• Anonym (Asdfg)

Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?

Ni mammor som bara har söner - är ni nöjda med hur det blev? Saknar ni att ha en dotter nån gång?

Har bara pojkar själv (eller bara och bara, men har inga döttrar) och ibland funderar jag på skillnaden om man haft en dotter också.

(Och nej, ni som bara vill svara och säga att ni har barn av bägge sort och att det inte är några skillnader, det är INTE ert perspektiv jag vill höra.)

• Svar på tråden Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?
  • Anonym (O ja!)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-06-14 09:10:53 följande:
    Det känns alltid så udda när någon menar att de är så glad för sina pojkar, för att flickor är så hemska. Alltså va? Det blir ju så sjukt. Hade du ogillat att få en flicka för att hon hade kanske tjatat om att få ha smink, eller..? Herregud.

Hur känner man ens behovet att behöva trycka ner tjejer (som grupp dessutom!) när det kommer till att förklara varför man gillar sina pojkar? Du kan vara glad över att bara ha söner, utan att klanka ner på döttrar. 
    Nej, jag är tydlig med att jag är glad över att slippa diskussionerna om det. Att du läser in att jag anser att flickor är dåliga ligger på dig!
  • vallakra

Jag har två vuxna söner och har alltid önskat mig en tredje son. Nu blev det inte så och jag är väldigt nöjd med dem jag har.

Naturligtvis hade jag varit glad för döttrar också men det är verkligen ingenting jag längtat efter eller sörjt över att jag inte fått några.

• Anonym (G)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-06-14 02:31:41 följande:
    Men herregud läste du inte trådstarten???? Det var inte ditt perspektiv jag önskade denna gång alls.
    Oj, sorry
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Konstapeln) skrev 2025-06-14 12:07:19 följande:

Har du problem med känsloregleringen TS? Om folk bidrar med olika perspektiv, så tillför det väl ändå diskussionen något?

Nej, inte nu när jag bara ville ha input från de som bara har pojkar. Det blir en annan diskussion annars, en jag inte är så intresserad av. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (G) skrev 2025-06-14 15:29:11 följande:
    Oj, sorry
    Tack. Mest att tråden blir för bred då och jag nu var mer intresserad av att höra just andra pojkmammors perspektiv och tankar.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (O ja!) skrev 2025-06-14 12:48:28 följande:
    Nej, jag är tydlig med att jag är glad över att slippa diskussionerna om det. Att du läser in att jag anser att flickor är dåliga ligger på dig!
    Alltså, du skriver ju att när du ser flickor blir du "som regel mörkrädd". Det känns som att ta i om du bara tycker att det är skönt att slippa att prata om smink, vilket du ändå kanske kommer behöva prata om med dina söner ändå. 

Så ja, skulle inte säga att det är jag som läser in något här. Kanske se över hur du uttrycker dig. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-06-14 19:21:07 följande:
    Alltså, du skriver ju att när du ser flickor blir du "som regel mörkrädd". Det känns som att ta i om du bara tycker att det är skönt att slippa att prata om smink, vilket du ändå kanske kommer behöva prata om med dina söner ändå. 

Så ja, skulle inte säga att det är jag som läser in något här. Kanske se över hur du uttrycker dig. 
    Ärligt, tagga ned. Du överreagerar.
  • Anonym (Twinny)

Någon gång kan jag känna saknad över att inte få uppleva hur det är att ha en relation med en dotter.

Jag skulle inte vilja byta bort någon av de två pojkar jag har och jag är väldigt glad över att ha just två pojkar. Jag gillar att vara mamma till pojkar och få en inblick i deras värld. Jag älskar också att se vilken nära och fin relation de har till varandra, en närhet som jag tror är ovanligare mellan syskon av olika kön. 

Jag skulle inte heller vilja ha ett tredje barn men visst kan jag ibland känna saknad över att jag inte kan få allt på samma gång även om det är orimligt. 

• Anonym (Asdfg)
    Anonym (Twinny) skrev 2025-06-15 12:37:56 följande:

Någon gång kan jag känna saknad över att inte få uppleva hur det är att ha en relation med en dotter.

Jag skulle inte vilja byta bort någon av de två pojkar jag har och jag är väldigt glad över att ha just två pojkar. Jag gillar att vara mamma till pojkar och få en inblick i deras värld. Jag älskar också att se vilken nära och fin relation de har till varandra, en närhet som jag tror är ovanligare mellan syskon av olika kön. 

Jag skulle inte heller vilja ha ett tredje barn men visst kan jag ibland känna saknad över att jag inte kan få allt på samma gång även om det är orimligt. 

Jag tror du pinpointar mina känslor. Jag vill ha två barn, just eftersom vår ekonomi och ork räcker för två barn och jag känner att jag själv kan räcka till att ge tid åt två. Har två pojkar, vilket är superhäftigt att se deras nära relation växa fram. Har själv ett syskon av motsatt kön och vi har stått varann väldigt nära genom hela livet, men det är ju ändå skillnader i hur jag hör att diskussioner med syskon går när man är av samma kön. (Jämför med vänner som har systrar, som har kunnat prata om saker jag inte kunnat med min bror.)

Däremot kan jag ändå ibland känna en saknad att inte uppleva relationen med en dotter. Och det är ju just en underlig önskan eftersom jag samtidigt vill ha två barn och tycker det är häftigt att få se en relation mellan just två grabbar - något jag aldrig sett själv i min uppväxt. 

Ibland tänker jag att det lite liknar att jag skulle velat jobba med något annat än jag gör, samtidigt som jag inte skulle ha velat utbilda mig inom ett annat område. 
  • Anonym (tänk)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-06-13 20:50:34 följande:
    Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?

Ni mammor som bara har söner - är ni nöjda med hur det blev? Saknar ni att ha en dotter nån gång?

Har bara pojkar själv (eller bara och bara, men har inga döttrar) och ibland funderar jag på skillnaden om man haft en dotter också.

(Och nej, ni som bara vill svara och säga att ni har barn av bägge sort och att det inte är några skillnader, det är INTE ert perspektiv jag vill höra.)

När man börjar se barn som behovstillfredsställelse så är man ute på hal is i föräldraskapet. Som att barnen är en inredningsdetalj som man beställer, borde vi skaffat köksö trots allt? 

Fråga dig istället om du är den bästa föräldern dina pojkar kan ha, hur du som förälder ser till att de utvecklas och får goda förutsättningar för sina fortsatta liv. 
Svar på tråden Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?