• Anonym (Mamma)

Elakt att inte berätta?

Från början hette det att föräldrar inte skulle få vara med på skolavslutningen i morgon, men nyss skickade de ut en uppdatering med att det ändrats. Jag vet av erfarenhet att pappan är dålig på att kolla plattformen, så han vet troligtvis inte om det och jag tänker nog inte säga något heller. Barnet vill inte ha honom där och varför ska jag vara ansvarig för att informera? Är det elakt eller resonerar jag rimligt?

• Svar på tråden Elakt att inte berätta?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ex) skrev 2025-06-11 16:16:07 följande:

Hur länge ska man curla ex?

Inte heller i ett förhållande borde en person ta ansvar över någon annans vuxenroll 
  • Anonym (G)
    Anonym (E) skrev 2025-06-11 13:42:07 följande:

Nu vet jag inte anledningen till varför barnet inte vill ha pappan där, och jag tycker att åldern spelar roll, är det en 7åring det handlar om så kan det vara bra att visa att man fortfarande finns där och bryr sig, är det en 16åring så kan man lyssna mer på barnet men om pappan VILL gå så bör han vara någorlunda mån om att ha en bra relation, men det beror ju också på vad som hänt, är barnet sur för att han var otrogen mot dig, är han alkoholiserad osv, orsaken spelar in för att jag ska kunna ta ställning i ditt fall

Men, om jag ska utgå från hur min egen situation var så hade jag skickat ett sms, "såg du att det är uppdaterat och föräldrar kan vara med på skolavslutningen"

Om pappan vill visa att finns där och bryr sig får han göra det på riktigt.

Inte TS ansvar att hjälpa pappan att  låtsas...
  • TriC
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-10 20:28:42 följande:

Vad spelar åldern för roll? Barnet vill inte ha honom där. Hen bor vv, men deras relation är inte direkt på topp nej.

Det spelar roll! Ett äldre barn kan få fatta det beslutet självt, men ett litet barn förstår sällan sitt eget bästa. Och det bästa för barnet är i de flesta fall att alla strävar efter att det ska ha en bra relation med båda sina föräldrar. 
  • Anonym (Mis)
    TriC skrev 2025-06-11 16:34:31 följande:
    Det spelar roll! Ett äldre barn kan få fatta det beslutet självt, men ett litet barn förstår sällan sitt eget bästa. Och det bästa för barnet är i de flesta fall att alla strävar efter att det ska ha en bra relation med båda sina föräldrar. 

Det handlar om skolavslutning så minst 7 år barnet. 

Jag tror de flesta föräldrar vill att deras barn ska ha kontakt med den andre föräldern. Så om TS skriver att han inte bryr sig om barnet samt att barnet själv inte vill dit, så tror jag att TS gör en rätt bedömning. 

Nu handlar det inte om umgänge utan om en skolavslutning. Han har fått samma info som TS. Så det finns inget behov för TS att påminna. 

• Lönnsirap

Jag tycker inte det är elakt att inte påminna någon om saker som den andre också får information om.

Däremot tycker jag det är snällt att tänka på att andra ibland behöver lite hjälp och hjälpa till. 

Och för mig finns det ett rätt stort utrymme emellan att undvika att vara snäll och att vara elak.

• Anonym (Mis)
    Lönnsirap skrev 2025-06-11 16:48:45 följande:

Jag tycker inte det är elakt att inte påminna någon om saker som den andre också får information om.

Däremot tycker jag det är snällt att tänka på att andra ibland behöver lite hjälp och hjälpa till. 

Och för mig finns det ett rätt stort utrymme emellan att undvika att vara snäll och att vara elak.

Självklart kan man hjälpa till, men då ska det vara ömsesidigt. Vilket det inte verkar vara i detta fall. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Mis) skrev 2025-06-11 15:19:22 följande:

Fast pappan har redan fått samma info. 

Så att påminna är att curla. Varför tycker du att en vuxen person med barn inte ska behöva ta sitt föräldraansvar?

Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. Men hur som helst så bör man hela tiden ha fokus på barnet och på barnets relation till sin pappa. Då får föräldrarnas konflikt stå tillbaka.

(Det är också en nyckel för att få en anständig skilsmässa utan krig.)
  • Anonym (Mis)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-11 17:05:57 följande:
    Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. Men hur som helst så bör man hela tiden ha fokus på barnet och på barnets relation till sin pappa. Då får föräldrarnas konflikt stå tillbaka.

(Det är också en nyckel för att få en anständig skilsmässa utan krig.)

Fast TS skriver att han fått info genom plattformen, precis som TS. De är skilda så självklart får båda föräldrarna samma info. 

Tror du TS ljuger?

Det är aldrig bra att tvinga barn att umgås om de inte vill. Tror du inte TS vet mer om detta än du gör?

• Anonym (Ex)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-11 17:05:57 följande:
    Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. 
    Va?
Svar på tråden Elakt att inte berätta?