• Anonym (fattig)

Hur delar man matkostnader?

Det verkar som att många par har ett gemensamt matkonto eller på något sätt delar upp matkostnaderna lika.

Men blir det inte lite orättvist om den ena väger 52 och den andre 115 kilo?

Eller hur ska man göra?

• Svar på tråden Hur delar man matkostnader?
  • Anonym (Em)

Låter krångligt att dela upp matkostnaden efter hur mycket man äter. Ska man få avdrag om man börjar banta? Kanske bättre att ha uppdelade matkonton isåfall.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-03 19:31:45 följande:

Låter krångligt att dela upp matkostnaden efter hur mycket man äter. Ska man få avdrag om man börjar banta? Kanske bättre att ha uppdelade matkonton isåfall.

Eller så kan man börja leva som en familj istället för att typ "du äter mer än mig"!
  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-03 19:31:45 följande:

Vi gjorde, som sagt, så att vi kom överens om en fördelning som vi båda tycker känns okej. Det blir ingen millimeterrättvisa men det blir någorlunda rättvist.

Och skulle någon av oss byta vanor helt så är det ju inte värre än att vi kan ändra på summorna vi bidrar med.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-03 19:39:40 följande:
    Eller så kan man börja leva som en familj istället för att typ "du äter mer än mig"!
    Ja, har själv helt gemensam ekonomi med min man och något annat hade känts konstigt. Men kan förstå tanken om man lever på marginalen och inte får pengarna att räcka till.
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-03 19:42:11 följande:
    Vi gjorde, som sagt, så att vi kom överens om en fördelning som vi båda tycker känns okej. Det blir ingen millimeterrättvisa men det blir någorlunda rättvist.

Och skulle någon av oss byta vanor helt så är det ju inte värre än att vi kan ändra på summorna vi bidrar med.
    Okej, bra att ni hittade något som fungerar för er
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-03 19:42:49 följande:
    Ja, har själv helt gemensam ekonomi med min man och något annat hade känts konstigt. Men kan förstå tanken om man lever på marginalen och inte får pengarna att räcka till.
    Samma här = jag och min make har gemensam ekonomi. 
    Är man ett "kärlekspar" som bor tillsammans hjälps man åt istället för att gnälla om vem som äter mest/betalar mest.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-03 19:46:26 följande:
    Samma här = jag och min make har gemensam ekonomi. 
    Är man ett "kärlekspar" som bor tillsammans hjälps man åt istället för att gnälla om vem som äter mest/betalar mest.
    Tycker att det bästa är att varje par hittar den lösning de trivs bäst med. Finns inget rätt eller fel.
  • EpicF
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 18:41:28 följande:
    Kanske att det går åt mycket mer mat för att underhålla en vikt på 115 kg än en på 52 kg. Om den på 115 kg plötsligt skulle börja hålla sig till samma matintag som den lille så kommer den gå ner i vikt radikalt. Och faktiskt bli rejält underviktig. Vilket givetvis inte kommer hända utan den kommer såklart fortsätta äta mycket mer än den lille.
    Inte nödvändigt.

Allt beror på VAD man äter, och inte nödvändigtvis på HUR MYCKET man äter. 
  • EpicF
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-03 18:42:48 följande:
    För att man inte har råd. Läs vad jag svarade på. Personen föreslår att man ska börja äta billigare mat.
    Då får du betala din mat och din sambo sin mat. Och ni har varsin hylla/varsina lådor i kylskåpet. Eller så får ni fortsätta att bo var och en för sig. 
  • Anonym (Betty)

Jag skulle inte själb bry mig om om min sambo äter mer än vad jag gör. Jag är dyrare på andra håll så det jämnar ut sig. Jag har långt hår och använder schampo och balsam. Han har samma billiga duschkräm i håret som han har på kroppen. Jag använder mensskydd. Jag äter mera frukt och bär än vad han gör. Jag äter frukost på vardagar och han äter ingen frukost alls på vardagar.

Så vi delar helt enkelt lika på allt vi köper från matvaruaffären.

Hur gör ni själva då ts? Jag uppfattar det som att ni delar lika men att du har börjat störa dig på det för du känner att du missgynnas? Har du tagit upp det med honom? Vad säger han då? Vilken lösning skulle du vilja ha? Att han la mer på matkontot? Att ni hade separat mat helt och hållet?

Svar på tråden Hur delar man matkostnader?