Anonym (O ja!) skrev 2025-06-16 20:19:38 följande:
Eftersom det är "fulare" att vara farmor än mormor är det många som vill ha döttrar just av den anledningen. De är rädda att inte få vara involverade i framtida eventuella barnbarn.
Sen känner en del att de inte kommer lika nära sina söner som sina döttrar, att sönerna har mer gemensamt med sin pappa
Andra drömmer om mysiga shoppingturer, spa-dagar etc som pojkarna kanske inte är intresserade av.
När jag var gravid med mina pojkar var jag helt säker på att det låg två flickor i magen. Jag var så säker att vi inte ens tänkte på pojknamn. På ett av de sena ultraljudet frågade barnmorskan om vi ville veta kön. Vi sa ok bara för att få känslan bekräftad. Istället hade vi helt fel. Det påverkade absolut inget mer än att vi behövde hitta nya namn. För någon annan hade det kunnat kännas som en katastrof just pga dessa förväntningar man kan ha.
Man kommer ju troligen inte få en nära relation om man inte satsar på det. Så om man redan från start bestämt att man inte har lika nära relation med söner så blir det säkert så. Samma med barnbarnen, har man redan skapat en halvdan relation med sin son så ligger det ju inte långt bort att man får en sämre relation även med barnbarnen som är sonens barn.
Och att drömma om saker man ska göra tillsammans och som man förväntar att barnet vill bara utifrån könet. Även det blir väl vad man gör det till, och man kan väl lika gärna tänka i så fall att man som mamma intresserar sig för det sonen gillar och utvecklar gemenskapen där.
Återigen, barnen finns ju inte till för att tillgodose ens behov, utan det är tvärtom, man ska som förälder tillgodose barnen behov.