anledningen?. men min svärmor är anorektiker, men det förklarar ju inte hennes respektlösa sätt att prata på. Men hon har många barn och barnbarn så jag hör hur man pratar i familjen.

• Anonym (Fy fan)
    Anonym (Jafy) skrev 2025-06-01 16:20:49 följande:
    Du tycker alltså en mager kvinna med ben som sticker ut har förlorat sitt värde när hon går upp i vikt?

Säger mer om dig än om kvinnorna du pratar om.
    Håller med. Jag får obehag bara att läsa det hon skriver.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-06-01 16:35:31 följande:
    Håller med. Jag får obehag bara att läsa det hon skriver.
    Var skriver jag att detta är min åsikt?? Att jag själv pendlar i vikt ser jag ju inte som ett problem?. Så jag har inget eget förakt mot övervikt. 
  • Anonym (Jonas)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-01 15:26:49 följande:

Ett socialt tryck och inte medicinskt problem. 

Om man är ett tjejgäng med vi säger framgångsrika influensers som har som status att dom är magra, solbrända och lever ett visst typ av liv, där allt är väldigt mycket yta och utseende och plötsligt en dag så väger personen 30 kg för mycket. Vill man ha socialt med sig den här personen då. Både som kompis eller partner? 

Handlar ju om hur man socialt har det innan. Jag ser just nu detta precis framför mina ögon. En tjej som blir helt utesluten från sitt umgänge, det är min kusin som blivit gravid och svällt upp. Det är vad allt pratar om, hon har blivit fet. Och stackars hennes man. T o m hennes svärmor klagar på henne och till omgivningen. 

Du är rätt eftersatt va? Det finns liksom inget friskt över det du skriver. Vart befinner sig dessa människor? Inte i mitt eller dom allra flestasumgängen.

Jag lider med dig, då någon man i din omgivning verkligen hjärntvättat dig totalt. Och du har blivit ynklig och med kasst självförtroende.

Söl hjälp, du har både psykiska problem och trauma att ta hand om. 

Vuxna människor har vett nog att förstå vad som är rätt och fel. Du är fast i ett tonårsbeteende. Så lättpåverkad är inte dom flesta vuxna människor. Men jag förstår att du är det. Då det oftast är människor med skev självbild som fastnar i dessa destruktiva tankegångar.
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-01 16:39:10 följande:
    Var skriver jag att detta är min åsikt?? Att jag själv pendlar i vikt ser jag ju inte som ett problem?. Så jag har inget eget förakt mot övervikt. 
    Har inte skrivit att det är din åsikt. Men sättet du skriver är sjukt. Instämmer med Jonas nedan. Och att du ens tar upp detta är absurt.
  • Anonym (H)

Människovärdet sitter inte i kroppen. Skulle kroppsliga förändringar påverka, det tycker jag inte.

En man som tappar hår och blir skallig tappar inte heller sitt människovärde.

• Anonym (H)

Aldrig hört nåt så dumt.

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-06-01 17:07:20 följande:

Människovärdet sitter inte i kroppen. Skulle kroppsliga förändringar påverka, det tycker jag inte.

En man som tappar hår och blir skallig tappar inte heller sitt människovärde.

Det är inte min åsikt 
  • Anonym (Koloss)

Man får nog söka sig till män som har fetischen att dom vill ha en koloss i hemmet.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-06-01 16:26:10 följande:

Dom har sett värdet i sin partner i deras utseende och sedan blir dom feta, då förlorar dom i partners och omgivningens syn på saken sitt värde. 

Min egna svärmor tycker att jag saknar värde då jag är fet, hon pratar illa om min bonusdotter för att hon är fet. 

Men sina andra barnbarn som är magra och i hennes värd är fina då, dom har ett högt värde. Jag kan inte sitta i närheten av min svärmor av denna anledningen?. men min svärmor är anorektiker, men det förklarar ju inte hennes respektlösa sätt att prata på. Men hon har många barn och barnbarn så jag hör hur man pratar i familjen.

Anonym (TS) skrev 2025-06-01 16:26:10 följande:

Hur vet du att hon är anorektisk?
Svar på tråden Väldigt smala tjejer som går upp i vikt