• Anonym (fattig)

Hur delar man matkostnader?

Det verkar som att många par har ett gemensamt matkonto eller på något sätt delar upp matkostnaderna lika.

Men blir det inte lite orättvist om den ena väger 52 och den andre 115 kilo?

Eller hur ska man göra?

• Svar på tråden Hur delar man matkostnader?
  • Anonym (M)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 17:25:21 följande:
    Fördelat efter våra respektive vikter eller vad?
    Efter hur mkt ni äter. 
  • EpicF
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 14:13:06 följande:

Det verkar som att många par har ett gemensamt matkonto eller på något sätt delar upp matkostnaderna lika.

Eller hur ska man göra?

Vad har vikten med matkontot att göra? 

Rättvisast är väl om man delar procentuellt utifrån inkomst, procentuellt utfrån antal barn man har (om man har egna och gemensamma), eller helt enkelt bara för över samma summa till ett gemensamt konto. 
  • EpicF
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 14:37:36 följande:
    Äta sämre än när man var ensam alltså

Varför ska man behöva föra det? 

Vi delar maten 50/50, oavsett vem som äter mer eller mindre och oavsett om vi har gemensamma och egna barn.
  • Anonym (.)

Man ser till så att frun har pengar på korten så handlas det och skåpen fylls till bredden.  

Vad var det seinfeld sa? Women nest, men hunt.

• Anonym (Terese)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 14:13:06 följande:

Eller hur ska man göra?

I ett seriöst förhållande vill jag inte behöva räkna kronor och ören. Det känns så onödigt. Personligen skulle jag bara dela upp procentuellt efter inkomst och betala det.

Sen får ni väl komma överens om vilken standard ni har, hur budgeten ser ut och vad ni är villiga att lägga på mat.
  • Anonym (fattig)
    EpicF skrev 2025-06-03 18:31:17 följande:
    Vad har vikten med matkontot att göra? 

Rättvisast är väl om man delar procentuellt utifrån inkomst, procentuellt utfrån antal barn man har (om man har egna och gemensamma), eller helt enkelt bara för över samma summa till ett gemensamt konto. 
    Kanske att det går åt mycket mer mat för att underhålla en vikt på 115 kg än en på 52 kg. Om den på 115 kg plötsligt skulle börja hålla sig till samma matintag som den lille så kommer den gå ner i vikt radikalt. Och faktiskt bli rejält underviktig. Vilket givetvis inte kommer hända utan den kommer såklart fortsätta äta mycket mer än den lille.
  • Anonym (fattig)
    EpicF skrev 2025-06-03 18:34:21 följande:

Varför ska man behöva föra det? 

Vi delar maten 50/50, oavsett vem som äter mer eller mindre och oavsett om vi har gemensamma och egna barn.
    För att man inte har råd. Läs vad jag svarade på. Personen föreslår att man ska börja äta billigare mat.
  • Anonym (M)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 18:42:48 följande:
    För att man inte har råd. Läs vad jag svarade på. Personen föreslår att man ska börja äta billigare mat.
    Så hur ska ni göra då?

Och hur gör ni idag?
  • Anonym (F)

Min sambo både tjänar betydligt mer och äter mer än vad jag gör. Vi har kommit överens om hur mycket han respektive jag ska föra över till det gemensamma kontot varje månad. Han bidrar med någon tusenlapp mer än vad jag gör, så slipper jag gå och bli bitter över att han äter upp min lilla lön.

• Dexter dot com

Om du inte kan höfta till ungefär hur mycket dyrare hans mat är än din  procentuellt så får ni handla separat ett par veckor och jämföra och sen betala procentuellt efter det.

Svar på tråden Hur delar man matkostnader?