• Anonym (fattig)

Hur delar man matkostnader?

Det verkar som att många par har ett gemensamt matkonto eller på något sätt delar upp matkostnaderna lika.

Men blir det inte lite orättvist om den ena väger 52 och den andre 115 kilo?

Eller hur ska man göra?

• Svar på tråden Hur delar man matkostnader?
  • planerar barn123

Skillnader mellan hur två personer äter handlar inte bara om vikt. Den ena kanske äter gröt till frukost och den andra yoghurt och lyxgranola. Vi delar 50/50 på alla gemensamma utgifter. Däri inkluderas allt vi köper på mataffären, tex. bindor som bara den ena använder och shampoo som bara den andra använder. Allt annat känns för krångligt. Om den ene upplever att man inte ahr råd tycker jag att man i första hand ser över vilken typ av mat man köper.

• Anonym (om)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 14:13:06 följande:
    Hur delar man matkostnader?

Det verkar som att många par har ett gemensamt matkonto eller på något sätt delar upp matkostnaderna lika.

Men blir det inte lite orättvist om den ena väger 52 och den andre 115 kilo?

Eller hur ska man göra?

Vi har alltid delat på matkostnaderna även om någon av oss äter mer eller mindre än den andra. Och nu när vi har barn så är det även där svårt att avgöra vem som äter vad och hur mycket var och ens mat kostar. 

Om man ser tydligt att den ena äter mer och kanske fler måltider hemma så kan man väl justera utifrån det. Eller om någon vill ha dyrare mat/specialmat och liknande. 
  • Anonym (Lollo)

Vi delar lika på alla kostnader, har aldrig ens tänkt tanken att min man skulle betala mer pga att han säkert äter lite mer och större portioner än mig, däremot så gillar jag mer hämtmat än honom så det jämnar nog ut sig, om man nu ska tänka pengamässigt. 

• Anonym (fattig)
    planerar barn123 skrev 2025-06-03 14:30:12 följande:

Skillnader mellan hur två personer äter handlar inte bara om vikt. Den ena kanske äter gröt till frukost och den andra yoghurt och lyxgranola. Vi delar 50/50 på alla gemensamma utgifter. Däri inkluderas allt vi köper på mataffären, tex. bindor som bara den ena använder och shampoo som bara den andra använder. Allt annat känns för krångligt. Om den ene upplever att man inte ahr råd tycker jag att man i första hand ser över vilken typ av mat man köper.

Äta sämre än när man var ensam alltså
  • Anonym (M)

Vi har alltid haft gemensam ekonomi. Vi delade aldrig upp varken mat, kläder, resor eller annat. Det jämnar väl ut sig. 

• Anonym (Elin79)

I vårt hushåll är alla pengar allas pengar så vi har inget behov av att dela på det sättet. 

• Elis73

I min värld så delar man på matkostnad utan att ta hänsyn till vikt eller kön. Det finns som andra också påpekar preferenser som ändå gör att den "lätta" personen ändå är dyrare i drift....

Annars är väl alternativet att ha varsin hylla i kylskåpet och köpa sin mat själv. Då slipper man diskussioner kring portionsstorlek och dyra matval. Men då har själva kärnan av att dela ett hushåll upphört för mig

Det är nog viktigare att hitta sambo som delar värderingar kring kostnadsfördelning, än att försöka hitta partner som äter för exakt samma summa varje månad. 

• Anonym (Q)

Som fattig student, van att leva på nudlar och gröt typ, var jag en tid sambo med en kille som var bodybuilder. Han skulle inte komma på tanken att vi skulle dela på matkostnaderna och alla hans kilovis med kycklingfiléer, torskfiléer och proteindrycker, utan vi gick igenom budgeten innan och jag lade så mycket som jag brukade handla mat för och han så mycket som han brukade innan vi flyttade ihop. Han åt nog lite billigare som sambo och jag åt nog lite dyrare. Bor man ihop och lagar mat ihop blir det ju oftast lite billigare ändå då alla utgifter inte fördubblas.

Nu har jag och min man samkört våra ekonomier helt och hållet och all mat kommer ur samma pott. Men personligen tycker jag att det är rätt stor skillnad om man är fattig och får vända på slantarna eller om man har en ekonomi med lite mer generösa marginaler. 

• Anonym (E)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 14:37:36 följande:
    Äta sämre än när man var ensam alltså
    Om det är såpass illa så får ni väl göra som Elis skrev och ha en varsin hylla, i regel så blir matkostnaderna lite dyrare när man flyttar ihop, man äter ofta lite lyxigare mat, mysfrukost på helgen, ena kanske inte ens äter frukost och helt plötsligt köps det yoghurt, etc. Det kan ju knappast vara att enbart ökade matkostnaderna gör så att du är fattig, boendekostnad/hyra, internet tex bör ju ha blivit billigare, det känns som att det är fler saker som gnager och nu har du snöat in på att han äter mer mat, kanske ska bli särbo igen?
  • Raggartjejen
    Anonym (Elin79) skrev 2025-06-03 14:47:24 följande:

I vårt hushåll är alla pengar allas pengar så vi har inget behov av att dela på det sättet. 

Samma här!
    Jag & maken tillsammans 28 år och gifta 21 år (våra barn är 22 & 25 år).
    Vi är en FAMILJ så varför ska vi dela upp?!
    Vi har gemensam ekonomi trots att maken har några tusenlappar mer i månadslön än vad jag har.
    Barnen bor i egna lgh nu.
Svar på tråden Hur delar man matkostnader?