• Anonym (Mamma)

Elakt att inte berätta?

Från början hette det att föräldrar inte skulle få vara med på skolavslutningen i morgon, men nyss skickade de ut en uppdatering med att det ändrats. Jag vet av erfarenhet att pappan är dålig på att kolla plattformen, så han vet troligtvis inte om det och jag tänker nog inte säga något heller. Barnet vill inte ha honom där och varför ska jag vara ansvarig för att informera? Är det elakt eller resonerar jag rimligt?

• Svar på tråden Elakt att inte berätta?
  • Anonym (Em)

Vill inte barnet ha honom där så hade jag inte berättat. Är inte elakt, han har ju också tillgång till informationen

• Anonym (Varför?)
    Trent skrev 2025-06-10 20:33:22 följande:
    På vilket sätt gör hon det svårare?
    I TS står det att pappan är dålig på att kolla saker så varför inte ha en dialog med pappan och påminna?!
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-06-11 13:33:15 följande:
    I TS står det att pappan är dålig på att kolla saker så varför inte ha en dialog med pappan och påminna?!
    Fast det ligger ju i hans intresse att ta reda på vad som händer i barnets liv. Varför ska TS curla en vuxen person? Dessutom vill inte barnet ha honom där, så varför då säga något, han har fått samma info som TS. 
  • Anonym (Millie)

Det är alltid barnets väl som går före. Skulle barnet bli obekväm med att pappan var där så går man på det.

Däremot ska man aldrig tala illa om eller försvåra umgänget med fadern. Men det gällde inte frågan här.

• Anonym (TP)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-06-11 13:33:15 följande:
    Du menar curla pappis?
  • Anonym (E)

Nu vet jag inte anledningen till varför barnet inte vill ha pappan där, och jag tycker att åldern spelar roll, är det en 7åring det handlar om så kan det vara bra att visa att man fortfarande finns där och bryr sig, är det en 16åring så kan man lyssna mer på barnet men om pappan VILL gå så bör han vara någorlunda mån om att ha en bra relation, men det beror ju också på vad som hänt, är barnet sur för att han var otrogen mot dig, är han alkoholiserad osv, orsaken spelar in för att jag ska kunna ta ställning i ditt fall

Men, om jag ska utgå från hur min egen situation var så hade jag skickat ett sms, "såg du att det är uppdaterat och föräldrar kan vara med på skolavslutningen"

• KimLinnefeldt
    Anonym (TP) skrev 2025-06-11 13:39:50 följande:
    Du menar curla pappis?
    Att skicka ett sms med tips om när och hur skolavslutningen hålls, det är inte att curla. Det är att intressera sig för ens barns utveckling och kontakt med sin pappa.
  • Anonym (Mis)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-11 15:15:55 följande:
    Att skicka ett sms med tips om när och hur skolavslutningen hålls, det är inte att curla. Det är att intressera sig för ens barns utveckling och kontakt med sin pappa.

Fast pappan har redan fått samma info. 

Så att påminna är att curla. Varför tycker du att en vuxen person med barn inte ska behöva ta sitt föräldraansvar?

• Anonym (M)
    Anonym (Mis) skrev 2025-06-11 15:19:22 följande:

Fast pappan har redan fått samma info. 

Så att påminna är att curla. Varför tycker du att en vuxen person med barn inte ska behöva ta sitt föräldraansvar?

Tror man förvärrar ansvarsförmågan hos någon om man curlar på det sättet.

Vill han ha en relation med barnet så borde han också vara involverad i skolan och informationen därifrån på egen hand. Gäller alla typer av aktiviteter som involverar barnet.
  • Anonym (M)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-11 15:15:55 följande:
    Jo, det är att curla. Då förutsätter ts att han inte har koll på saker för att sen täcka upp och kompensera för honom.
Svar på tråden Elakt att inte berätta?