• Anonym (fattig)

Hur delar man matkostnader?

Det verkar som att många par har ett gemensamt matkonto eller på något sätt delar upp matkostnaderna lika.

Men blir det inte lite orättvist om den ena väger 52 och den andre 115 kilo?

Eller hur ska man göra?

• Svar på tråden Hur delar man matkostnader?
  • Anonym (C)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-03 19:31:45 följande:

Låter krångligt att dela upp matkostnaden efter hur mycket man äter. Ska man få avdrag om man börjar banta? Kanske bättre att ha uppdelade matkonton isåfall.

Tycker också att det verkar krångligt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Murgröna)
    Anonym (M) skrev 2025-06-03 14:39:31 följande:

Vi har alltid haft gemensam ekonomi. Vi delade aldrig upp varken mat, kläder, resor eller annat. Det jämnar väl ut sig. 

Kläder hade definitivt inte jämnat ut sig i vårt fall.

Jag tycker det är mycket bättre att var och en tar ut en fickpeng som den ska köpa kläder och egna nöjen/hobbygrejer för.
  • Anonym (M)
    Anonym (Murgröna) skrev 2025-06-03 21:32:12 följande:
    Kläder hade definitivt inte jämnat ut sig i vårt fall.

Jag tycker det är mycket bättre att var och en tar ut en fickpeng som den ska köpa kläder och egna nöjen/hobbygrejer för.

Vi delade på fickpengarna. Inga problem. Vem håller på och räknar om den ena köper ner kläder  medan den andre köper en ny golfklubba? 

• Anonym (fattig)
    EpicF skrev 2025-06-03 19:51:57 följande:
    Inte nödvändigt.

Allt beror på VAD man äter, och inte nödvändigtvis på HUR MYCKET man äter. 
    Jo det är nödvändigt för de båda äter samma slags mat men den ena väger mer än dubbelt så mycket än den andre och håller vikten. Du förstår mycket väl att den ena äter mycket mer. Och det är helt naturligt att en stor och lång person behöver mer mat än en liten.
  • Anonym (fattig)
    beli skrev 2025-06-03 21:37:36 följande:

Vad är din egen lösning då?

OMG jag vet inte! Då hade jag inte startat tråden??

Jag frågar om andra tycker det är orättvist?

Och personerna har varsin bil som de betalar själv, och delar boendekostnader lika, var det visst någon som frågade om det
  • Anonym (fattig)

Sen utgår ni ifrån att den lille behöver mensskydd och dyrt schampo. Varför?

• Anonym (E)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 22:09:46 följande:
    OMG jag vet inte! Då hade jag inte startat tråden??

Jag frågar om andra tycker det är orättvist?

Och personerna har varsin bil som de betalar själv, och delar boendekostnader lika, var det visst någon som frågade om det
    Ingår mensskydd, hårprodukter etc i matkontot? Se inlägg 50
  • SwediShortSnout

Jag förstår inte hur så många kan vara så otroligt pengarkåta när de är i ett förhållande. Ni har en gemensam inkomst och av den inkomsten ska ni betala allt därav maten det spelar ingen roll om någon äter mer än den andra. 

Svar på tråden Hur delar man matkostnader?