• Anonym (Mamma)

Elakt att inte berätta?

Från början hette det att föräldrar inte skulle få vara med på skolavslutningen i morgon, men nyss skickade de ut en uppdatering med att det ändrats. Jag vet av erfarenhet att pappan är dålig på att kolla plattformen, så han vet troligtvis inte om det och jag tänker nog inte säga något heller. Barnet vill inte ha honom där och varför ska jag vara ansvarig för att informera? Är det elakt eller resonerar jag rimligt?

• Svar på tråden Elakt att inte berätta?
  • KimLinnefeldt
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-11 17:05:57 följande:
    Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. 
    Anonym (Ex) skrev 2025-06-11 17:16:18 följande:
    Va?
    Jag tolkade TS så. "Jag vet av erfarenhet att pappan är dålig på att kolla plattformen, så han vet troligtvis inte om det "

• Lönnsirap
    Anonym (Mis) skrev 2025-06-11 16:58:53 följande:
    Självklart kan man hjälpa till, men då ska det vara ömsesidigt. Vilket det inte verkar vara i detta fall. 
    Jag tycker snarare det handlar om att man inte har någon absolut skyldighet att springa runt och vara snäll till alla alltid, utan att fokus som förälder ju ligger på att barnet ska ha det bra.

Om man vet att det är bra, eller att barnet uppskattar att pappa är där är det ju rimligt att påminna, men i att vara frånskild vårdnadshavare ingår att ha koll. Så det är faktiskt inte elakt att låta bli. 
  • Anonym (G)
    Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. Men hur som helst så bör man hela tiden ha fokus på barnet och på barnets relation till sin pappa. Då får föräldrarnas konflikt stå tillbaka.

(Det är också en nyckel för att få en anständig skilsmässa utan krig.)
    Pappan har FÅTT info.
    Att han väljer att inte läsa information.
    Att han väljer att inte läsa informationen han har fått är hans val.
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-11 17:17:52 följande:
    Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. Jag tolkade TS så. "Jag vet av erfarenhet att pappan är dålig på att kolla plattformen, så han vet troligtvis inte om det "

• Anonym (Ex)
    Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. Jag tolkade TS så. "Jag vet av erfarenhet att pappan är dålig på att kolla plattformen, så han vet troligtvis inte om det "

Att han är dålig att kolla de meddelanden man får ut på plattformen är inte detsamma som att han inte fått infon. 

Han kanske kan slippa deklarera för att han skiter i att kolla det också?

• Anonym (X)

Varför vill barnet inte ha honom där?

Fråga barnet istället, sedan lämnar du ansvaret till pappan att hålla koll.

• molly50
    Ja,fast informationen har han ju ändå fått. Även om man är skilda så ska informationen på skolplattformen gå ut till båda vårdnadshavarna.
    Om han då väljer att inte läsa de aviseringar som kommer från plattformen så är det ju inte TS sak att påminna honom om det.
    Det ligger väl i hans eget intresse att ha koll på vad som händer i barnets liv.
  • Anonym (Mis)
    Det står att han fått informationen i plattformen. Sedan om han läser eller inte är upp till honom. 
  • Anonym (Mamma)

Jag sa inget, han missade och nu är han jättearg på mig över det...

• Anonym (Ex)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-11 19:15:17 följande:

Kan han förklara varför du ska dubbelkolla att han läser den info han får kring sitt eget barn?
  • Anonym (M)

Han får ju växa upp! Vem tror han att han är egentligen? Behöver han en assistent så kanske du ska börja ta betalt? Vilken prinsessa han är!
  • Lönnsirap

Det kan han ju vara, oavsett om du är "elak" eller inte. Har man orimliga förväntningar om att ett ex ska påminna och curla, så blir man ju naturligtvis besviken. 

Nästa år, eller tillfälle har han rimligare förväntningar 
  • Trent
    Anonym (Varför?) skrev 2025-06-11 13:33:15 följande:
    I TS står det att pappan är dålig på att kolla saker så varför inte ha en dialog med pappan och påminna?!
    Vad har det med min fråga att göra?
  • molly50

Varför ska han bli arg på dig för det? Han har väl ett eget ansvar också.
    Det är ju knappast ditt fel att han inte orkar läsa informationen på skolplattformen.
    Förhoppningsvis så lär han sig något av det här.
  • Trent
    Nej, jag tror inte att pappan hade fått informationen. Men hur som helst så bör man hela tiden ha fokus på barnet och på barnets relation till sin pappa. Då får föräldrarnas konflikt stå tillbaka.

(Det är också en nyckel för att få en anständig skilsmässa utan krig.)
    Vem eller vilka ska hela tiden ha fokus på barnet? 

Mamman?

Pappan?

Pappan och mamman?
  • Anonym (sköldmö)

Det låter som det ligger mer bakom. Låter som en knepig pappa. Barnet ville inte ha honom på skolavslutningen, och han är arg på mamman för att hon inte påminde, trots att han har fått samma information?

Jag förstår att han hade blivit arg om han inte hade fått informationen från skolan, men så är det ju inte. Han menar alltså på allvar att han borde ha fått informationen av mamman också? 

Jag tycker också att det är viktigt att barn i möjligaste mån har bra kontakt med båda sina föräldrar. Men inte till vilket pris som helst. 

• Anonym (H)

Berättar han för dig om liknande saker?

Det är väl för tusan inte ditt fel att han inte kollar plattformen. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2025-07-08 13:12:23 följande:
    Berättar han för dig om liknande saker?

Det är väl för tusan inte ditt fel att han inte kollar plattformen. 
    Nej, jag har alltid koll själv och var den som hade koll på allt innan separationen.
  • Anonym (L)

Otroligt att en del verkar tycka att mamman ska ta ansvar för att informera pappan när han har ett eget ansvar att informera sig själv. 

Tar kvinnors förväntade ansvar aldrig slut? Inte ens efter en separation? 

• Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2025-07-10 17:45:58 följande:

Otroligt att en del verkar tycka att mamman ska ta ansvar för att informera pappan när han har ett eget ansvar att informera sig själv. 

Tar kvinnors förväntade ansvar aldrig slut? Inte ens efter en separation? 

Det är underligt. Kommentarerna som pratar om att hon (undermeningen kvinna) ska ta hand om honom som man gör med ett barn. 

Jag tycker det är obehagligt. Jag förstår också varför ett sånt förhållande inte håller i längden.

Tycker det gått för långt med kvinnors förväntade ansvar inom fler områden. Nuförtiden så klagar män över att de inte får ett förhållande (med undermeningen att kvinnor ska servera dom det)

Svar på tråden Elakt att inte berätta?